تبلیغات
.: 3D2DAY studio - آموزش تری دی مکس - آموزش رایگان تری دی مکس - free 3ds max tutorial and models-web design-photo gallery
جستجـــو
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
آمار و ارقام
 
3d2day_Studio_LDR_Payam_Love
با سلام.
   در ادامه سری مقاله های نورپردازی در تری دی مکس، مقاله شماره 11 به صورت رایگان در دسترس شما قرار داده شده است. در این مقاله به بررسی سایر ویژگی های تاثیرگذار متریال ها در نورپردازی که عبارتند از Reflectivity، Diffuse Color، و Luminosity پرداخته خواهد شد. لازم به گفتن است که برای دسترسی آسان به مقاله های پیشین این مجموعه، می توانید از لینک های زیر استفاده نمایید. برای مطالعه مقاله شماره 11، لطفاً، با ما در ادامه مطلب همراه شوید . . .



آموزش های رایگان، تریدیمکس، 3دیمکس، 3 دی اس مکس
-آموزش تری دی اس مکس، آموزش رایگان برای تری دی اس مکس، آموزش نورپردازی در تری دی ممس
- 3دی مکس، 3 دی مکس، آموزش 3دیمکس، آموزش 3دی مکس، آموزش 3 دی اس مکس



شروع                                                  

Reflectivity
Reflectivity (قابلیت انعکاس) در دنیای واقعی به مقدار نوری که توسط یک متریال جذب نمی شود، اطلاق می شود. برای مثال، زغال، خیلی منعکس کننده (reflective) نیست، اما برف به شدت منعکس کننده است. یک آین، بسیار منعکس کننده است، اما یک ماهی تابه نه.
   البته، اصطلاحاً، ما قابلیت انعکاس را به مفهوم چگونگی دیده شدن انعکاس یک تصویر در یک سطح می پنداریم. ما می پنداریم که یک آینه بسیار انعکاس پذیر است، اما یک دیوار سفید نه. در حقیقت، آینه و دیوار سفید، هر دو به شدت انعکاس پذیر هستند. تفاوت اینجاست که یک متریال، نوری که انعکاس می دهد را پراکنده می کند، و متریال دیگر اینگونه رفتار نمی کند. اکر بازگردید و به تصاویر مقاله پیشین (مقاله شماره 10) نگاهی بیندازید، درخواهید یافت که دیوار سفید در تراز میکروسکوپی سطحی بسیار ناصاف دارد، و بنابراین اطلاعات تصویر به شکل گسترده ای پراکنده می شود به طوری که دیگر تشخیص هیچگونه اطلاعات تصویری در رفتار انعکاسی، امکان پذیر نیست. البته، سطح یک آینه آنقدر صاف است که همه اطلاعات تصویر پراکنده نمی شود و نور منعکس شده تقریباً به فرمی که قبلاً به سطح آینه برخورد کرده بود، باقی می ماند؛ از اینرو، ما می توانیم اطلاعات تصویر را به وضوح ببینیم.

   در مکس (MAX)، البته، reflectivity فقط به انعکاس تصویر اطلاق می شود و مواردی مانند specularity, diffuseness، یا glossiness، همگی کنترل های مستقلی در پنل Materal Editor تری دی اس مکس هستند.

   بنابراین، معنای عبارت بالا این است که، شما اگر صریحاً نیاز داشتید که محیط پیرامون را در سطح آبجکت خود، مثلاً یک آینه، یک شیشه، یا یک سطح سنگ مرمر صیقلی، منعکس کنید، آنگاه از تنظیمات Reflection استفاده نمایید، اما شما برای سطوح منتشرکننده که تصاویر را منعکس نمی کنند، می توانید تنظیمات Reflection را غیرفعال باقی بگذارید. برای هدف این بحث، ما از انعکاس های raytraced استفاده خواهیم کرد، زیرا ظاهر بهتری دارند.

نورها در 3ds max
تصویر 1. برای کار با انعکاس های raytraced، شما باید به reflection map متریال خود، یک مپ از نوع Raytrace اختصاص دهید.


نورپردازی حرفه ای در مکس 3ds max
تصویر 2. سپس شما به پنل پارامترهای Raytracer دسترسی پیدا خواهید کرد.


آموزش تری دی اس مکس، آموزش تری دی مکس
تصویر 3. این تصویر مقدار Reflection را در ترازهای مختلف شرح می دهد. مقادیر بالاتر، باعث می شود تا اطلاعات تصویری بیشتری در تکسچر انعکاس داده شود. بسیار ساده.

