تبلیغات
.: 3D2DAY studio - آموزش تری دی مکس - آموزش رایگان تری دی مکس - free 3ds max tutorial and models-web design-photo gallery
جستجـــو
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
آمار و ارقام
 
3d2day_Studio_LDR_Payam_Love
با سلام.
   این پست را به مقاله شماره 3 از سری مقاله های نورپردازی در تری دی اس مکس اختصاص داده ایم. در مقاله های شماره 1و 2 که از طریق لینک های مشخص شده زیر و همچنین منوی سمت راست سایت می توانید به آن ها دسترسی پیدا کنید، مطالب بسیار مهمی مورد بررسی قرار گرفتند، مفاهیم مهمی چون Intensity/Luminosity، Color، Direction، و Diffuseness. در مقاله ای که اکنون پیش روی شماست، دو مفهوم اساسی دیگر در نورپردازی یعنی shadow (سایه) و shape (شکل) مورد بررسی قرار می گیرند. به هر روی، برای مطالعه مقاله شماره 3، لطفاً با ما در ادامه مطلب همراه شوید . . .


شروع                                                  

سایه (shadow)
   سایه ها از نظر تکنیکی، کیفیتی از نور نیستند. در حالی که شاید برخی بیاموزند که نورها سایه ها را شکل می دهند، اما در حقیقت این آبجکت ها هستند که سایه ها را شکل می دهند. یک سایه، فقدان نور است و از اینرو عموماً نمی تواند یک کیفیت از نور تلقی شود. ترجیحاً ما آن را یک کیفیت از نورپردازی فرض می کنیم. به عبارت دیگر، سایه ها یکی از مفاهیمی هستند که ما در زمان خلق نورپردازی خود در مورد آن ها فکر می کنیم، هر چند آن ها حقیقتاً بخشی از نور نیستند. سختی و ملایمت لبه های سایه چگونه شود، و عمق سایه در سرتاسر ناحیه آن چگونه تغییر کند، که این تغییر پیامدی از ویژگی های منبع نوری است، اما سایه ها به خودی خود اتفاق می افتند زیرا آبجکت ها در مسیر انتشار نور قرار می گیرند.

   شکل هایی که در ادامه می بینید، نشان می دهند که سایه به جهت (راستای) منبع نور پیوند خورده است. آن ها به ما کمک می کنند تا ظرافت شکل و فرم در موضوع را ببینیم، و می توانند برای به بروز درآوردن یک واکنش احساسی از بیننده، مورد استفاده قرار گیرند.

نورپردازی نرمال و واقع گرایانه در تری دی مکس، 3دی مکس
تصویر 1- یک زاویه نورپردازی نرمال مانند خورشید یا یک نور سقفی.


نورپردازی یک طرفه در تری دی مکس
تصویر 2- یک زاویه نورپردازی یک-طرفه. غیرمعمول، اما در هنگام غروب و طلوع خورشید دیده می شود.


زاویه ضعیف نورپردازی
تصویر 3- یک زاویه نورپردازی ضعیف. خیلی غیرطبیعی و نامتجانس (غریب)

   سایه ها آنچنان در نورپردازی حیاتی هستند که نوشیدن . . برای پیتزا. بدون یکی، دیگری نسبتاً بدشکل است. این سایه ها هستند که به تمامی آبجکت ها فرم دقیق و شکل متمایز آن ها را تخصیص می دهند. سایه ها بخشی مهم در کمک به ما برای تعریف اینکه ما به چه سطحی نگاه می کنیم زمانی که به یک دیوار یا

زمین نگاه می کنیم، ایفا می کنند. در یک اتاق سفید با یک در سفید و چهارچوب سفید آن، شما هرگز قادر نخواهید بود که درب را بیابید. تمام چیزی که واقعاً درب و چارچوب آن را معین و تعریف می کند سایه های اطراف آن هاست.

   ما همگی در مشاهده سایه ها خبره هستیم. ما خبرگی خود در این زمینه را مدیون سراسر زندگی خود هستیم. به خاطر همین تجربه و خبرگی است که هر کدام از ما می توانیم به یک افکت بصری یا هر شات دیگری از یک فیلم که توسط کامپیوتر ایجاد شده است، نگاه کنیم و اگر نورپردازی کاملاً درست نباشد، فوراً دریابیم که آن افکت واقعی نیست. شاید نتوانیم بدرستی مشکل آن افکت را شرح دهیم یا حتی توضیح دهیم که آن مشکل از نورپردازی است، اما با اینحال افکت در نظر ما اشتباه جلوه خواهد کرد.

