تبلیغات
.: 3D2DAY studio - آموزش تری دی مکس - آموزش رایگان تری دی مکس - free 3ds max tutorial and models-web design-photo gallery
جستجـــو
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
آمار و ارقام
 
3d2day_Studio_LDR_Payam_Love
با سلام.
   از پلاگین Fire Effect برای فراهم آوردن افکت های آتش، دود، و انفجار استفاده می شود. هر افکت پارامترهای مربوط به خود  را دارد. زمانی که شما یک افکت آتش (Fire) را در لیست Effect ها انتخاب می کنید، پارامترهای آن در پنجره Environment نمایش داده می شوند. Fire تنها در نمای camera  قابلیت رندر شدن دارد و نماهای orthographic و user افکت های آتش را رندر نمی کنند. با این مقدمه، این مطلب را به آموزش ایجاد یک آتش ساده و در عین حل طبیعی و زیبا، با استفاده از نرم افزار تری دی اس مکس اختصاص می دهیم. البته علاوه بر مراحل این آموزش، تمامی پارامترهای مربوط به افکت Fire Effect را مورد بررسی قرار خواهیم داد، به طوری که پس از مطالعه این مطلب، شما قادر خواهید بود انواع مختلف افکت هایی که قبلاً به آن ها اشاره شد را، خود، ایجاد نمایید. بنابراین، برای آغاز، لطفاً با ما در ادامه مطلب همراه شوید . . .

آموزش رایگان ساخت و خلق آتش در تری دی مکس، 3دی مکس


-آموزش تری دی اس مکس، آموزش رایگان برای تری دی اس مکس، آموزش نورپردازی در تری دی ممس
- 3دی مکس، 3 دی مکس، آموزش 3دیمکس، آموزش 3دی مکس، آموزش 3 دی اس مکس


شروع                                                  


برای خلق افکت های fire

 1. یک یا چند آبجکت atmospheric برای جای دادن افکت fire در صحنه تان ایجاد نمایید.

 2. در پنل Environment یک یا چند افکت fire ایجاد نمایید.

 3. آبجکت های atmospheric ی که قبلاً ایجاد کردید را به افکت های مربوط به خود اختصاص دهید.


مثال: برای ایجاد یک کمپ آتش

 1. در پنل Create بر روی Helpers کلیک کنید و از لیست زیرمجموعه ها، Atmospheric  Apparatus را برگزینید.

آموزش تری دس مکس


 2. بر روی Sphere Gizmo کلیک کنید. در نمای بالا (top viewport) با استفاده از کلیک و درگ موس، آن را با شعاعی حدود 20 واحد ایجاد کنید. همچنین در پارامترهای Sphere Gizmo چک باکس مربوط به Hemisphere را فعال کنید.

گیزمو برای ایجاد آتش در تری دی اس مکس


 3. در نوار ابزار بالا (در پنجره مکس)، دکمه Non-Uniform Scale را کلیک کنید. سپس، در راستای محور Z، گیزمویی که ایجاد کرده بودید را به اندازه 250 درصد بزرگ کنید. شما در ادامه می توانید چوب ها (هیزم ها)، زغال ها، و سنگ های اطراف گیزمو را مدلسازی نمایید.

ابزار تغییر سایز در مکس


 4. پنل Modify مربوط به Sphere Gizmo را باز کنید. در بخش Atmosphere، دکمه Add را کلیک کنید و از دیالوگ باکش Add گزینه Fire را انتخاب نمایید.

ایجاد افکت آتش و دود و انفجار در تری دی مکس


 5. در لیست Atmospheres در بخش Atmosphere & Effects گزینه Fire را به حالت highlight در آورید. سپس Setup را کلیک کنید.

افکت آتش در مکس


 6. در بخش Shape and Characteristics پارامترها را به شکل زیر تعیین نمایید:

  Flame Type=Tendril

  Stretch=0.8  

  Flame Size=18.0

  Flame Density=30.0

پارامترهای آتش در مکس


7. اکنون برای اینکه کمی جنبش و پویایی به آتش خود اختصاص دهید، Auto Key را فعال کنید و لغزنده زمان را به فریم پایانی انیمیشن انتقال دهید.

