تبلیغات
.: 3D2DAY studio - آموزش تری دی مکس - آموزش رایگان تری دی مکس - free 3ds max tutorial and models-web design-photo gallery
جستجـــو
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
آمار و ارقام
 
3d2day_Studio_LDR_Payam_Love
با سلام.
   آنچنانکه احتمالاً می دانید، در مقاله های پیشین (1،2،و 3) از سری مقاله های آموزشی نورپردازی در تری دی اس مکس، مفاهیم مهم و بنیادی نورپردازی مورد بررسی قرار گرفتند. در صورتی که مقالات قبلی را مطالعه نکرده اید، می توانید از طریق لینک های زیر، همچنین منوی سمت راست سایت به آن ها دست یابید. در مقاله ای که اکنون پیش روی شماست (مقاله شماره 4) سه مفهوم مهم و تکمیلی در زمینه نورپردازی مطرح خواهند شد. این مفاهیم عبارتند از: کنتراست (contrast)، حرکت (movement)، و اندازه (size). به هر روی، برای مطالعه این مقاله،، لطفاً با ما در ادامه مطلب همراه شوید . . .




-آموزش تری دی اس مکس، آموزش رایگان برای تری دی اس مکس، آموزش نورپردازی در تری دی ممس
- 3دی مکس، 3 دی مکس، آموزش 3دیمکس، آموزش 3دی مکس، آموزش 3 دی اس مکس



شروع                                                  

کنتراست (contrast)
   کنتراست به محدوده تفاوت میان روشن ترین و تاریک ترین بخش های یک تصویر اطلاق می شود. یک تصویر که روشن ترین بخش های آن بر تیره ترین بخش های آن چیره گردند، تصویری با کنتراست بالا در نظر گرفته می شود. از سوی دیگر، یک فریم که روشن ترین بخش ها و تیره ترین بخش های آن مشابه باشند، فریمی با کنتراست پایین در نظر گرفته می شود. برای مثال، یک روز روشن آفتابی، با تابش نورخورشید بر روی یک میز سفید را در نظر بگیرید. نگاه کردن به میز تقریباً کورکننده است و سایه های زیر میز نیز قیرگون به نظر می رسند. در اینجا یک تفاوت فاحش در روشنایی (شدت روشنایی) میان میز و سایه زیر آن وجود دارد. این، کنتراست بالا را نشان می دهد. از سوی دیگر، اگر، یک روز ابری را در نظر بگیرید و به آن میز نگاه کنید، متوجه خواهید شد که سفیدی میز و خاکستری روشن بتن (اسفالت) زیر آن خیلی متفاوت به نظر نمی رسند. این بیانگر کنتراست پایین است.

   تصاویری که در ادامه می بینید تفاوت میان کنتراست پایین و کنتراست بالا را به شکل تصویری شرح می دهند.

کنتراست پایین در تری دی مکس
تصویر 1- این تصویر کنتراست پایین را نشان می دهد. تمامی مقادیر روشنایی و تکسچر به درون محدوده میانه ای از خاکستری تنزل پیدا کرده است.


کنتراست بالا در تری دی مکس
تصویر 2- این تصویر کنتراست بالا را نشان می دهد. تمامی مقادیر روشنایی و تکسچر در محدوده ای از بالاترین (سفید) تا پایین ترین (سیاه) موجودند.

   برخی از این افکت ها بوسیله تاخیر مردمک چشمان شما بوجود می آیند. زمانی که محیط بیرون بسیار روشن است، مردمک چشمان شما کوچکتر می شوند، مسیر ورود مقادیر زیادی از نور را مسدود می کنند و اینگونه از شبکیه چشم محافظت می نمایند. زمانی که چنین حالتی بوجود آید، فقط روشن ترین نورها می توانند وارد شوند. بتن (اسفالت) زیر میز در این حالت بسیار بیشتر از حالتی که در یک روز ابری با کنتراست پایین وجود دارد، روشن خواهد بود، اما چشمان شما به دلیل اینکه بوسیله مردمک فیلتر شده است، از ثبت آن خودداری می کند. این موضوع باعث ایجاد یک وضعیت کنتراست بالا می شود. زمانی که ابرها خورشید را می پوشانند، نور به مراتب کمتری در دسترس است. اساساً زمانی که مردمک چشم باز و بسته می شود چه اتفاقی می افتد، محدوده نور چشم تغییر می کند. این محدوده نوری است که کنتراست بالا یا کنتراست پایین را تعیین می کند.

