تبلیغات
.: 3D2DAY studio - آموزش تری دی مکس - آموزش رایگان تری دی مکس - free 3ds max tutorial and models-web design-photo gallery
جستجـــو
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
آمار و ارقام
 
3d2day_Studio_LDR_Payam_Love
با سلام.
   در این پست، همانطور که قبلاً قول داده بودیم، مقاله شماره دو از سری مقاله های نورپردازی در تری دی اس مکس را در دسترس شما قرار می دهیم. همانطور که احتمالاً می دانید در مقاله شماره یک مباحث مهمی مثل شدت و روشنایی (intensity/luminosity) و رنگ (color) در نورپردازی را مورد بررسی قرار دادیم. در این مقاله با دو مفهوم اساسی دیگر در نورپردازی یعنی جهت (direction) و انتشار (diffuseness) آشنا خواهیم شد. بنابراین، برای مطالعه مقاله شماره دو، لطفاً با ما در ادامه مطلب همراه شوید، ضمناً در صورتی که تا به حال موفق به مطالعه مقاله شماره یک نشده اید، می توانید از طریق لینک زیر و همچنین منوی سمت راست، به آن دسترسی پیدا کنید . . .


آموزش نورپردازی در تری دی اس مکس
- 3ds Max free tutorials
- نورپردازی در 3دی مکس، ایجاد نورهای نئون، آموزش تری دی مکس و منتال ری
- آموزش های مبتدی، آموزش های حرفه ای، تری دی مکس، 3 دی مکس، تری دی اس مکس، 3 دی اس مکس، منتال ری، وی ری
- آموزش تری دی مکس، آموزش رایگان برای تری دی اس مکس، آموزش تری دی اس مکس، آموزش 3دی مکس، 3 دی مکس، 3 دی اس مکس



شروع                                                  

جهت (Direction)
   جهت نور (light direction) یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند در گماردن منبع نوری و تنظیمات است. اگر شات (منظره) فضای بیرون باشد و زاویه بسیار شیب دار، بسیار روشن، و کهربایی-سفید باشد، ما ممکن است بپنداریم که منبع نوری خورشید است. اگر شات فضای بیرون و نور بسیار روشن (درخشان)، و از سمت پایین به بالا باشد، ما اطمینان می یابیم که نور نمی تواند خورشید باشد. باید چیز دیگری باشد. همه چیز به غیر از زاویه یکسان است.

   اجازه دهید که در نظر بگیریم همه نورها خارج از یک اتاق نشیمن باشد، اما یک منبع نوری هم خارج از فریم وجود داشته باشد. این نور از کف ساتع می شود . به رنگ قرمز، نارنجی، و زرد است. ما گمان می کنیم که این یک شومینه است. اگر دوباره نگاه کنیم و به زاویه سایه ها توجه نماییم، احتمالاٌ فکر می کنیم که خانه آتش گرفته است.

   از اولین روزهایی که تئاتر به فضاهای مسقف (داخلی) ورود کرد، چراغ های جلوی صحنه برای روشن ساختن صحنه بکار برده شد. چرا از چراغ های جلو استفاده می شود؟ خوب، اولین چراغ ها شمع هایی شناور در یک حوضچه آب در جلوی صحنه بودند. این شمع ها با چراغ های گازی جایگزین شدند. طبیعت این نورها آن ها نیازمند آن بود که به سادگی در دسترس اپراتورها قرار داشته باشند. مخصوصاً اگر در نظر بگیریم که چه تعداد صحنه هایی که در زمان استفاده از این تکنولوژی دچار آتش سوزی شدند. زمانی که نور (چراغ) های الکتریکی تولید شدند، این چراغ ها در مکان های چراغ های جلوی صحنه جایگزین شدند. چراغ های جلوی صحنه هنوز هم می توانند در تولیدات تئاتر، جایی که طراح نورپردازی در پی ایجاد احساس ملودرام تئاترهای قدیمی باشد، یا جایی که افکت های نورپردازی غریب و غیرطبیعی مدنظر و مطلوب باشد، مورد استفاده قرار گیرند.

   سه تصویری که در ادامه می بینید، استفاده از جهت نورپردازی یک موضوع را شرح می دهند. تصویر 1 از یک زاویه نورپردازی طبیعی بالا و به سمت چپ موضوع بهره می برد. زاویه نورپردازی در این تصویر شبیه به نورپردازی است که ممکن است در یک روز آفتابی یافت شود. موضوع به صورت نرمال (طبیعی) و آشنا پدیدار شده است. تصویر 2 از یک راستا با زاویه کم بهره می برد. ما همچنان موضوع را به شکل آشنایی تشخیص می دهیم، اما بدیهی است که نورپردازی، غیر متجانس است، بخصوص با در نظر گرفتن فقدان یک منبع نوری تکمیلی (fill). تصویر 3 از یک افکت نورپردازی دراماتیک بهره می برد. این تصویر به خاطر نمایش غیرطبیعی موضوع، بیننده را رنج می دهد.

نورپردازی نرمال و واقع گرایانه در تری دی مکس، 3دی مکس
تصویر 1- یک زاویه نورپردازی نرمال مانند خورشید یا یک نور سقفی.


نورپردازی یک طرفه در تری دی مکس
تصویر 2- یک زاویه نورپردازی یک-طرفه. غیرمعمول، اما در هنگام غروب و طلوع خورشید دیده می شود.


