جستجـــو
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
آمار و ارقام
 
3d2day_Studio_LDR_Payam_Love
با سلام.
   مقاله ای که اکنون در دسترس شماست، مقاله شماره 9 از سری مقاله های نورپردازی در تری دی مکس است. در این مقاله مبحث مربوط به انواع منابع نوری را با بررسی سه منبع نوری دیگر، به پایان می رسانیم. اگر تاکنون مقاله های پیشین را مطالعه نکرده اید، از طریق لینک های زیر می توانید به آسانی به آنها دسترسی پیدا کنید. برای مطالعه مقاله شماره 9، لطفاً با ما در ادامه مطلب همراه شوید . . .




-آموزش تری دی اس مکس، آموزش رایگان برای تری دی اس مکس، آموزش نورپردازی در تری دی ممس
- 3دی مکس، 3 دی مکس، آموزش 3دیمکس، آموزش 3دی مکس، آموزش 3 دی اس مکس



شروع                                                  

نور فلورسنت (Fluorescent Light)

شدت                                       متوسط تا کم
رنگ                                         طیف سرد (می تواند تغییر کند)
راستا                                       هر طرف
انتشار                                      زیاد تا متوسط
سایه                                        معمولاً ملایم
شکل                                       معمولاٌ بی شکل
کنتراست                                 معمولاً متوسط تا کم
جابجایی                                  معمولاً بدون جابجایی
اندازه                                       معمولاً متوسط تا کوچک

منابع فلورسنت عبارتند از لامپ های فلورسنت طبیعی، لامپ های نئون، مانیتور کامپیوترها، تلویزیون ها، و هر منبع دیگری که بوسیله ایجاد یک روشنایی (التهاب) فسفری از طریق پرتاب ذرات یا انتشار امواج الکتریکی ساخته شود. از نظر تکنیکی، تنها نورهای دارای فلورین، فلورسنت هستند. نورهای نئون سفید، مانیتورها، و فلورسنت ها از نظر تکنیکی با یکدیگر متفاوت هستند، برای هدف نورپردازی CG ویژگی های آن ها، به استثنای رنگ و شکل، به اندازه کافی مشابهت دارد تا تقریبا به طور یکسان رفتار نمایند. برای اختصار ما همه این دست منابع را به عنوان منابع «فلورسنت» منسوب می کنیم.
 
   تفاوت اساسی میان نور فلورسنت و التهابی (که در مقاله شماره 8 به آن به شکل کامل پرداخته شد)، تا آنجا که برای ما اهمیت دارد، این است که منابع التهابی، منابع نور مستقیم در نظر گرفته می شوند و معمولاً سایه های سخت را منجر می گردند، در حالی که منابع فلورسنت، نور انتشاری در نظر گرفته می شوند و سایه های ملایم نتیجه می دهند.

   نکته:  سایه های سخت به سایه های لبه-سخت یا «تیز» اطلاق می شوند، در حالی که سایه های ملایم به سایه های با لبه های غیرواضح اطلاق می گردند.


 نور انعکاسی (Reflected Light)

شدت                                       هر شدتی
رنگ                                         هر رنگی
راستا                                       هر طرفی
انتشار                                      معمولاً کم
سایه                                       معمولاً سخت
شکل                                       هر شکلی
کنتراست                                 معمولاً بالا
جابجایی                                  هر نوع جابجایی
اندازه                                       هر اندازه ای

