تبلیغات
.: 3D2DAY studio - آموزش تری دی مکس - آموزش رایگان تری دی مکس - free 3ds max tutorial and models-web design-photo gallery
جستجـــو
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
آمار و ارقام
 
3d2day_Studio_LDR_Payam_Love
با سلام.
   در این پست آموزشی، قصد داریم تا شما را با یکی از پرکاربردترین متریال های استاندارد مکس آشنا کنیم. این متریال که Mult/Sub-Material نام دارد، به مدلسازان سه بعدی امکان می دهد تا به بخش های متعدد یک آبجکت، به صورت جداگانه و منحصربفرد، متریال اختصاص دهند. در این آموزش گام به گام، مراحل اختصاص چند متریال مستقل به بخش های مختلف یک آبجکت مورد بررسی قرار می گیرند. برای دیدن این مراحل، لطفاً در ادامه مطلب با ما همراه شوید . . .

آموزش رایگان تری دی مکس، متریال ادیتور
- آموزش تری دی اس مکس، آموزش رایگان برای تری دی اس مکس، آموزش نورپردازی در تری دی ممس
- 3دی مکس، 3 دی مکس، آموزش 3دیمکس، آموزش 3دی مکس، آموزش 3 دی اس مکس

- آبجکت های دوبعدی و سه بعدی برای تری دی اس مکس، 2بعدی و 3بعدی



شروع                                                  

گام 1. آبجکت مورد نظر خود را در تری دی اس مکس بارگزاری می کنیم. ما در اینجا برای سادگی کار، از یک آبجکت قوری (teapot) آماده مکس استفاده می کنیم. تصویر آن را در زیر می بینید.

آبجکت ها در تری دی مکس

گام 2. برای ادامه، ابتدا لازم است آبجکت خود را به یک آبجکت editable poly تبدیل کنیم. بنابراین، برای این کار، بر روی قوری کلیک راست می کنیم و از منویی که مکس پیش روی ما قرار می دهد، به زیرمنوی Convert To می رویم و در میان گزینه های موجود در این زیرمنو بر روی گزینه Convert to Editable Poly کلیک می نماییم (به تصویر زیر نگاه کنید).

تبدیل آبجکت ها در تری دی اس مکس

گام 3. پس از این کار، تری دی اس مکس بلافاصله آبجکت ما را به یک editable poly تبدیل می کند و پارامترهای مربوط به آن را در سمت راست (پنل مدیفای) نمایش می دهد. برای اینکه بتوانیم به بخش های موردنظر آبجکت خود متریال های مختلفی اختصاص دهیم، ابتدا باید برای هر بخش یک شناسه منحصربفرد تعیین کنیم (که عدد است)، بنابراین همانطور که در شکل زیر می بینید در بخش Selection بر روی آخرین ساب-آبجکت (Element) کلیک می کنیم تا بتوانیم قسمت های مختلف آبجکت خود (در اینجا درب، دسته، لوله، و بدنه اصلی قوری) را انتخاب کنیم.

ساب آبجکت ها در تری دی اس مکس

گام 4. اکنون امکان انتخاب بخش های مختلف قوری به صورت جداگانه در اختیار ما قرار گرفته است. با درب قوری شروع می کنیم. بر روی آن کلیک می کنیم، همانطور که در شکل می بینید تمامی پولیگون های مربوط به درب قوری انتخاب می شوند (به رنگ قرمز در می آیند). در ادامه، در پنل مدیفای کمی به پایین حرکت می کنیم تا به بخش Polygon: Material IDs برسیم. در این بخش، ما می توانیم برای هر انتخاب خود، یک ID (شناسه) در نظر بگیریم. در اینجا برای درب قوری که انتخاب شده است، شناسه 1 را وارد و اینتر می کنیم.

آموزش های رایگان تری دی اس مکس

اختصاص شناسه یا آی دی به ساب آبجکت ها در تری دی مکس

گام 5. اکنون به سراغ بخش دیگری از قوری می رویم، برای مثال، لوله قوری را انتخاب می کنیم و برای آن شناسه 2 را مشخص می کنیم. و این کار را برای دو بخش دیگر قوری نیز تکرار می کنیم. پس از اختصاص شناسه های موردنظر خود می توانیم از پنل مدیفای خارج شویم (با کلیک در جای خالی در صحنه).

