تبلیغات
.: 3D2DAY studio - آموزش تری دی مکس - آموزش رایگان تری دی مکس - free 3ds max tutorial and models-web design-photo gallery
جستجـــو
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
آمار و ارقام
 
3d2day_Studio_LDR_Payam_Love

سیب در تری دی مکس

تری‌دی‌اس‌مکس چیست

   تری‌دی‌اس‌مکس (به انگلیسی: ۳ds Max)‏ بسته‌ای نرم‌افزاری با قابلیت ساخت مدلهای سه بعدی، متحرکسازی و رندر می‌باشد.این نرم‌افزار یکی از قدرتمند ترین برنامه های طراحی مدلهای سه بعدی انیمیشن سازی و رندرینگ در عرصه گرافیک کامپیوتری(به انگلیسی: CG)‏هست سالهاست که توسط کمپانی های میانجی متفاوت نظیر Yost , Kinetix و Discreet توسعه یافته و عاقبت دوباره به وسیله توسعه دهنده اصلی خود یعنی Autodesk خریداری شد.امکانات بسبار گسترده و کارایی به نسبت آسان و همچنین ساز گاری با plugin های third-party متعدد از مزایای این نرم افزار قوی هست. به طور گسترده ای در معماری ساختمان، طراحی صنعتی، ساخت بازی های کامپیوتری و پیش پردازش جلوه های ویژه استفاده میشود و بزرگترین قابلیتش امکانات خوب مدل سازی است.این نرم افزار همچنین دارای سیستم آنالیز نور indirect illumination & radiosity سیستم ذره particle system بسیار قدرتمنده که محیطی مناسب برای شبیه سازی تصاویر و صحنه های واقعی برای کاربر ایجاد میکند.زبان برنامه نویسی (به انگلیسی: scripting)‏این نرم افزاره که MAXscript نام داره و قابلیت های برنامه رو دوچندان می کند.


تاریخچه

   این نرم‌افزار ابتدا در سال ۱۹۹۰ در محیط DOS با نام "۳D Studio" (به معنای کارگاه سه بعدی) توسط گروه yost ساخته شد و کمپانی Autodesk آن را تکثیر کرد پس از انتشار نسخه ۴ نرم‌افزار، این محصول برای محیط windows باز نویسی و با نام جدید "۳D Studio Max" توسط Kenitix که در آن زمان، بخش رسانه‌ها و سرگرمی Autodesk بود روانه بازار شد.سپس شرکت Autodesk تمامی امتیازات نرم‌افزار را خریداری کرد و تمامی تغییرات و تکمیل آن تا دو نسخه بعدی را خود انجام داد. کمی بعد نام نرم‌افزار بار دیگر به "۳ds max" (تمامی حروف بصورت کوچک) تغییر کرد و توسط Discreet که به تازگی به تملک Autodesk درآمده بود انتشار یافت . در نگارش ۸ این نرم‌افزار نام Discreet حذف و لوگوی Autodesk جای آن را کرفته و بار دیگر اسم محصول به "۳ds Max" (با حروف بزرگ و کوچک) تغییر کرد.


Autodesk 3ds max ، که قبلا 3d studio max بوده ، نرم افزارهای گرافیکی برای ساخت انیمیشن های 3dمدل ها و تصاویر هستند . آن به وسیله autodesk رسانه ها و سرگرمی توسعه یافته و تولید شده است . آن دارای قابلیت های مدل سازی، معماری انعطاف پذیر plugin است و می تواند بر روی platformهای مایکروسافت ویندوز استفاده شود .این عنصر اغلب توسط توسعه دهندگان بازی های ویدئویی، استودیو تجاری تلویزیون و استودیو تخیلی معماری استفاده می شود .همچنین برای اثر فیلم ها و فیلم قبل از تجسم فکری استفاده می شود.به علاوه مدل سازی آن ها و ابزار انیمیشن، آخرین نسخه از 3ds Maxنیز دارای shader ها مانند ( انسداد محیط و پراکندگی زیر سطحی ) شبیه سازی پویا ، سیستم های ذرات ، سیستم رادیویی ، ایجاد نقشه طبیعی و رندر ، تذهیب جهانی ،رابط کاربری قابل تنظیم و زبان برنامه نویسی خود است .


