تبلیغات
.: 3D2DAY studio - آموزش تری دی مکس - آموزش رایگان تری دی مکس - free 3ds max tutorial and models-web design-photo gallery
جستجـــو
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
آمار و ارقام
 
3d2day_Studio_LDR_Payam_Love
با سلام.
   درک نور، دشوار نیست. تنها مانند درک یک مکانیک اتومبیل از چگونگی ساخت، تعمیر، و کارکرد یک خودرو است - نه دیدن خودرو به شکل یک سیستم منفرد، بلکه به شکل یک فعل و انعال پیچیده از ویژگی های مستقل (منحصربفرد) که بخش هایی از کل هستند. مهم ترین مفاهیمی که با ورود به مبحث نورپردازی با آن ها مواجه می گردیم، عبارتند از: مفهوم شدت (intensity) یا روشنایی (luminosity)، رنگ نور (light color)، انتشار و پراکندگی نور (diffuseness of the light)، حرکت (اگر داشته باشد)، کیفیت های سایه (shadow qualities)، شکل (shape)، اندازه (size)، و کنتراست (contrast). در سری مقاله های جدیدی که با عنوان نورپردازی در تری دی اس مکس، از این پس منتشر خواهیم کرد، تمامی این موارد را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهیم. در این پست، اولین بخش از این سری، را به دو مفهوم مهم یعنی شدت/روشنایی (Intensity/Luminosity) و رنگ (Color) اختصاص می دهیم. پس، با ما در ادامه مطلب همراه شوید . . .


آموزش رایگان برای مکس، برای تری دی مکس، برای 3دی مکس، برای تری دی اس مکس
- 3ds Max free tutorials
- نورپردازی در 3دی مکس، ایجاد نورهای نئون، آموزش تری دی مکس و منتال ری
- آموزش های مبتدی، آموزش های حرفه ای، تری دی مکس، 3 دی مکس، تری دی اس مکس، 3 دی اس مکس، منتال ری، وی ری
- آموزش تری دی مکس، آموزش رایگان برای تری دی اس مکس، آموزش تری دی اس مکس، آموزش 3دی مکس، 3 دی مکس، 3 دی اس مکس



شروع                                                  

Intensity/Luminosity
   شدت (Intensity) و روشنایی (Luminosity) مفاهیم مشابهی هستند. دو تصویر زیر تفاوت میان این دو را تشریح می کنند. شکل 1 شدت را نشان می دهد، در حالی که شکل 2 روشنایی را تشریح می کند.

شدت نور در تری دی مکس، شدت درخشندگی نور
تصویر 1 - به روشنایی (درخشندگی) منبع نوری، Intensity اطلاق می شود.


روشنایی سطح، درخشندگی سطوح در تری دی مکس
تصویر 2 - به روشنایی (درخشندگی) یک سطح، Luminosity اطلاق می شود.

تفاوت این است: در هنر CG، ما از intensity برای ارجاع به درخشندگی (روشنی) یک منبع نوری استفاده می کنیم. منبع نوری: یک ابزار نورپردازی حقیقی در داخل محیط CG، مانند یک spotlight، point light، یا omni light. به عبارت دیگر، زمانی که می گوییم intensity (شدت)، ما در مورد نورپردازی مستقیم (direct) از یک رشته لامپ حبابی داغ یا یک شعله شمع سخن می گوییم. زمانی که می گوییم luminosity (روشنایی)، ما در مورد نورپردازی غیرمستقیم (indirect) مانند زمانی که نور مستقیم از میان حباب شیشه ای کدر یا شیشه ای رنگی پخش (منتشر) می گردد، سخن می گوییم. رادیوسیتی (radiosity) مکس، به ما امکان می دهد تا آبجکت های پولیگونی را خود-درخشان نماییم. بنابراین اگر ما یک لامپ حبابی سفید مات مدل سازی کنیم، می توانیم پولیگون های حقیقی آبجکت را بدون قراردادن هیچ نوری در صحنه، قادر به انتشار نور کنیم. زمانی که سطوح آبجکت روشنایی (luminosity) بیشتر از 0% داشته باشد، آن سطوح در صورت فعال بودن radiosity یا امکانی از این دست، نور را در صحنه شرکت می دهند. مقادیر بالاتر برای luminosity، ساتع شدن نور بیشتر را منجر می گردد. پس در وضعیت radiosity، روشنایی (luminosity) به همان معنی شدت (intensity) در نظر گرفته می شود اما به انتشار نور از متریال ها در مقابل نورها اطلاق می شود.

   اگر مثال لامپ حبابی خود را در نظر بگیریم. در روزهای قدیم CG، ما برای خلق افکت در مکس باید یک نور عمومی (omni light) را درون یا کنار آبجکت حباب لامپ قرار می دادیم و به آن امکان تاباندن اشعه های خود به سراسر صحنه را می دادیم. امروزه، ما گزینه های دیگری داریم. مثلاً به جای قرار دادن یک omni light، ما می توانیم برای متریال حقیقی حباب لامپ خود، مقدار self-luminous و همچنین امکان radiosity در نرم افزار را فعال نماییم. زمان رندر بطور قابل توجهی افزایش می یابد؛ اما نوری که نتیجه می شود، به مراتب دقیق تر و واقعی تر خواهد بود. خیلی اوقات، متد آسان قرار دادن یک omni light، خوب کار می کند، اما برخی اوقات جزییات خوب به نظر نمی رسند.

