تبلیغات
.: 3D2DAY studio - آموزش تری دی مکس - آموزش رایگان تری دی مکس - free 3ds max tutorial and models-web design-photo gallery
جستجـــو
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
آمار و ارقام
 
3d2day_Studio_LDR_Payam_Love
با سلام.
   همیشه خوب است که نقطه شروع تعریف شده ای برای نورپردازیتان داشته باشید. از کجا شروع کنید؟ ما نورپردازی یک صحنه را بوسیله در نظرگرفتن تعدادی از سوالات که ما را در تصمیم اینکه چه نورهایی استفاده کنیم، آن ها را کجا قرار دهیم، چه رنگی برای آن ها تعیین کنیم، و ترتیب ترکیبات شدتی که قرار است داشته باشیم، آغاز می کنیم. ما با بزرگترین، و بدیهی ترین سوالات شروع می کنیم و به سمت نکات ریزتر حرکت می کنیم. در مقاله ای که اکنون در دسترس شما قرار دارد (مقاله شماره 5 از سری مقاله های نورپردازی در تری دی اس مکس)، به محیط های داخلی و خارجی در نورپردازی خواهیم پرداخت. برای مطالعه این مقاله، لطفاً با ما در ادامه مطلب همراه شوید . . .

آموزش حرفه ای تری دی اس مکس، تریدیمکس

-آموزش تری دی اس مکس، آموزش رایگان برای تری دی اس مکس، آموزش نورپردازی در تری دی ممس
- 3دی مکس، 3 دی مکس، آموزش 3دیمکس، آموزش 3دی مکس، آموزش 3 دی اس مکس



شروع                                                  

محیط داخل یا محیط خارج
   شاید یکی از اولین تصمیماتی که شما در مورد نورپردازی خود خواهید گرفت، تصمیم در مورد شات خارجی یا شات داخلی بودن آن است. این یک سوال بنیادی و عمومی است که شما را با مجموعه ای از اطلاعات در مورد برپاسازی نورپردازیتان روبرو می سازد. شاید شات (منظره از دید دوربین، صحنه از دید دوربین) شامل هر دو عناصر داخلی و خارجی باشد، مانند فضای داخلی یک اتاق با یک پنجره که از طریق آن خیابان بیرون قابل دیدن باشد. یا یک شات خارجی که فردی را در بر می گیرد که به پنجره ای تکیه داده و دست تکان می دهد. اینجا نورپردازی داخلی برای پشت آن فرد وجود دارد. سوال اینجاست که دوربین کجا قرار گیرد، داخل ساختمان یا بیرون در خیابان. منابع نوری داخلی و خارجی هر دو می توانند در شات بخشی را به عهده گیرند، اما مکان دوربین  به طور چشمگیری چگونگی استعمال منابع و شدت های نور وابسته که میان محیط داخلی و بیرونی قرار خواهند گرفت، را تغییر می دهد.

نورپردازی داخلی روز آفتابی، تری دی مکس
تصویر 1- یک محیط نورپردازی داخلی


نورپردازی داخلی شب، تری دی مکس
تصویر 2- یک محیط نورپردازی خارجی

   نورهای محیط داخلی و خارجی، همواره، در همه جا، برای یکدیگر مکمل هستند و البته برای یکدیگر واکنش نشان می دهند. دانستن چگونگی ایجاد این فعل و انفعالات پیچیده، به سادگی تعیین و شبیه سازی هر منبع نوری منحصربفرد است.

   منابع نوری داخلی، برای مثال، معمولاً لامپ های رشته ای یا فلورسنتی در نظر گرفته می شود. منابع نوری خارجی معمولاً خورشید، اسمان، ابرها، ماه، منابع انعکاسی، و منابع انتشاری انعکاسی هستند. نور خورشید، در مولوکول های هوا در آسمان انتشار می یابد، و یک منبع یکپارچه و انتشاری خلق می کند. یا خورشید می تواند بوسیله ابرها پنهان شود و به این صورت مسیر اشعه های مستقیم خود را مسدودشده ببیند، که در این حالت نور در میان قطرات بسیار ریز آب درون ابرها انتشار می یابد، و باز هم یک منبع نوری انتشاری ساخته می شود. نور مستقیم خورشید ممکن است با دیوار یا زمین برخورد کند، رنگ دیوار و یا زمین را بردارد و آن را بر روی سطح دیگری منعکس نماید. نورخورشید می تواند از سطح یک استخر شنا انعکاس یابد، و یک انعکاس سخت در برابر جایگاه اسخر ایجاد کند. در هر پیشامد، خورشید منبع نور است. همه رخدادهای نوری دیگر، به غیر از نورهای مصنوعی، انتشارها و انعکاس هایی از منبع نوری اولیه هستند.