المنت ها و عناصر و مولفه ها در مکس

گام 6. در این مرحله نوبت به یکی از ابزارهای دوست داشتنی مکس یعنی متریال ادیتور (Material Editor) می رسد، با فشردن کلید M کیبورد، آن را می گشاییم. بی درنگ به سراغ اولین اسلات خالی درون آن می رویم. پس از انتخاب اسلات، کمی پایین تر، دکمه ای با برچسب Standard را می یابیم و بر روی آن کلیک می کنیم، در ادامه، مکس، پنجره ای جدید با نام Material/Map Browser را پیش روی ما می گشاید. در این پنجره، همانطور که در شکل زیر می بینید، متریال Multi/Sub-Object را پیدا و بر روی آن کلیک می کنیم. پس از این کار، تری دی اس مکس پنجره ای با نام Replace Material را به نمایش در می آورد که دو سوال را مطرح می کند؛ سوال اول اینکه، آیا قصد دارید متریال قبلی از بین برود؟ و سوال دوم اینکه، آیا قصد دارید متریال قبلی را نگه دارید و از آن به عنوان یک زیر-متریال استفاده کنید؟، در اینجا گزینه اول مد نظر ماست. پس آن را انتخاب و دکمه OK را کلیک می کنیم.

متریال ادیتور و اختصاص چندین مپ و تکسچر به یک آبجکت

نمایش پنجره جایگزینی متریال در تری دی مکس

گام 7. در این گام همانطور که در شکل زیر می بینید، قرار است متریال های مورد نظر خود را به ID های مربوطه اختصاص دهیم. پس بر روی اولین مربع کوچک که پیش از آن بخش های دیگری مثل ID، نام و زیر-متریال قرار دارد کلیک می کنیم تا بتوانیم رنگ مورد نظر خود را برای آن ID (که در اینجا 1 است) مشخص نماییم. پس از کلیک بر روی آن، مکس پنجره Color Selector را نمایش می دهد که مطمئناً با آن آشنایی دارید. رنگ مورد نظر خود را انتخاب و OK می کنیم.

اختصاص متریال و تکسچر به یک آبجکت

گام 8. کارهایی که در گام قبلی انجام دادیم را برای بقیه ID ها (2 و 3 و 4) نیز تکرار می کنیم. و پس از اتمام کار، قوری را انتخاب می کنیم (اگر در حالت انتخاب نیست) و با کلیک بر روی دکمه Assign Material to Selection، متریالی که ساختیم را به قوری خود اختصاص می دهیم. لازم به گفتن است که شما می توانید به جای اختصاص رنگ، متریال مورد نظر خود را به بخش های مربوطه اختصاص دهید، فقط کافی است در گام 7 به جای کلیک بر روی مربع مربوط به رنگ، بر روی دکمه (Material #... (Standard کلیک کنید و ... مدلسازی خوبی داشته باشید . . .

متریال ادیتور، ویرایشگر مواد در مکس

رندر نهایی

از ما حمایت کنیــــــــــــــــــــد



-استفاده از مطالب سایت تنها با ارائه تک تک منابع، بلامانع است-
-نظرات شما بی تاثیر نخواهد بود-




:: مرتبط با: آموزش 3ds max - رایگان ,
:: برچسب‌ها: آموزش اختصاص چندین متریال به یک آبجکت , اعمال چند متریال به یک آبجکت , اختصاص متریال به بخش های مختلف یک آبجکت در تری دی اس مکس , آموزش رایگان تری دی اس مکس , آموزش تری دی اس مکس , آموزش تریدیمکس , آموزش متریال در مکس , متریال ادیتور در تری دی مکس , اختصاص متریال با Multi/sub-material در تری دی مکس , آموزش رایگان تری دی مکس , 3ds max tutorials , آموزش , 3ds max , رایگان , 3d studio max , آموزش های رایگان مدلسازی و تکسچرینگ در تری دی مکس , تریدی اس مکس , تریدی مکس , تریدیمکس , 3ds max and material editor , آموزش material editor در تری دی مکس , اختصاص ID و شناسه به پولیگون ها و المنت های یک آبجکت در تری دی اس مکس , Elements and polygons of an editable poly object , آموزش های رایگان تری دی اس مکس ,
ن : HSN ZDN
ت : جمعه 1 شهریور 1392
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
تبلیغات