تبلیغات
.: 3D2DAY studio - آموزش تری دی مکس - آموزش رایگان تری دی مکس - free 3ds max tutorial and models-web design-photo gallery
جستجـــو
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
آمار و ارقام
 
3d2day_Studio_LDR_Payam_Love
   با سلام.
   یک shape آبجکتی است که از یک یا چند خط (پاره خط، نیم خط) راست یا خمیده ساخته می شود. 3ds Max شامل دو گروه shape است که عبارتند از: Splines and Extended Splines و NURBS Curves. ما در این مقاله آموزشی، قصد داریم تا این آبجکت های دوست داشتنی و کاربردی تری دی اس مکس را مورد بررسی قرار دهیم. برای مطالعه این مقاله آموزشی، لطفاً با ما در ادامه مطلب همراه شوید . . .

آموزش رایگان برای تری دی مکس، 3دیمکس، 3 دی مکس
- آموزش تری دی اس مکس، آموزش رایگان برای تری دی اس مکس، آموزش نورپردازی در تری دی ممس
- 3دی مکس، 3 دی مکس، آموزش 3دیمکس، آموزش 3دی مکس، آموزش 3 دی اس مکس

- آبجکت های دوبعدی و سه بعدی برای تری دی اس مکس، 2بعدی و 3بعدی



شروع                                                  

به کار بردن Shape ها
   Shape ها خطوط و گروهی از خطوط دوبعدی (2D) و سه بعدی (3D) هستند که نوعاً به عنوان مولفه هایی از آبجکت های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. بیشتر shape های پیش فرض، از spline ها ساخته می شوند. شما از این spline ها برای رسیدن به مقاصد زیر استفاده می کنید:

  - ایجاد سطوح سه بعدی مسطح و باریک
  - تعریف مولفه های loft از قبیل مسیرها (paths)، اشکال (shapes)، و منحنی های مناسب
  - ایجاد سطوح تغییر
  - ایجاد برجسته سازی
  - تعریف مسیرهای حرکت

   3ds Max یازده آبجکت spline shape پایه را پشتیبانی می کند، دو نوع از NURBS curves، و پنج extended splines. شما می توانید این shape ها را با استفاده از موس و ورودی کیبورد به سرعت ایجاد نمایید و آن ها را با یکدیگر ترکیب کنید و اشکال مرکب (compound shapes) شکل دهید.

ایجاد Shape ها
   برای دسترسی به ابزار ایجاد shape، به Create panel و سپس تب Shapes می رویم (به شکل زیر نگاه کنید).

ایجاد آبجکت در تری دی مکس، تری دی اس مکس

در صورتی که شما پلاگینی به مکس اضافه نمایید، بخش های جدید shape در این لیست می توانند نمایش درآیند.

بخش Object Type شامل دکمه های ایجاد spline است. شما می توانید یک یا چند نوع spline را در یک shape منفرد ترکیب نمایید.

ایجاد Shape از لبه ها (Edges)
   شما می توانید shape ها را از انتخاب مجموعه ای از لبه ها در آبجکت های مش (mesh) ایجاد نمایید. در آبجکت های Edit/Editable Mesh، در سطح انتخاب لبه (Edge delection)، در بخش Edit Geometry، دکمه ای با نام Create Shape from Edges وجود دارد که بر مبنای لبه های انتخاب شده، یک spline shape را ایجاد می کند (به شکل زیر نگاه کنید).

ایجاد shape از لبه های مش یا پولی

به طور مشابه، با آبجکت های Editable poly، نیز می توان از دکمه Create Shape در سطح Edge selection استفاده نمود.

Editable Splines
   شما می توانید یک spline پایه را به یک آبجکت editable spline تبدیل نمایید. Editable spline مجموعه ای از کنترل ها دارد به شما اجازه می دهد به طور مستقیم آن را و ساب-آبجکت های آن را دستکاری و ویرایش کنید. برای مثال، در ساب-آبجکت راس (vertex) شما می توانید رئوس را جابجا کنید و ... . Editable spline ها به شما امکان می دهند که shape هایی که نسبت به ویژگی های spline های پایه، نظم کمتر، و فرم آزادتری دارند را ایجاد نمایید.

   زمانی که شما یک spline را به یک editable spline تبدیل می کنید، توانایی تنظیم یا انیمیت پارامترهای ایجاد آن را از دست می دهید.