   این دلیلی است برای چرایی اینکه سایه یک از دقیق ترین و حیاتی ترین کیفیت های نورپردازی است. مانند هنرمندان نورپردازی، ما باید بدرستی درک کنیم که چه اتفاقی می افتد که سایه ها از انواع مختلف در وضعیت های مختلف ایجاد می شوند. بخش های بعدی این مقاله به بررسی سایه ها به صورت جزیی، از جمله انواع مختلف سایه منجر شده از انواع مختلف نور، خواهد پرداخت. برای اکنون، همینقدر بس که، دو نوع اصلی برای سایه ها وجود دارد: سخت و ملایم. سایه های سخت آن دسته سایه هایی هستند که شما از منابع نوری کوچک مانند خورشید یا یک حباب لامپ شفاف و بدون روکش، می بینید. (ما می دانیم که خورشید بسیار بزرگ است، اما تا آنجاکه به نورپردازی مربوط می شود خورشید بیشتر مواقع کوچک عمل می کند، اساساً به دلیل اینکه خورشید بسیار دور است و تنها مقدار کوچکی از نور آن به ما می رسد. سایه های ملایم گونه هایی هستند که شما معمولاً در غیاب سایه های سخت می بینید. منظور این نیست که آن ها نمی توانند با یکدیگر موجود باشند؛ آن ها معمولاً در کنار یکدیگر وجود دارند، اما سایه های سخت پیروز و چیره بر صحنه هستند. مردم اغلب زمانی که سایه های سخت گردن کلفت در اطرافشان است تمایلی در توجه به سایه های ملایم نجیب و آرام نشان نمی دهند - این نکته ی مهمی است. به خاطر اینکه ما بر روی سیاره ای با یک اتمسفر (جو) گازی زیست می کنیم، سایه های ملایم، همه جا، زیر هر موقعیت نورپردازی، وجود دارند. قصور در قراردادن آن ها در صحنه تان مانند فراموش کردن پنیر برای یک پیتزاست. در شرایطی که یک منبع نورپردازی انتشاری (diffuse) مانند آسمان، ابرها، یک مونیتور کامپیوتر، یا بازتاب نور خورشید از روی یک دیوار، وجود داشته باشد، سایه های ملایم هم وجود خواهند داشت. در حقیقت، همواره یک منبع نورپردازی انتشاری وجود دارد.

شکل (shape)
شکل و فرم یک نور می تواند مفاهیم عالی در مورد منبع نوری به شما بگوید. شکل در برخی جهات بسیار شبیه به سایه است. برای مثال، سایه ایجاد شده توسط برگ های درخت خرما می تواند در حقیقت به شکل همان برگ های درخت خرما باشد. طراحان نورپردازی مدتی پیش دستگاهی را برای تغییر شکل نور قبل از ترک یک ابزار نورپردازی ابداع کردند به طوریکه شما برای ایجاد چنین افکت های سایه ای لازم نیست یک درخت خرما را در جلوی نور قرار دهید. قبلاً بیان شد که شما همواره نیاز نیست برای آگاهی یافتن از نوع منبع نوری، آن را ببینید. این موضوع برای سایه ها هم صدق می کند. شما نیازی ندارید تا یک درخت خرما را ببینید تا آگاه شوید که آن درخت باعث ایجاد سایه شده است. این دستگاه شکل دهنده، gobo یا قالب نورپردازی نامیده می شود. این ابزار یک ورقه فلزی کوچک با یک شکل جداشدنی است. این صفحه در جلوی نقطه کانونی نور قرار داده می شود، و شکل (قالبی) جداشدنی برای آن طراحی می شود. پس اگر
آن شکل چیزی شبیه برگ های درخت خرما باشد، اینگونه به نظر خواهد رسید که نور خورشید به برگ های درخت خرما تابیده شده است و سایه های برگ های آن ایجاد شده است. از لحاظ فنی، gobo سایه را درون ابزار نورپردازی تقسیم بندی می کند، به این صورت، به برخی از اشعه های نور اجازه می دهد تا به بیرون تابیده شوند. و این چیزی است که در دستکاری شکل نور انجام می شود. gobo های متحرکی نیز وجود دارند، که می توانند به سادگی یک دیسک دوار (چرخنده) در جلوی نور یا به پیچیدگی یک پروژکتور (نورافکن) سینمایی باشند. البته ابزارهای متعدد دیگری هم مورد استفاده طراحان نورپردازی قرار می گیرد که در بخش های بعدی به آن ها به همراه ابزارهای متعددی که مکس در اختیار ما گذاشته است، پرداخته خواهد شد.

شکل نور و سایه در تری دی اس مکس
تصویر 4- حتی اگر فنس سیمی در صحنه قابل مشاهده نباشد، شما شکل و فاصله نزدیکی آبجکت به کاراکتر را درخواهید یافت. شکل (shape) یک ابزار عالی برای برپاسازی یک صحنه است.

   دیدید که شکل و سایه بسیار مشابهند. برای اهداف نورپردازی CG، ما سایه (shadow) را به عنوان چیزی که بوسیله آبجکت های هندسی ایجاد می شود و شکل (shape) را به عنوان نوری که قبل از تماس با هر آبجکتی از یک منبع نوری خارج می شود، در نظر خواهیم گرفت.

در اینجا به پایان مقاله شماره 3 از سری مقاله های نورپردازی در تری دی اس مکس می رسیم. در مقاله شماره سه، به دو مفهوم مهم دیگر در نورپردازی، یعنی کنتراست (contrast) و حرکت-جابجایی (movement) خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید . . .

از ما حمایت کنیــــــــــــــــــــد





-استفاده از مطالب سایت تنها با ارائه تک تک منابع، بلامانع است-
-نظرات شما بی تاثیر نخواهد بود-




:: مرتبط با: آموزش 3ds max - رایگان ,
:: برچسب‌ها: آموزش تری دی مکس , آموزش تری دی اس مکس , آموزش نورپردازی در مکس , نورپردازی در تری دی اس مکس , آموزش نورپردازی در 3ds max , مقاله های آموزشی رایگان , آموزش های رایگان , تری دی مکس , مایا , نرم افزارهای سه بعدی , lighting in 3ds max , نور , light , انواع سایه و نور در مکس , ایجاد نور در مکس , ایجاد سایه در تری دی مکس , تریدیمکس , تریدی مکس , 3دیمکس , 3دی مکس , 3دی اس مکس , 3دی استدیو مکس , 3دی , نورپردازی 3دی , نورپردازی سه بعدی , نورپردازی 3بعدی ,
ن : HSN ZDN
ت : چهارشنبه 23 مرداد 1392
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
تبلیغات