   به طور تئوری ایجاد یک محیط نورپردازی سراسری با تنها یک منبع و فراهم آوردن رویدادهای انتشاری و انعکاسی همسان با دنیای واقعی، امکان پذیر است و زمان رندر شاید برای هر فریم، چند هفته یا چند ماه طول بکشد. به جای آن، ما تصمیم گرفته ایم که هر رویداد انتشاری و انعکاسی را درون یک منبع نوری مجزا بسازیم. 3ds Max، ابزارهایی برای ایجاد این منابع نوری برای ما فراهم کرده است. برخی از ابزارهای نورپردازی تنها بخشی از ویژگی های واقعی یک منبع نور را  بازتاب می دهند. این موضوع، زمان های رندر را کنترل پذیر می نماید. به طور کلی، هر چقدر ابزار نورپردازی به دقت و صحت فیزیکی نزدیک تر شود، به تبع به صورت توانی، رندر نیز بیشتر به طول می انجامد. ابزارهای photometric، در حالی که از لحاظ فیزیکی دقیق هستند، به شدت بر رندر تاثیر می گذارند و هنرمند را به روش های گوناگون تحت فشار قرار می دهند. نورهای photometric، برای مثال، نمی توانند همزمان با نورهای استاندارد مکس (basic lights) مورد استفاده قرار گیرند. از اینرو، بعید است که هنرمندی از نورهای photometric استفاده کند، مگر اینکه صحنه، ایجاب کند که به شدت، به دقت و صحت فیزیکی نیاز دارد. اگر مطالب قبلی سایت ما را مطالعه کرده باشید، مطمئناً با مقاله هایی در مورد نورهای photometric برخورد داشته اید. البته در مقاله های آتی، باز هم به بررسی این نورها خواهیم پرداخت.

   یک اتاق نشیمن با یک شومینه خروشان در گوشه ای از آن را تصور کنید. یک منبع ملتهب غیرمستقیم و ملایم وجود دارد که سقف را با رنگ زرد ملایمی (کمرنگی) روشنایی می بخشد و یک نور انتشاری بازتابی در سراسر اتاق ساتع می کند. نورپردازی هالوژنی در آشپزخانه، یک نور خشک و دقیق (شارپ) به سمت محل ناهارخوری ساتع می کند و در آنجا با برخورد به میز شیشه ای، دچار انعکاس و انکسار می شود. پنجره های شیشه ای بزرگ منظره گسترده ای از کف اتاق در پایین و یک آسمان مهتابی در بالا را به تصویر می کشند. در دوردست، نور مهتاب در  اقیانوس آرام به انعکاس در می آید.

   به نظر پیچیده می آید؟ این صحنه می تواند با تنها سه نور، نورپردازی شود. چرا؟ تا اینجا منابع نوری بسیار زیادی تشریح شده اند. قرار دادن تعداد کمی نور برای تقلید برخی از رویدادهای انتشاری و انعکاسی، به جای محاسبه انتشارها و انعکاس های واقعی، می تواند به طور قابل توجهی زمان رندر را بهبود بخشد.

3ds Max با بسته های ابزاری قدرتمند و پر-امکاناتی تجهیز شده است که به شما در تقلید همه رویدادهای نورپردازی در صحنه، کمک می کند.

   نکته آخر در مورد نورپردازی داخلی و خارجی: زمانی که ما در مورد منابع بیرونی صحبت می کنیم، معمولاً به منابع «طبیعی» مانند خورشید رجوع می کنیم. در حالی که زمانی که در مورد منابع داخلی بحث می کنیم، معمولاً به منابع «مصنوعی» مانند لامپ های حبابی رجوع می کنیم. البته، نورخورشید می تواند از پنجره ای عبور کند و به درون اتاق وارد شود، و لامپ های ماورا یا علائم نئون معمولاً در محیط بیرون هم پیدا شوند، اما سردرگم نشوید. فقط به خاطر داشته باشید که در مورد قرارگیری دوربین خود در داخل یا خارج، و منابع نوری که قرار است در مکان قرار گیرند، بیندیشید.

در اینجا به پایان مقاله شماره 5 می رسیم. در مقاله آتی (مقاله شماره 6) به موضوع های مهمی مثل زمان روز و زمان سال، که نقش مهمی در نورپردازی حرفه ای ایفا می کنند، خواهیم پرداخت. نورپردازی خوبی داشته باشید . . .


از ما حمایت کنیــــــــــــــــــــد




:: مرتبط با: آموزش 3ds max - رایگان ,
:: برچسب‌ها: نورپردازی داخلی در تری دی مکس , نورپردازی خارجی در تری دی مکس , آموزش رایگان نورپردازی در مکس , آموزش رایگان تری دی مکس , آموزش رایگان تری دی اس مکس , نورپردازی محیط داخلی , نورپردازی محیط خارجی , نور و تری دی مکس , lighting in 3ds max , آموزش سی جی , interior and exterior environment lighting , تردیمکس , تری دی مکس , 3 دی مکس , 3دیمکس , 3دی اس مکس , 3ds max , آموزش های 3d studio max , نورپردازی در 3ds max , دنیای نورپردازی تری دی مکس , نورپردازی حرفه ای در مکس , آموزش های حرفه ای تری دی اس مکس , تری دی مکس حرفه ای , 3دیمکس حرفه ای , آموزش 3 دی مکس حرفه ای , آموزش 3دی اس مکس , منابع نوری در مکس , نورهای طبیعی و مصنوعی در تری دی مکس , نورهای در تری دی اس مکس , 3d max , تریدی مکس , 3ds max 4 , 3ds max 5 , 3ds max 6 , 3ds max 7 , 3ds max 2008 , 3ds max 2009 , 3ds max 2010 , 3ds max 2011 , 3ds max 2013 , 3ds max 2014 , دنیای آموزش های حرفه ای و رایگان , مکس آموزش , آموزش مکس , نورپردازی در معماری , معماری نور تر یدی مکس حرفه ای , نورپردازی ,
ن : HSN ZDN
ت : چهارشنبه 30 مرداد 1392
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
تبلیغات