   Intensity یا luminosity از اولین مفاهیمی هستند که ممکن است شما در مورد کیفیت یک منبع نوری با آن ها برخورد کنید. آیا این خیلی درخشان با خیلی تیره است؟ آیا جایی در وسط قرار دارد؟ آیا آنقدر کورکننده درخشان است که می تواند فقط خورشید یا یک انفجار هسته ای باشد؟ یا آنقدر نجیب و لطیف است که باید یک شمع باشد؟ شدت (intensity) یک منبع نوری خیلی اوقات به بیننده بازگو می کند که منبع نوری چیست، حتی اگر منبع خودش در فریم، آشکار نباشد.

رنگ (color)
   شاید کیفیت دومی که شما در مورد یک منبع نوری به آن توجه کنید، رنگ باشد. خورشید را به عنوان مثال در نظر بگیرید. در یک روز نیمه تابستان، خورشید می تواند بسیار نزدیک به سفید مایل به زرد باشد. در یک عصر پاییزی، خورشید می تواند یک نارنجی آتشین باشد. به سایه های یک روز با آسمان صاف و خورشید درخشان نگاه کنید. آن ها آبی به نظر نمی رسند؟ و در مورد یک اتاق نشیمن با شومینه ای سوزان چگونه است؟ در این مورد شما رنگ های نارنجی، قرمز، و زرد را که سرتاسر اتاق پرتاب می شوند، می بینید.

به همان تعداد رنگ هایی که در طیف مرئی وجود دارد، برای نورها هم رنگ وجود دارد. در حقیقت، شما می توانید طیف مرئی نور را به طول موج های بسیار  بیشتری از آنچه برای چشم انسان قابل تشخیص است، تقسیم کنید. نمایشگر (monitor) کامپیوتر شما احتمالاً قادر است 16 تا 32 میلیون رنگ را نمایش دهد، که این تنها برخی از رنگ های در دسترس است!

   رنگ می تواند یک کلید دیداری برای آنچه در صحنه شما جریان دارد، باشد. اگر شما یک صحنه کوچه را ببینید، و یک منبع نوری صورتی که در خارج از فریم در حال چشمک زدن است، موجود باشد، شما ناخودآگاه می دانید که این احتمالاً بیانگر یک نور نئون چشمک زن است. اگر شما بخواهید یک حالت غم انگیر و افسرده خلق نمایید، می توانید رنگ های سرد را انتخاب نمایید، رنگ هایی که سرد و مرده به نظر می رسند. اگر شما مایل باشید که بیننده را اندوهگین کنید، ممکن است رنگ های غیرطبیعی و مکدر کننده در بخش سبز طیف را انتخاب نمایید. یا شاید صورتی و کهربایی انتخاب های شما برای یک برپاسازی روشن و شاد باشد. به خاطر بسپارید که این مثال ها صرفاً بیشترین موارد استفاده از این محدوده های رنگی هستند. شاید بپرسید آن ها چرا رایج اند؟ بیشتر مردم واکنش های عاطفی و احساس ثابتی به رنگ های خاص دارند. شما می توانید از این دانش بهره ببرید و بینندگان و مخاطبان خود را به فریم خاصی از ذهن بکشانید.

در اینجا به پایان مقاله شماره 1 از سری مقاله های نورپردازی در تری دی اس مکس می رسیم. در مقاله شماره دو، به دو مفهوم مهم دیگر در نورپردازی، یعنی Direction (راستا) و Diffuseness (انتشار) خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید . . .

از ما حمایت کنیــــــــــــــــــــد




-استفاده از مطالب سایت تنها با ارائه تک تک منابع، بلامانع است-
-نظرات شما بی تاثیر نخواهد بود-




:: مرتبط با: آموزش 3ds max - رایگان ,
:: برچسب‌ها: نورپردازی در تری دی مکس , نورپردازی در مکس , آموزش نورپردازی در مکس , آموزش نورها در تری دی اس مکس , آموزش رایگان نورپردازی در تری دی مکس , نور در مکس , نور در تری دی اس مکس , نور در تری دی مکس , نورپردازی 3 بعدی , نورپردازی 3بعدی , مفاهیم نورپردازی , اساس نورپردازی در تری دی مکس , نورپردازی در نرم افزارهای سه بعدی , درخشندگی , روشنایی , کنتراست , رنگ نور در تری دی مکس , در مایا , در زی براش , در سینما فوردی , در همه نرم افزارها و برنامه های سه بعدی , نور , نورها , نورپردازی , منابع نور , منبع نور , نور مستقیم , نور غیرمستقیم , آموزش تری دی مکس , آموزش , 3ds max tutorials , تری دی مکس , 3ds max , تری دی استدیو مکس , 3d studio max , لایتینگ , لایت , تری دی اس مکس , آموزش رایگان برای مکس , آموزش رایگان برای تری دی مکس , آموزش رایگان برای تری دی اس مکس ها , تری دی مکس آموزش , tutorial 3ds max , نحوه , روش , چگونگی , ایجاد نور , نورپردازیها , نورهای , مکس , تری دی , 3دی , 3 دی , 3d , مفاهیم اولیه نورپردازی در تری دی مکس ,
ن : HSN ZDN
ت : یکشنبه 20 مرداد 1392
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
تبلیغات