منابع نور انعکاسی تفاوت قابل تشخیصی با دیگر منابع دارند. نور منعکس شده از یک آینه، یک سطح آب، یک پنجره، یا دیگر سطوح منعکس کننده قوی، بسیاری از ویژگی های منبع نور اصلی (سرچشمه) را نمایش می دهد. برای مثال، نورخورشیدی که در حال منعکس شدن از طریق یک استخر بر روی یک دیوار است، بیشتر ویژگی های لبه-سخت بودن و همچنین بخشی مناسب از شدت، رنگ، شکل و کنتراست را حفظ خواهد کرد. نورآسمان که در حال منعکس شدن از طریق یک استخر است، به همان اندازه همه ویژگی های انتشاری را حفظ خواهد کرد. اما اضافه کردن ویژگی های قابلیت انعکاس نور (که caustics نامیده می شود و شما می توانید آموزش کامل ایجاد آن را در این سایت بیابید) برای یک سطح به معنی افزایش بسیار زیاد در زمان رندرینگ است. خیلی اوقات ساده تر و سریع تر قرار دادن یک نور جدید در مکانی که انعکاس رخ می دهد، و تکرار ویژگی های منبع اصلی (به غیر از جهت) برای آن، و مشخص کردن جهت تابش آن بر طبق جایی که نور منعکس شده باید برود، است.


نور انعکاسی انتشاری (Diffuse Reflected Light)

شدت                                       هر شدتی (بستگی به منبع فیزیکی دارد)
رنگ                                         هر رنگی
راستا                                       هر طرفی
انتشار                                      زیاد
سایه                                        ملایم
شکل                                       معمولاٌ بی شکل
کنتراست                                 معمولاً پایین
جابجایی                                  هر نوع جابجایی
اندازه                                       معمولاً بزرگ

نور انعکاسی انتشاری در اصطلاح CG به radiosity اطلاق می شود. به این معنی که، نوری که از هر منبع نور ساتع می شود، به یک سطح از هر نوعی برخورد خواهد کرد، سپس بخشی از آن نور دوباره منعکس خواهد شد، شاید در ادامه به سطح دیگری هم برخورد کند و دوباره انعکاس یابد. انعکاس های radiosity می توانند به طور نامحدود تا زمانی که همه انرژی فتونیک (شدت درخشندگی) رها شود، ادامه یابند.

   همانطور که همه انعکاس ها، زاویه تابش (زاویه که در آن نور به سطح می رسد) باید با راویه انعکاس برابر باشند. در نوع انعکاس های انتشاری، سطح معمولاً ناهموار و خشن است، باعث می شود که پرتوهای نور در جهات بیشمار منعکس شوند و به طور موثر نور منعکس شده را منتشر نمایند.

   یک مثال خوب خورشید است که پیاده روی جلوی یک دیوار را روشن می کند. آنجا بر روی دیوار هیچ نورپردازی مستقیمی وجود ندارد، و بوسیله سقفی
مشرف، در سایه قرار گرفته است. نورآسمان آبی آنجا را پر و دیوار را روشن کرده است، اما یک نور روشن تر و زرد رنگ تر که از زیر می آید بر روی دیوار وجود دارد. پیاده رو خیلی ناهموار است و بنابراین انعکاس نور بسیار انتشاری (پراکنده) است. این معمول ترین فرم نورپردازی در طبیعت است. بیش از نورخورشید یا نورآسمان، جهان بوسیله این نوع نورپردازی روشن شده است. پرتوهای تور در طبیعت می توانند از سطحی به سطحی دیگر به تعداد نامحدود انعکاس یابند، از پیاده رو بر دیوار تابیده شوند، به پیاده رو بازگردند، به فنس های کناری، درخت ها، یا هر چیز دیگری برخورد کنند. هر بار که نورخورشید سطحی را مورد اصابت قرار می دهد، به جهت های جدید بسیار زیادی منتشر می شود، بنابراین انعکاس های بیشتری به وقوع می پیوندد، و شدت کلی انعکاس نیز کاهش می یابد.

در اینجا به پایان مقاله شماره 9 از سری مقاله های آموزش نورپردازی در تری دی مکس می رسیم. در مقاله های آتی سعی خواهیم کرد تا به مفاهیم جدید و مهم دیگری که در هر پروژه ای نقشی مهم ایفا می کنند، بپردازیم. مفاهیمی که ارتباط مستقیم با نورپردازی آبجکت ها دارند. با ما همراه باشید . . .

از ما حمایت کنیــــــــــــــــــــد




:: مرتبط با: آموزش 3ds max - رایگان ,
ن : HSN ZDN
ت : سه شنبه 19 شهریور 1392
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
تبلیغات