تاریخ اولیه و انتشار

   در این بخش، هیچ منبع و مأخذی نام برده نشده است . (جولای 2011) 3d studio اصلی محصولی است که برای سیستم عامل dos ساخته شده است توسط گروه YOST و منتشر شده توسط Autodesk. محصول برای Platform ویندوز NT بعد از انتشار DOS4 بازنویسی شد و تغییر نام پیدا کرد به "3d max studio " . این نسخه نیز توسط گروه YOST ساخته شده است .آن منتشر شد توسط Kinetix که در آن زمان Autodesk ها به رسانه ها و سرگرمی ها تقسیم می شدند . Autodesk در علامت گذاری به عنوان نسخه دوم از نسخه 3d max studio و توسعه درونی که به طور کامل در طی 2 بعد منتشر شده را خریداری کرد . پس از آن نام محصول به 3ds max تغییر پیدا کرد ( همه باحروف کوچک ) برای مطابقت بهتر با کنوانسیون نامگذاری برای احتیاط ، montreal بر شرکت های نرم افزاری است که Autodesk از آنها خریداری شده .در انتشار 8 ، محصول دوباره با آرم Autodesk و نام "3ds MAX" ( به کوچک و بزرگی حروف ) تغییر نام پیدا کرد . . در انتشار 2009 نام محصول به " Autodesk 3ds MAX" تغییر پیدا کرد .

امکانات ( ویژگی ها)

   MAXScript در زبان برنامه نویسی ساخته شده است که می تواند برای وظایف تکراری خودکار مورد استفاده قرار گیرد مانند : ترکیب قابلیت های موجود در روش های جدید ، توسعه ابزارهای جدید و رابط کاربر و خیلی دیگر . ماژول ها plugin را به طور کامل در داخل MAXScript می توان ایجاد کرد . شخصیت که یک plugin از نسخه 4 3d max بود ، حالا در 3d studio Max یکپارچه است و به کاربران برای حرکت شخصیت های مجازی کمک می کند . این سیستم با استفاده از اسباب شخصیت یا اسکلت 2 پا که تنظیمات سهام است کار می کند ،که می تواند برای شبکه شخصیت های مناسب و نیازهای مناسب تغییر کند یا سفارشی شود . این ابزار همچنین شامل ابزارهای ویرایش قوی سویچینگ lk/fk دستکاری ، لایه ها و گردش Keyfram ها و به اشتراک گذاری داده های انیمیشن در سراسر اسکلت 2 پا مختلف است . این " 2 پا " از دیگر ویژگی های مفید اشیاء است که برای کمک به سرعت بخشیدن در تولید چرخه های پیاده روی و مسیر های حرکت و همچنین به عنوان حرکت ثانویه است .


استفاده در صنعت

   فیلم ها اخیرا از 3ds MAX و یا نسخه های قبلی این برنامه تحت نام های قبلی ساخته شده آن در انیمیشن CGI استفاده می کنند ، مانند Avatar و 2012 که شامل گرافیک کامپیوتر 3ds Max در کنار عمل / زندگی بازیگری می کنند . 3ds Max نیز در توسعه سه بعدی گرافیک کامپیوترها برای تعدادی از بازی های ویدیوئی استفاده می شود .شرکت های طراحی های معماری و مهندسی از 3ds Max برای توسعه مفهوم هنر و previsualization استفاده می کنند.

استفاده آموزشی

برنامه های آموزشی در سطح دوم و سوم از 3ds Max در دوره های خود در گرافیک سه بعدی کامپیوتر و انیمیشن های کاپمیوتری استفاده می کنند . دانش آموزان در رقابت برای اولین بار برای شناختن انیمیشن های 3d از 3ds Max استفاده میکنند .

سه بعدی چیست؟

افرادی که قصد کار با این برنامه را دارند در ابتدا باید از یک قوه تخیل بسیار بالا برخوردار شوند زیرا فاکتور اساسی برای موفق شدن در کار با این برنامه تخیل پردازی در دنیای مجازی ای که با آن سر و کار دارید است. در مرحله بعد باید از تمامی حالات و خواص مواد از جمله چگونگی حالت انعکاس یا تصویر بر روی آن جسم مورد نظر یا چگونگی مراحل ذوب آن جسم در دماهای مختلف جهت دادن حالت واقعی تر به جسم آشنا باشد.