انیمیشن و انیمیت در تری دی اس مکس، آتش


 8. در بخش Motion پارامترها را اینگونه تعیین کنید:

  Phase=300.0

  Drift=200.0

انیمیت آتش

افکت آتش (Fire effect) هیچ نوع نوری در صحنه ساتع نمی کند. اگر شما می خواهید از افکت fire خود شبیه سازی روشنایی نیز داشته باشید، باید منابع نوری مناسبی را نیز در صحنه خود ایجاد نمایید (این مورد خارج از حیطه این آموزش است، برای آشنایی با نورپردازی در مکس، می توانید به مقاله ها و آموزش های مربوط به نورپردازی که در سایت گنجانده شده اند، استفاده نمایید.)

ساخت آتش در تری دی اس مکس
تصویر 8. مثالی از مدل به همراه آتش


Interface (رابط کاربری)

رابط کاربری تری دی اس مکس، 3دی اس مکس

بخش Fire Parameters

گروه Gizmos

   Pick Gizmo
     برای رفتن به به مد چینش (انتخاب)، بر روی آن کلیک می شود و سپس در صحنه گیزمو یا دستگاهی انتخاب می شود. گیزمو افکت fire را زمانی که رندر می گیرید نشان می دهد. نام گیزمو یا دستگاهی که انتخاب می شود در لیست گیزموها اضافه می شود.

گیزموهای متعدد می توانند افکت fire یکسان داشته باشند. برای مثال، مشعل های روی یک دیوار همگی می توانند از افکت یکسانی استفاده نمایند. برای ایجاد تمایز میان افکت ها باید برای هر گیزمو یک seed جداگانه اختصاص داد (در پنل Modify).

شما می توانید به چندین افکت fire، یک آبجکت گیزمو منفرد اختصاص دهید. برای مثال، یک آبجکت گیزمو می تواند هم یک افکت شهاب سنگ و هم یک افکت زبانه آتش را نمایش دهد.

شما می توانید چندین گیزمو را انتخاب نمایید. بر روی Pick Gizmo کلیک کنید و سپس کلید H کیبورد را بفشارید. این کار دیالوگ باکس Pick Object را به نمایش در می آورد، که به ما اجازه می دهد از لیست چندین آبجکت را برگزینید.

   Remove Gizmo
     گیزموی انتخاب شده در لیست گیزموها را حذف می کند. Gizmo در صحنه باقی می ماند اما دیگر افکت fire را در صحنه نمایش نمی دهد.

   Gizmo List
     آبجکت های گیزموی اختصاص یافته به افکت fire را لیست می کند.

گروه Colors
   شما می توانید با استفاده از مدخل های رنگی بخش Colors، برای یک افکت fire سه گزینه رنگی را تعیین نمایید. یک مدخل رنگی را کلیک کنید تا انتخابگر رنگ (Color Selector) مکس نمایش داده شود.

   Inner Color
     رنگ متراکم ترین بخش افکت را مشخص می کند. برای یک آتش نوعی، این رنگ داغ ترین بخش زبانه آتش را نمایندگی می کند.

   Outer Color
     رنگ کم تراکم ترین بخش افکت را تعیین می کند. برای یک آتش نوعی، این رنگ نماینده لبه پراکنده شده و سردتر افکت زبانه آتش است.

     افکت fire با استفاده از یک گرادیان میان رنگ های درونی و بیرونی رنگ آمیزی می شود. ناحیه های متراکم افکت از رنگ درونی استفاده می کنند و به تدریج به سمت رنگ بیرونی نزدیک به لبه های افکت ترکیب پیدا می کنند.

   Smoke Color
     رنگ دود را برای استفاده با گزینه Explosion تعیین می کند.
     اگر شما گزینه Explosion and Smoke را فعال کنید، رنگ های درونی و بیرونی به سمت رنگ smoke انیمیت می شوند. اگر شما Explosion and Smoke را غیرفعال کنید، رنگ smoke نادیده گرفته می شود.

گروه Shape

   شما می توانید شکل و قالب، اندازه، و الگوی زبانه های آتش درون افکت fire را با استفاده از کنترل هایی که در یخش Shape قرار دارند، کنترل نمایید.

   دو گزینه، راستا (جهت) و شکل کلی زبانه های آتش را تعیین می نمایند.

   Tendrill
     شعله های تیز جهت دار با رگه هایی در امتداد مرکز آن ها ایجاد می کند. شعله ها در راستای محور Z محلی خود روانه می شوند. Tendrill شعله هایی شبیه به کمپ آتش ایجاد می کند.

   Fireball
     شعله های پف کرده گرد خلق می کند. گلوله های آتش (سنگ های آسمانی) برای انفجار بسیار مناسبند.

