تبلیغات
.: 3D2DAY studio - آموزش تری دی مکس - آموزش رایگان تری دی مکس - free 3ds max tutorial and models-web design-photo gallery
جستجـــو
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
آمار و ارقام
 
3d2day_Studio_LDR_Payam_Love
با سلام.
   در مقاله شماره 8 از سری مقاله های آموزش نورپردازی در تری در اس مکس، که اینک در دسترس شماست، دو منبع نور مهم دیگر یعنی نورآسمان (skylight) و نور التهابی (incandescent light) مورد بررسی قرار خواهند گرفت. لازم به گفتن است که برای مطالعه مقاله های پیشین، می توانید از لینک های زیر به آن ها دسترسی پیدا کنید. لطفاً با ما در ادامه مطلب همراه شوید . . .



-آموزش تری دی اس مکس، آموزش رایگان برای تری دی اس مکس، آموزش نورپردازی در تری دی ممس
- 3دی مکس، 3 دی مکس، آموزش 3دیمکس، آموزش 3دی مکس، آموزش 3 دی اس مکس



شروع                                                  

نورآسمان (Skylight)

شدت                                        متوسط تا زیاد
رنگ                                          طیف سرد
راستا                                       همه-سویه
انتشار                                      بالا
سایه                                        ملایم
شکل                                        معمولاٌ بی شکل
کنتراست                                  پایین
جابجایی                                   معمولاً بدون جابجایی
اندازه                                        بسیار بزرگ

   Skylight (آسمان) زمانی که به نورپردازی وارد می شود، پرکننده نهایی است. چه آبی و روشن یا ابرهای خاکستری و تیره باشد، آسمان منبعی انتشاری است که اصطلاح «نورپردازی سراسری» را مجسم می کند. و دلیلش این است که آسمان، سراسری است. آسمان یک توپ بزرگ در اطراف زمین است که نور را در طول روز به همه جهات ساتع می کند. آسمان یک نور محلی کروی غول پیکر است.

   Skylight فقط سایه های ملایم تولید می کند، با این حال هنوز به شکل قابل ملاحظه ای شبیه به نورخورشید است. نورآسمان، نورخورشیدی است که منتشر شده است و به شکل تصادفی در اطراف به همه جهات منتشر شده است. دو تفاوت اصلی بین نورخورشید (sunlight) و نورآسمان (skylight) وجود دارد. نخست، نورخورشید اساساً به شکل یک-سویه پدیدار می شود، یا همواره در پرتوهای موازی رهسپار می شود، و سایه های سخت ایجاد می کند. نور آسمان بسته به هر مکان روی سطح زمین، همه-سویه است، به استثنای جایی که بوسیله زمین مسدود شده باشد، پس سایه های ملایم ایجاد می کند. البته، این چیزی که ما در موردش صحبت می کنیم سیاره ای است که زیر پای ماست. اما اگر از زاویه دیگری به آن نگاه کنیم، خواهیم دید: آسمان یک گوی بزرگ درخشان است. چیزی بیش از این نمی توان دید. اگر همه گوی آسمان بوسیله سیاره مسدود نشده بود، آنگاه همه چیز از تمامی زاویه ها روشن می بود. در نتیجه بیشتر آبجکت های روی زمین در قسمت زیر خود تیره هستند به دلیل اینکه زمین در سر راه آنان قرار دارد و سایه ای ایجاد می کند. در مورد شب هنگام هم فکر کنید. شب به این دلیل اتفاق می افتد که زمین یک سایه بزرگ ایجاد می کند و نیمی از سیاره در آن سایه نشسته است. زمین یک ایجاد-کننده سایه فربه و بزرگ است. این را فراموش نکنید. اجازه دهید تا به چهارپایه خود بازگردیم و ببینیم که چگونه یک منبع نور سراسری مانند آسمان بر سایه ها عمل می کند.

آموزش نورپردازی حرفه ای در 3دی مکس، 3 دی مکس، تری دی اس مکس
تصویر 1. شما می توانید در این تصویر ببینید که هیچ نوع سایه های تیره ای وجود ندارد. ناحیه زیر چهارپایه یک سایه ملایم دارد زیرا مقداری از نور توسط چهارپایه مسدود شده است. یک اشکال در استفاده از یک نور مستقیم مانند spotlight با سایه های محلی این است که، در حالی که سایه ها رفتار درستی دارند، نور هنور از یک نقطه منفرد می آید. در این تصویر، برای مثال، نور از یک نور محلی واقعی ممکن است در اطراف آبجکت لفافه ای ایجاد کند به جای اینکه مقداری از آن را در تاریکی کامل باقی بگذارد.