حرکت (movement)
   حرکت اولین چیزی نیست که شما در زمان فکر کردن به نورپردازی به آن توجه می کنید، اما ابزار قدرتمندی است. حرکت به کیفیت هایی از نور اطلاق می شود که بر حسب زمان تغییر می کنند. برای مثال، یک شومینه را در نظر بگیرید. هر زبانه آتش یک منبع نور است. به همان اندازه که سوخت مصرف می شود، زبانه آتش رشد می کند و به جنبش در می آید، رنگ و شدت آن نیز تغییر می نماید. این یک منبع نوری متحرک است. بنابراین اغلب ما دیده ایم که هنرمندان برای ایجاد نور واقع گرایانه از یک زبانه آتش، تلاش می کنند تا بوسیله اعمال تغییر در شدت و نه در حرکت و رنگ به این مقصد دست یابند. حرکت (جنبش)، به خصوص، برای این شبیه سازی، حیاتی و تعیین کننده است.مثال های بیشمار دیگری از نور در حرکت وجود دارد، مانند چراغ های یک اتومبیل، کسی که در حال حمل یک چراغ قوه است، یا حتی خورشیدی که از بالای سر ما عبور می کند. حرکت می تواند برای تغییر در زاویه پرتوافکنی یک spotlight یا تغییرات در شدت و رنگ نیز اعمال شود. چیزی که می تواند مورد بحث قرار گیرد این است که تغییر کیفیت های دیگر نور در طی زمان، حرکت ایجاد می کند. فقط تصور کنید که چگونه می توانید از برخی از این کیفیت های متحرک استفاده کنید تا منظور و مفهوم موردنظرتان را منتقل نمایید. شدت متحرک، می تواند به معنی چیزی مثل انفجار یا کسی که یک لامپ گازی را روشن می کند، باشد. رنگ متحرک، می تواند به معنی خورشید در حال طلوع یا یک نور نئون که چشمک می زند باشد. راستای (جهت) متحرک می تواند به معنی چراغ ماشینی باشد که در شب چشمک می زند یا یک رادار نارنجی در حال چرخش بر روی یک وسیله نقلیه باشد. انتشار متحرک می تواند نشان دهد که یک منبع نوری نزدیک تر می شود یا خورشید در حال بیرون آمدن از پشت ابرهاست. سایه متحرک می تواند برگ های درخت خرما باشد که در بادی ملایم پیچ و تاب می خورد. شکل (فرم یا قالب) متحرک می تواند یک پروژکتور فیلم بر روی یک پرده یا پرده های در حال بسته شدن یک پنجره، باشد. کنتراست متحرک می تواند به معنی یک سوپر نواختری که در حال ایجاد است یا راکتی که شلیک می شود، باشد. این مثال ها، در این لحظه به ذهن رسیدند. ترکیبات نامحدود دیگری وجود دارند که شما می توانید برای خلق یک محیط نورپردازی درست و دقیق در تنظیمات، در رساندن حالتی که مایل هستید، و انتقال احساسات مطلوب، از آن ها بهره ببرید.