زاویه ضعیف نورپردازی
تصویر 3- یک زاویه نورپردازی ضعیف. خیلی غیرطبیعی و نامتجانس (غریب)


انتشار (Diffuseness)
   به طور کلی، diffuse light به هر نوری که پس از ترک منبع نوری، انتشار می یابد (پراکنده می شود)، یا هر منبع نوری که ناحیه ای مختلف از شدت و روشنایی داشته باشد، اطلاق می شود. پراکندگی می تواند به دلیل گازهای اتمسفریک (جوی) یا بوسیله انعکاس، یا خاموشی یک سطح ناهموار یا خشن منجر شود.  هر متریالی که باعث شود اشعه های نوری منظم، در مسیرهای غیرمنظم، پراکنده، منحرف، یا منعکس شوند، یاعث خلق diffuseness در نور می شود.

   اینجا بر روی زمین، همه نورها کم و بیش دارای مقداری از diffuseness هستند. دلیلش این است که اشعه های نور از درون گازهای اتمسفریک (جوی) عبور می کنند، با مولکول های آن ها برخورد می کنند و در جهات مختلف پرتاب می شوند. مثال بدیهی از این دست، آسمان است. نور آبی بسیار بیشتر از نور در انتهای قرمز طیف، در اتمسفر منتشر شده است. به این دلیل که نور آبی طول موج بسیار کوتاه تری در مقایسه با نور قرمز دارد، حدود 10 برابر کوتاهتر. متعاقباً نور آبی پراکنده شده، در همه جهات ادامه پیدا می کند، برخی از آنها به عنوان diffuse light به زمین می رسند. این نور منتشر شده مایل به آبی می تواند در روزهای آفتابی (بدون ابر) در سایه ها دیده شود. نور مستقیم خورشید همچنین می تواند به واسطه ابرها، بواسطه برخورد با قطرات کوچک آب و ادامه انتشار همه سویه، ایجاد شود. روزهای ابری یک مثال عالی از diffuse light سفید را فراهم می آورند. تمامی سایه ها در روزهای ابری ملایم و منتشرشده هستند. از آنجایی که نور از جهات مختلف به شکاف های عمیق می رسد اما نمی تواند به داخل آنها وارد شود، تنها شکاف های عمیق بسیار تاریک به نظر می رسند.

   انتشار (diffuseness) می تواند مطالب زیادی در مورد منبع نوری و محیط به ما بازگو نماید. منابه نوری مستقیم مانند خورشید، یک شعله شمع، یا حباب لامپ شفاف و بدون روکش، در مقایسه با دیگر منابع نوری انتشاری، اشعه های منظم نور و سایه های سخت تری فراهم می آورند. اما قرار دادن یک فرش، یک  حباب (غیرشفاف)، یا یک شیشه مات در جلوی منبع نوری باعث می شود نور انتشار یابد (diffuse شود)، و سایه ها ملایم تر شوند. منابع فلورسنت همگی منابع نوری انتشاری هستند. همه آن ها ناحیه وسیعی از luminosity (روشنایی منجر شده از سطح) دارند که سایه های ملایم تولید می نمایند.

   دو تصویری که در ادامه می بینید، مشابه هستند، اما تفاوتشان در نحوه نورپردازی آنهاست، یکی از نورپردازی مستقیم و دیگری از نورپردازی انتشاری بهره می برد. نورپردازی انتشاری در هر دو تصویر وجود دارد اما نورپردازی مستقیم تنها در یکی از تصاویر بکار برده شده است.

سایه های سخت تر و کنتراست بالاتر
تصویر 5- سایه های سخت تر (تیزتر) و کنتراست بالاتر در این تصویر دیده می شود، که دارای هر دو نوع منبع نوری مستقیم و انتشاری است. نور مستقیم از لحاظ قدرت نور و سایه های انتشاری را تحت تاثیر قرار داده است.


کنتراست کمتر، تری دی مکس
تصویر 6- این تصویر کاملاٌ مشابه قبلی است، به جز فقدان نورپردازی مستقیم. به همان اندازه که کنتراست کمتر است، روشنایی ملایم تر و سایه های ملایم تر به وضوح قابل دیدن هستند.


در اینجا به پایان مقاله شماره 2 از سری مقاله های نورپردازی در تری دی اس مکس می رسیم. در مقاله شماره سه، به دو مفهوم مهم دیگر در نورپردازی، یعنی سایه (shadow) و شکل (shape) خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید . . .

از ما حمایت کنیــــــــــــــــــــد




-استفاده از مطالب سایت تنها با ارائه تک تک منابع، بلامانع است-
-نظرات شما بی تاثیر نخواهد بود-




:: مرتبط با: آموزش 3ds max - رایگان ,
:: برچسب‌ها: آموزش نورپردازی در تری دی مکس , نورپردازی در مکس , نورپردازی در 3دی مکس , 3دی مکس , نورپردازی در 3 دی اس مکس , آموزش تری دی مکس , آموزش تری دی اس مکس , آموزش 3ds max , آموزش 3ds max for free , آموزش نورها در تری دی مکس , 3ds max , انواع نورپردازی , نورپردازی سه بعدی , نورپردازی تری دی مکس , تری دی مکس نورها , تری دی اس مکس نورپردازی نورها لایت ها , lighting using 3ds max , نورپردازی مستقیم , نورپردازی غیرمستقیم , تریدیمکس , تریدی مکس , 3دیمکس , 3دی م ک س , لایتینگ , آموزش رایگان , آموزش , مقاله آموزشی , آموزش مرحله به مرحله , 3d studio max , تری دی مکس 3ds max ,
ن : HSN ZDN
ت : سه شنبه 22 مرداد 1392
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
تبلیغات