   Stretch
     شعله ها را در راستای محور Z گیزمو مقیاس می دهد. Stretch با شعله های Tendrill بهترین کارایی را دارد، اما شما می توانید برای دادن شکلی کروی به سنگ های آسمانی (گلوله های آتش)، از آن استفاده نمایید.

مقادیر کمتر از 1.0 شعله ها را بهم فشرده، کوتاهتر و کلفت تر می کند.

مقادیر بزرگتر از 1.0 شعله ها را منبسط، بلند و لاغرتر می کنند.

   Regularity
     چگونگی پرشدن آبجکت گیزمو توسط شعله ها را مشخص می کند. محدوده = 0.0 تا 1.0.

مقدار 1.0 به طور کامل آبجکت گیزمو را پر می کند. افکت در نزدیکی لبه های گیزمو محو می شود، اما شکل کلی هنوز در حد بالایی قابل دیدن است.

مقدار 0.0 یک افکت بسیار نامنظم تولید می کند که ممکن است گهگاه به مرزهای گیزمو دسترسی پیدا کند، اما معمولاً بریده می شود و کوچکتر است.

گروه Characteristics
   شما با استفاده از پارامترهای موجود در Characteristics سایز (اندازه) و ظاهر شعله ها را مشخص می کنید. همه این پارامترها به اندازه آبجکت گیزمو بستگی دارند و لازم و ملزوم یکدیگر نیز هستند. تغییر یک پارامتر بر رفتار سه تای دیگر تاثیر می گذارد.

    Flame Size
     اندازه شعله های منحصربفرد درون آبجکت گیزمو را تعیین می کتد. اندازه گیزمو بر flame size تاثیر می گذارد. یک گیزموی بزرگ به یک flame size بزرگتر نیاز دارد. از محدوده ای میان 15.0 تا 30.0 برای رسیدن به بهترین نتایج استفاده نمایید.

مقادیر بزرگ برای Fireball ها بهترین کارایی را دارند.

مقادیر کوچک برای Tendril ها بهترین کارایی را دارند.

اگر flame size بسیار کوچک باشد، شما ممکن است شما برای دیدن شعله های منحصربفرد، نیاز پیدا کنید تا Samples را افزایش دهید.

Flame Detail
   مقدار تغییر رنگ و دقت لبه ای که درون هر شعله دیده می شود را کنترل می کند. محدوده = 0.0 تا 10.0

مقادیر پایین، شعله های ملایم و پرزدار ایجاد می کنند و سریع تر رندر می شوند.

مقادیر بالا، شعله های الگودار و دقیق (sharp) ایجاد می کنند و کندتر رندر می شوند.

برای اندازه بزرگ شعله ها از مقادیر detail بالاتر استفاده کنید. اگر مقدار detail از 4 بزرگتر باشد، ممکن است شما برای نگهداشتن جزییات نیاز داشته باشید تا Samples را افزایش دهید.

Density
   شفافی و ناشفافی و درخشندگی افکت fire را مشخص می کند. اندازه آبجکت گیزمو بر density (تراکم) تاثیر می گذارد. یک گیزموی بزرگ با density یکسان، شبیه به یک گیزموی کوچک نمایان می شود اما به خاطر اندازه بزرگ آن، ناشفاف تر و درخشان تر نمایان می شود.

مقادیر پایین، افکت را کمتر تیره می کند و از رنگ بیرونی بیشتر استفاده می کند. مقادیر بالا، افکت را تیره تر می کند و بوسیله جایگزینی تدریجی رنگ درونی با سفید، افکت را درخشان تر می کند. مقدار بالاتر، سفیدی بیشتر مرکز افکت را باعث می شود.

اگر شما Explosion را فعال کنید، Density از 0.0 در ابتدای انفجار تا density تعیین شده در اوج انفجار، انیمیت می شود.

Samples
   نرخ دقت افکت را تعیین می کند. مقادیر بالاتر نتایج دقیق تر را نتیجه می دهند اما زمان رندر را نیز افزایش می دهند.

شما ممکن است کاهش مقادیر samples را در وضعیت های زیر مد نظر داشته باشید:

  - Flame Size کوچک باشد.

  - Flame Detail بزگتر از 4 باشد.
 
گروه Motion
   از پارامترهای موجود در گروه Motion (جنبش) برای انیمیت تکان ها و گسترش شعله ها (زبانه های آتش) استفاده کنید.