در حالی که نور خورشید از یک جهت عمومی می آید و سایه ها را در طرف مخالف آبجکت ایجاد می کند، نور آسمان از تمام جهات می آید. در زیر نورآسمان، بیشتر سایه ها از نوع نیم سایه هستند. این موضوع به عنوان نورپردازی «دسترسی پذیر» مشهور است. اگر بخشی از منبع نور به هر بخشی از یک سطح «دسترسی» پیدا کند، آنگاه آنجا مقداری نور وجود دارد. اگر یک بخش قابل ملاحظه ای از منبع نور به سطح، دسترسی یابد، نور قابل ملاحظه ای نیز وجود خواهد داشت. اگر مقدار کوچکی از منبع نور به سطح دسترسی پیدا کند، آنگاه نور بسیار کوچکی هم وجود خواهد داشت.


نور التهابی (Incandescent Light)

شدت                                        متغیر
رنگ                                          طیف گرم (می تواند تغییر کند)
راستا                                        هر نوعی
انتشار                                       معمولاً پایین
سایه                                        خیلی سخت تا ملایم
شکل                                        هر شکلی
کنتراست                                  بالا تا متوسط
جابجایی                                   هر جابجایی
اندازه                                        هر اندازه ای


     منابع نور التهابی می توانند به سادگی یک لامپ حبابی خانگی مات یا یک لامپ هالوژن کوچک باشند. آن ها همچنین می توانند یک شومینه مشتعل، یک شمع، یک
المنت بخاری، یک هیتر برقی (بخاری برقی)، یا حتی یک LED (ال ای دی) کوچک باشند. التهاب دارای میزان انرژی در دمای بالا است، که نور تولید می کند. پس می توان در مورد التهاب گفت که هر چیزی که بسیار داغ و سوزان است، نور منتشر می کند. برای مثال، گدازه های آتش، زغال های آتش، و یک سیگار روشن، همگی التهابی اند. کرم شب تاب اما نه.

به دلیل اینکه التهاب به خاطر گرمای بالا ایجاد می شود، بیشتر نور التهابی در سطیف گرم یا طرف قرمز است. البته، طراحان باهوش نورپردازی فیلم و صحنه، با قراردادن فیلتری در مقابل منابع نور، رنگ نور التهابی را تغییر می دهند، به این معنی که شما می توانید از یک منبع نوری التهابی، نور آبی بدست آورید. به خاطر داشته باشید که منابع التهابی بزرگتر سایه های ملایم تری ایجاد می کنند، در حالی که منابع التهابی موچکتر معمولاً سایه های سخت تری را منجر می گردند.

در اینجا به پایان مقاله شماره 8 رسیدیم. در مقاله آتی (9) مبحث انواع منابع نور را با بررسی سه منبع نور دیگر یعنی نور فلورسنت، نور انعکاسی، و نور انعکاسی انتشاری، به پایان می رسانیم. با ما همراه باشید . . .

از ما حمایت کنیــــــــــــــــــــد




:: مرتبط با: آموزش 3ds max - رایگان ,
:: برچسب‌ها: آموزش رایگان تری دی مکس , آموزش 3 دی مکس , آموزش مکس , آموزش 3دیمکس , آموزش 3دی مکس , آموزش رایگان برای تری دی مکس , آموزش تری دی اس مکس , آموزش 3 دی اس مکس , آموزش 3دی اس مکس , 3ds max , تری دی اس مکس , تری دی مکس , 3d max , تردیمکس , 3d studio max , نورپردازی در تریدیمکس , نور در مکس , نورها در تری دی مکس , آموزش نور در مکس , آموزش مکس نورپردازی , ایجاد نور خورشید در مکس , ایجاد نور آسمان در تری دی اس مکس , ایجاد آسمان در تریدی اس مکس , آموزش تریدیمکس , ساخت خورشید در تری دی مکس , ساخت آسمان در تری دی مکس , نور , منبع نور , سایه , مکس , تریدی , سه بعدی , نورپردازی محیط سه بعدی ,
ن : HSN ZDN
ت : دوشنبه 18 شهریور 1392
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
تبلیغات