Shape های با قابلیت رندرشدن
   زمانی که شما از یک shape برای ایجاد یک آبجکت سه بعدی (3D) بوسیله lofting، extrusing، یا ابزارهای دیگر بهره می برید، آن shape به یک آبجکت سه بعدی قابل رندر تبدیل می شود. البته، شما می توانید بدون اینکه آن را به یک آبجکت تری دی (3d) تبدیل کنید، آن را قابل رندر نمایید. سه گام اصلی برای رندرینگ یک shape وجود دارد:

 1- در بخش Rendering از پارامترهای ایجاد Shape، گزینه Enable In Renderer را فعال نمایید.
 2- ضخامت (thickness) شکل (shape) را با کمک مقداردهی به پارامتر Thickness در بخش Rendering، تعیین می نماییم.
 3- اگر شما قصد دارید تا یک متریال نقش دار را به spline خود اختصاص دهید، پارامتر Generate Mapping Coords را فعال کنید.

ایجاد قابلیت رندرینگ برای آبجکت های دوبعدی در مکس

لطفاً موارد زیر را در نظر بگیرید:
  - زمانی که شما به shape مدیفایری که آن را به یک مش تبدیل می کند اختصاص دهید (مانند Extrude یا Lathe)، آن آبجکت به شکل اتوماتیک قابل رندر می شود، قطع نظر از حالتی که چک باکس Enable In Renderer فعال باشد یا نباشد. شما تنها زمانی که می خواهید یک spline shape دست-نخورده (ویرایش نشده) در صحنه را رندر نمایید، نیاز دارید که چک باکس Enable In Renderer را فعال کنید.

  - دیالوگ Object Properties همچنین یک چک باکس Renderable دارد، که به طور پیش فرض فعال است. برای رندر یک shape باید هر دو چک باکس و همچنین چک باکس Renderable در بخش General فعال باشند.

Shape ها به عنوان آبجکت های مسطح
   کاربرد سرراستی برای shape ها، آبجکت های مسطح و دو بعدی است. مثال هایی مانند سطوح زمین، نوشته (text) برای علامت گذاری ها، و ... . شما یک آبجکت مسطح را بوسیله اختصاص یک مدیفایر Edit Mesh به یک shape بسته، یا بوسیله تبدیل آن به یک آبجکت editable mesh، ایجاد می کنید.

آبجکت های دوبعدی و سه بعدی در مکس

Shape های Extrude و Lathe شده
   شما می توانید برای ایجاد یک آبجکت سه بعدی (3D) به یک Shape مدیفایرهایی را اختصاص دهید. دو مورد از این مدیفایر ها Extrude و Lathe هستند. Extrude یک آبجکت سه بعدی را بوسله اختصاص ارتفاع به یک Shape ایجاد می کند. Lathe یک آبجکت سه بعدی را بوسیله چرخاندن یک shape حول یک محور ایجاد می کند.

مدیفایرها در تری دی مکس، تریدیمکس، آموزش تری دی مکس

Shape ها به عنوان مسیرهای انیمیشن
   شما می توانید از shape ها برای تعریف یک آبجکت متحرک (پویا) استفاده کنید. شما یک shape ایجاد می کنید و از آن برای تعریف مسیری که آبجکت های دیگر از آن پیروی می کنند استفاده می کنید.

   برخی راه های ممکن برای یک shape که مکان پویا را کنترل کند، عبارتند از:
     - شما می توانید از یک path constraint برای استفاده از یک shape برای کنترل حرکت آبجکت استفاده نمایید.
    - شما می توانید یک shape را با کمک Motion panel  > Trajectories > Convert From function به کلیدهای (keys) مکانی تبدیل کنید.

مدل سازی خوبی داشته باشید . . .

از ما حمایت کنیــــــــــــــــــــد



-استفاده از مطالب سایت تنها با ارائه تک تک منابع، بلامانع است-
-نظرات شما بی تاثیر نخواهد بود-




:: مرتبط با: آموزش 3ds max - رایگان ,
:: برچسب‌ها: آموزش تری دی مکس , آموزش تری دی اس مکس , اشیا در مکس , آبجکت های 2بعدی و 3بعدی در تری دی مکس , آبجکت های دوبعدی و سه بعدی در تری دی اس مکس , اشیای دوبعدی در تری دی مکس , اشیای سه بعدی در تری دی مکس , تریدیمکس , 3DS MAX , تری دی مکس , 3d studio Max , تبدیل آبجکت های دو بعدی به سه بعدی , متن دوبعدی , متن سه بعدی , ایجاد مدل های دوبعدی و دو بعدی و سه بعدی با استفاده از تری دی مکس , آموزش های رایگان برای تری دی مکس , آموزش های رایگان برای تریدی اس مکس , آموزش رایگان مدلسازی در تری دی مکس , مدل در مکس , مدلسازی در تری دی مکس , چگونه مکس , تری دی مکس چیست , تری دی مکس چگونه , چگونه مدل , مدلسازی , چگونه , روشها , سه بعدی سازی , تریدی , تری دی , 3d , shapes in 3ds max , d and 3d Objects ,
ن : HSN ZDN
ت : شنبه 26 مرداد 1392
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
تبلیغات