Diffuse Color
   در مکس، Diffuse Color یک گزینه منفرد است که دو ویژگی را تعریف می کند. اولین و قابل توجه ترین ویژگی، رنگ متریال است. زمانی که شما بر روی دکمه Diffuse در متریال ادیتور کلیک می کنید، با ابزار انتخاب رنگ (Color Selector) روبرو می شوید. دومین گزینه که کم اهمیت تر است، diffuse value یا diffuse level است؛ به عبارت دیگر، بیانگر مقدار روشنی یا تیرگی متریال است، یا بیان می کند که چه مقدار نور توسط متریال جذب می شود و چه مقدار پراکنده یا منعکس می گردد. برای مثال، یک آینه، مقدار diffuse بسیار کمی دارد. در حالی که آینه هم نور را منعکس می کند، آن را پراکنده نمی کند. انعکاس ها در آینه مسنقیم اند. از نظر تکنیکی در دنیای واقعی امکان دارد که متریال هیچ گونه قابلیت انعکاس و انتشاری نداشته باشد. چنین متریالی ممکن است به دلیل اینکه هیچ نوری از سطح آن منعکس یا پراکنده نمی شود، نامرئی باشد.

Luminosity
   برخی از آبجکت های موجود در شات شما، سطوحی خواهند داشت که نور ساتع می کنند. این سطوح، "Self-illumination" و به زبان دوست داشتنی پارسی «خود-درخشان» گفته می شوند. به عبارت دیگر، آن ها ویژکی luminosity را نمایش می دهند. برای مثال، سطح یک لامپ حبابی، یک مقدار luminosity بالا و دلپذیر دارد. همینطور یک مانیتور کامپیوتر. هر سطحی که نور ساتع کند می تواند تابان خوانده شود. تری دی اس مکس، برای ما ابزارهای گسترده ای برای شبیه سازی luminosity یک سطح فراهم آورده است. یک روش استفاده از مقدار Self-Illimination است که آن را می توانید در Material Editor بیابید. این مقدار سطح را درخشان می نماید، و سایه ها را محو می کند به طوری که درخشندگی سطح بر هر سایه ای فایق می آید. این مقدار، البته در حقیقت هیچ نوری ساتع نمی کند. این مقدار در واقع نور و روشنایی را به سطوح دیگر انتقال نمی دهد، مگر اینکه از ابزارها و موتورهای رندر دیگر در مکس استفاده شود. مثلاً در این مورد فعال کردن radiosity در مکس. در زمان فعال کردن radiosity، سطح درخشان نور را به سطوح دیگر ساتع می کند.


دنیای آموزشهای 3ds max، تری دی مکس، 3d max
تصویر 4. در این تصویر، مقدار تکسچر برای هر چهار توپ، یکسان است، اما مقدار luminosity نه. مقدار بالاتر برای Self-Illumination، باعث می شود که سطح با درخشندگی بیشتری ظاهر شود. برای مثال، یک لامپ حبابی، زمانی که خاموش است، مقدار Self-Illomination کمی دارد، اما زمانی که روشن است، مقدار Self-Illumination بالایی داراست. توجه کنید که چگونه زمانی که luminosity افزایش می یابد، سایه ها پر می شوند.


آموزشهای رایگان، رایگان
تصویر 5. Self-Illumination همچنین در متریال ادیتور (کلید میانبر M برای دسترسی) در زیرمجموعه پنل Basic Parameters قابل دسترسی است.

در اینجا به پایان مقاله شماره 11 می رسیم. در مقاله بعدی، در مقاله های بعدی، که مطمئناً مبحث نورپردازی را حرفه ای تر مورد بررسی قرار خواهند داد، با ما همراه باشید . . .

از ما حمایت کنیــــــــــــــــــــد




-استفاده از مطالب سایت تنها با ارائه تک تک منابع، بلامانع است-
-نظرات شما بی تاثیر نخواهد بود-




:: مرتبط با: آموزش 3ds max - رایگان ,
:: برچسب‌ها: 3d studio max , نورپردازی 3 بعدی , تری دی , 3دی , آموزش , آموزش نور در مکس , نور در تری دی مکس , نورپردازی در مکس , 3ds max , تری دی مکس , آموزش های رایگان برای 3ds max , 3دی مکس , 3 دی مکس , تریدی مکس , مقاله و آموزش رایگان برای تری دی اس مکس , مدلسازی و نورپردازی با استفاده از تری دی اس مکس , انواع نورها در مکس , کار با نورها در مکس , آموزش کار با نورها در تری دی مکس , آموزش ساخت نور و منابع نور در تری دی اس مکس , در 3دی مکس , در 3 دی مکس , 3دی اس مکس , 3 دی اس مکس , متریال ادیتور در مکس , کلید میانبر برای متریال ادیتور , ویرایشگر مواد در تری دی اس مکس , material editor in 3ds max , materials in 3ds max for lighting ,
ن : HSN ZDN
ت : یکشنبه 31 شهریور 1392
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
تبلیغات