   Phase
     نرخ تغییر برای افکت آتش را کنترل می کند. Auto Key را فعال کنید و مقدار phase را در زمان های مختلف دستخوش تغییر کنید.

   Drift
     چگونگی رندرشدن شعله ها در محور Z آبجکت گیزموی fire را تعیین می کند.

مقادیر پایین، یک آتش سرد و کند-اشتعال را ارائه می کند.

مفادیر بالا، یک آتش داغ و سریع-اشتعال را ارائه می کند.

برای بهترین افکت آتش، Drift باید مضربی از ارتفاع آبجکت گیزموی آتش باشد.

شما همچنین می توانید مکان و اندازه آبجکت گیزموی آتش و بیشتر پارامترهای آتش را انیمیت نمایید. برای مثال، یک افکت fire می تواند رنگ، اندازه، و تراکم را انیمیت نماید.

گروه Explosion
   از پارامترهای موجود در این گروه برای انیمیت اتوماتیک انفجارها استفاده کنید.

   Explosion
     اندازه، تراکم، و رنگ را به شکل اتوماتیک بر پایه انیمیشن مقدار Phase انیمیت می کند.

   Smoke
     ایجاد یا عدم ایجاد دود توسط انفجار را کنترل می کند.

زمانی که فعال باشد، رنگ های آتش به سمت smoke، بین مقادیر phase (فاز) 100 تا 200 تغییر می کنند. Smoke (دود) بین مقادیر فاز 200 تا 300 زدوده می شود. زمانی که غیرفعال باشد، رنگ های آتش در بین مقادیر فاز 100 تا 200 در تراکم کامل هستند. آتش در بین مقادیر فاز 200 تا 300 محو می شود.

   Fury
     به افکت تکان و جنبش پارامتر Phase نوسان می بخشد.

مقادیر بزرگ تر از 1.0 تکان ها سریع تر را باعث می شود. مقادیر کمتر از 1.0 تکان های کندتر را نتیجه می دهد.

   Set Up Explosion
     دیالوگ باکس Set Up Explosion Phase Curve را نمایش می دهد. شما یک زمان آغازین و انتهایی را وارد می کنید، و سپس OK را کلیک می کنید. مقدار Phase به طور اتوماتیک برای یم افکت انفجار ننوعی انیمیت می شود.

با امید به اینکه این آموزش کامل، برای شما مفید واقع شده باشد. مدل سازی و انیمیت خوبی داشته باشید . . .


از ما حمایت کنیــــــــــــــــــــد


-استفاده از مطالب سایت تنها با ارائه تک تک منابع، بلامانع است-
-نظرات شما بی تاثیر نخواهد بود-



:: مرتبط با: آموزش 3ds max - رایگان ,
:: برچسب‌ها: آموزش ایجاد و ساخت آتش در تری دی اس مکس , آموزش ایجاد و ساخت آتش در تری دی مکس , آموزش ایجاد و ساخت آتش در 3 دی اس مکس , آموزش ایجاد و ساخت آتش در 3دی اس مکس , آموزش ایجاد و ساخت آتش در تریدی مکس , ساخت آتش و دود و انفجار در مکس , مدل سازی آتش و دود و انفجار با استفاده از تری دی اس مکس , 3ds max , تری دی اس مکس , 3d studio max , آموزش های رایگان تری دی اس مکس , fire in 3ds max , آتش در مکس , دود در مکس , انفجار در مکس , خلق انفجار در مکس , افکت بمب و انفجار در مکس , آتش در 3دیمکس , آتش در 3 دی مکس , دود در 3 دی مکس , انفجار در 3 دی مکس , آموزش رایگان ساخت آتش و دود و انفجار و بخار در تری دی مکس , آموزش رایگان ساخت آتش و دود و انفجار و بخار در 3 دی مکس , آموزش رایگان ساخت آتش و دود و انفجار و بخار در 3ds max , رایگان , دانلود آموزش , دانلود مقاله آموزش , آموزش های مکس , تری دی مکس , تری دی اس مکس آموزش رایگان , رایگان تری دی مکس آموزش , تری دی مکس انفجار واقعی , آتش واقعی , دود واقعی , بخار در مکس , ایجاد دود در مکس , آموزش ساخت آتش در و کمپ آتش با استفاده از تری دی اس مکس ,
ن : HSN ZDN
ت : جمعه 15 شهریور 1392
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
تبلیغات