کاربرد مکس در معماری

معماران و گرافیست‌ها نیز می‌توانند از این برنامه برای پیش‌نمایش بناها و مدل‌هایی که هنوز ساخته نشده‌اند، استفاده کنند. کاربرد دیگر این نرم افزار در معماری تبدیل پلانهای ساده به شکل سه بعدی میباشد همچنین از نقشها و ترسیمات انجام شده در نرم افزار autocad هم پشتیبانی میکند که برای معماران اهمیت بسیار دارد همچنین به کمک ۳dsmax میتوان نماهای داخلی ساختمان را طراحی و مشاهده نمود. interior and exterior design را هم میتوان به راحتی طراحی نمود و با خروجی گرفتن طرحمان میتوان سازهای خود را قبل از اجرا مشاهده نمود و نواقص ان را از بین برد که کمک شایانی به معماران و طراحان این صنعت کرده است.


مدل سازی

   مکس دارای روشهای گوناگونی برای ساخت مدل می‌باشد که با کمک ویرایشگرهای متفاوت و قدرتمند به کاربر برای مدلسازی کمک می‌کند

در نرم افزار مکس ۳ روش اصلی برای مدل سازی وجود دارد:

- Mesh\Polygon Modeling

- Patch Modeling

- NURBS Modeling

دو تکنیک پر کاربرد در مدل سازی مکس عبارت است از :

Box Modeling : که بیشتر در صنعت بازی سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با تغییر در وجوه و گره‌های یک حجم سه بعدی ساده مانند جعبه یا کره به شکل سه بعدی مورد نظر می‌رسند. (Mesh\Polygon Modeling)

Surface Modeling : ابتدا ترسیم دوبعدی شکل توسط خطوط دو بعدی در مکس (spline) انجام گرفته و با تغییر در محل قرار گیری گره‌های (vertex) آن به صورت سه بعدی در می‌آید. (Patch Modeling)


متحرکسازی (پویانمایی)

   از جمله توانایی‌های دیگر این نرم‌افزار قابلیت متحرک سازی آن می‌باشد که این محصول را تبدیل به یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای ساخت محصولات بصری در زمینه ساخت انیمیشن و تیزرهای تبلیغاتی کرده است همچنین این محصول دارای pluginهای متعدد و قدرتمندی می‌باشد که در صنعت جلوهای ویژه سینمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد character animation که در نسخه جدید این نرم افزار ۳dsmax ۲۰۱۱ به آن توجه بسیار شده است دارای توانایهای جدیدی میباشد که از این توانایها میتوان به پلاگین CAT اشاره کرد که برای ساخت انیمیشن موجوداتی که دارای چندین پا هستند بسیار مفید و حائظ اهمیت میباشد

در فهرست زیر به ابزارهای ساخت انیمیشن اشاره میشود :

Biped - Bone - IK Solvers - Animation CAT - Reactor


رندر

   عبارت است از تهیه خروجی در قالب فایلهای تصویری از برنامه و محیط کاری در مکس که توسط یک سری دستورات و برنامه‌های گرافیکی به نام موتور رندر (Render engine) می‌باشد نرم‌افزار مکس دارای موتورهای رندر زیر می‌باشد

scanline renderer

mental ray( همراه با خود max)

Brazil R/S(پلاگین)

FinalRender(پلاگین)

Maxwell Render(پلاگین)

Fry Render(پلاگین)

VUE (پلاگین)

در مورد پلاگین رندر V-Ray میتوان به کیفیت عالی آن اشاره کرد این موتور رندر که توسط شرکت chaos group به بازار عرضه شده

و نسخه جدید آن که V-Ray ۲٫۰ میباشد. این موتور اغلب برای نماهای معماری استفاده می شود اما نتایج استفاده از آن در انیمیشن نیز مطلوب است.


--------------------------------- منبع : ویکیپدیا ---------------------------------


-------------------------------------------------tags-------------------------------------------------
 تری دی اس مکس  چیست تری ذی مکس؟  تری دی استدیو مکس  آموزش تری دی مکس   3ds max  مکس  دنیای تری دی اس مکس  همه چیز در مورد 3ds max  fall into 3ds max  3ds max love  fall in love with 3d studio max  all about 3ds max   for 3ds max  into 3ds max
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
تبلیغات