اندازه (size)
   سایز یک منبع نور، مانند بیشتر ویژگی های دیگر، خیلی اوقات در شات ها مورد توجه قرار نمی گیرد، اما گاهی اوقات می تواند در بوجود آوردن واقعیت در محیط نورپردازیتان بسیار تعیین کننده باشد. سایز (اندازه) چه تغییری ایجاد می کند؟ در اصل، تفاوت در سایه هاست. شکل سایه و رفتار بر حسب سایز منبع نوری متغیر خواهد بود. یک منبع نور بسیار بزرگ مانند آسمان سایه های سختی بسیار نزدیک به آبجکت و سایه های به مرانی ملایم تری دورتر از آن نتیجه می دهند. همچنین یک منبع نوری بسیار بزرگ تمایل دارد که از روبرو و اطراف بتابد، و شاید هم در صورتی که به اندازه کافی بزرگ باشد، از پشت. یک منبع نوری بسیار کوچک مانند یک دیود منتشرکننده نور سایه های بسیار سختی را نتیجه می دهد و این سایه ها تنها زمانی که از آبجکت بسیار دور شویم ملایم می شوند.


سایه های ناحیه ای در تریدی مکس، 3دیمکس
تصویر 3- در این مثال ها یک spotlight با سایه های ناحیه ای (area shadows) برای نشان دادن تنوع سایز یک منبع نوری مورد استفاده قرار گرفته اند. در این جا چیزی به غیر از اندازه سایه ناحیه ای، تغییر نکرده است. اندازه سایه ناحیه ای رفتار spotlight را به شکلی تغییر می دهد که به نظر آید که آن spotlight یک نور با اندازه واقعی بوده است، اگرچه آن منبع نوری، یک نور ناحیه ای واقعی بوده باشد. یک نور ناحیه ای بسیار کوچک چنان رفتار می کند که به نظر آید یک منبع نور نقطه ای است، و سایه هایی با لبه سخت تولید می کند.

   مباحثی که در این مقاله و سه مقاله پیشین مورد بررسی قرار گرفتند، ویژگی های بنیادی نور را شرح دادند. درک ویژگی هایی که تا اکنون تشریح شدند شما را قادر خواهد ساخت تا صحنه خود را به شکلی نورپردازی کنید که قوانین فیزیک را هم اجرا کند (که خیلی مهم است).

   شما اکنون باید قادر باشید هر محیط نورپردازی را امتحان کنید و ویژگی های شدت، رنگ، جهت، انتشار، سایه، شکل (فرم)، کنتراست، حرکت، و سایز را
تعریف نمایید.

در ادامه سری مقاله های آموزشی نورپردازی در تری دی اس مکس، سعی خواهیم کرد به مباحث کلیدی دیگری از قبیل موضوعات فضایی و زمانی که برای برپاسازی یک نورپردازی نقش تعیین کننده ای ایفا می کنند، بپردازیم.


از ما حمایت کنیــــــــــــــــــــد




:: مرتبط با: آموزش 3ds max - رایگان ,
:: برچسب‌ها: آموزش نورپردازی سه بعدی , آموزش لایتینگ , نورپردازی در تری دی مکس , نورها در مکس , نورها در تری دی مکس , نورها در تریدیمکس , lights in 3ds max , تری دی اس مکس , 3ds max , مفاهیم کلیدی در نورپردازی , مفاهیم نورپردازی , نورپردازی از مبتدی تا حرفه ای , تریدی مکس , تری دیمکس , 3 دیمکس , 3 دی مکس , 3 دیمکس , 3دیمکس , 3دی اس مکس , 3دی , نورپردازی 3بعدی , 3بعدی , 3بعدی نورپردازی , آموزش 3بعدی , انواع نورها , انواع منابع نوری , نورها , نور , lights , light , lighting using 3ds max , نورپردازی حرفه ای , به سادگی در مکس نورپردازی کنید , آموزش تری دی اس مکس , آموزش تری دی مکس , آموزش رایگان تری دی مکس , آموزش رایگان 3دیمکس , آموزش رایگان برای 3 دی مکس ,
ن : HSN ZDN
ت : پنجشنبه 24 مرداد 1392
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
تبلیغات