تبلیغات
.: 3D2DAY studio - آموزش تری دی مکس - آموزش رایگان تری دی مکس - free 3ds max tutorial and models-web design-photo gallery
جستجـــو
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
آمار و ارقام
 
3d2day_Studio_LDR_Payam_Love
با سلام.
   چند مقاله پیش رو از سری مقاله های آموزش نورپردازی در تری دی مکس، به طور ویژه با مجموعه ابزار 3ds max سروکار خواهند داشت. بنابراین مقاله شماره 12 هم اکنون به صورت رایگان در دسترس شما کاربران گرامی قرار داده شده است. این مقاله به بررسی کامل نورهای پیش فرض مکس (Default Lights)، نور محیطی (Ambient Light)، و نورهای Free و Targetخواهد پرداخت. لازم به گفتن است که شما می توانید از طریق لینک های زیر، به مقاله های پیشین نورپردازی در تری دی مکس دست یابید. به هر روی، برای مطالعه مقاله شماره دوازده، لطفاً، با ما در ادامه مطلب همراه شوید . . .

 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 1) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 2) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 3)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 4) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 5) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 6)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 7) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 8) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 9)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 10) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 11) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 13)

آموزش 3ds max، تری دی مکس
-آموزش تری دی اس مکس، آموزش رایگان برای تری دی اس مکس، آموزش نورپردازی در تری دی ممس
- 3دی مکس، 3 دی مکس، آموزش 3دیمکس، آموزش 3دی مکس، آموزش 3 دی اس مکس



شروع                                                  

نور پیش فرض (Default Light)
   نورهای پیش فرض زمانی که هیچ گونه نوری در صحنه وجود نداشته باشد، به صورت اتوماتیک، پدیدار می شوند. این نورها، دو نور omni هستند، یکی در بالا و سمت چپ، دیگری در پایین و سمت راست. به محض اینکه شما هر نوع منبع نوری در صحنه قرار دهید، نورپردازی پیش فرض ناپدید می شود و اگر شما همه نورهایتان را حذف کنید، دوباره پدیدار می شود.

آموزش رندرینگ و نورپردازی در مکس
تصویر 1. تعدادی آبجکت ساده که با نور پیش فرض رندر شده اند.

نور پیش فرض می تواند برای رندرهای سریع یا رندرهای آزمایشی جایی که شما قصد دارید که آبجکت یا تکسچرهایی را چک کنید، و نمی خواهید که معطل نورپردازی سنگین شوید، سودمند باشد.

نور محیطی (Ambient Light)
   نور محیطی در دنیای واقعی موجود نیست، اگرچه ابزاری است برای نزدیک شدن به رفتار نورپردازی که ما هر روز می بینیم. در دنیای واقعی، نور بارها و بارها از سطحی به سطحی دیگر بازتابیده می شود، شاید میلیون ها بار، تا زمانی که همه انرژی آن جذب شود. برای مثال، radiosity، افکتی است که به طور کلی نمودی روشن تر به هر فضایی ارائه می کند و همه جا در همه زمان ها اتفاق می افتد. Radiosity illumination مبتنی است بر زوایای برخورد و بازتاب، دسترسی پذیری به شکاف ها و درزها، و تراکم متریالی که برخورد و بازتاب نور از درون آن عبور می کند (که این متریال می تواند هوا، شیشه، آب، پلاستیک، یا هر چیز دیگری باشد). از طرف دیگر، Ambient intensity، قطع نظر از هر پارامتر فیزیکی یا محیطی، به سادگی مقداری روشنایی به هر پیکسل در صحنه ارائه می نماید. نور محیطی، البته، افکت پرکردن سایه ها را داراست. به این دلیل، ما بسیار کم از نور محیطی در دنیای سه بعدی استفاده می کنیم. در نمونه های کمیاب، ما از شدت نور محیطی برای کم کردن تراکم سایه استفاده می کنیم، زیرا برخی اوقات هر چیزی بهتر از سایه های کاملاً سیاه است.

آمبیانس در تری دی اس مکس
تصویر 2. یک صحنه ساده با یک نور مستقیم، سایه های ناحیه ای، و بدون ambient intensity (شدت نور محیطی)


آمبیانس در تری دی اس مکس، آموزش 3ds max
تصویر 3. یک صحنه ساده با یک نور مستقیم، سایه های ناحیه ای، و مقداری نور محیطی. توجه کنید که چگونه تمامی سیاهی های تصویر قبلی از بین رفته اند و تمامی مقادیر سطوح اندکی برجسته شده اند.

نور محیطی از طریق مسیر Rendering > Environment قابل دسترسی است.

محیط سه بعدی، مدلسازی سه بعدی

در پنل Environment and Effects، بر روی ورودی Ambient کلیک کنید تا ابزار انتخاب رنگ مکس در دسترس شما قرار گیرد.

استفاده از ambient در تری دی اس مکس
تصویر 5. بر روی ورودی Ambient کلیک کنید تا ابزار انتخاب رنگ مکس در دسترس شما قرار گیرد.

در Color Selector (ابزار انتخاب رنگ) شما می توانید هر رنگی با هر مقداری را برای نور محیط خود انتخاب نمایید. به خاطر داشته باشید که این رنگ، grayscale (سیاه/سفید) است که مقدار شدت نورپردازی را تعیین می کند، نه رنگ را. پس یک آبی روشن نسبت به یک قرمز تیره، مقدار روشنایی بیشتری به صحنه اختصاص می دهد.

Free Lights و Target Lights
   دو نوع نور استاندارد مکس، یعنی directional light و spot-light، با دو حالت در دسترس اند. Free lights یا نورهای آزاد، نورهایی هستند که شما آن ها را در صحنه قرار می دهید و هر جایی که می خواهید آن ها را توسط حرکت دادن و چرخاندن مستقر می نمایید. از طرف دیگر، Target Lights یا نورهای هدف-دار، نورهای directional و spot هستند که خصیصه ای اضافه دارند، یعنی هدف (target). به این معنی که نور به جایی که target مستقر می شود، تابیده می شود.

   ما از نورهای target بیشتر از نورهای free استفاده می کنیم، زیرا آیتم هدف (target) در این نورها، کار تعیین مکان و زاویه نور را برای ما آسان می کند.

   خود نورها جدای از هدف-شان، در پنل انتخاب آبجکت ها، لیست می شوند (به تصویر زیر نگاه کنید).


انتخاب منابع نور در صحنه تری دی اس مکس
تصویر 6. پنل انتخاب آبجکت (Select Objects)


نورهای Directional

نورهای مستقیم و موازی در تری دی اس مکس
تصویر 7. Directional light

نورهای directional از همه نورهای دیگر متمایزند، زیرا پرتوهای نور موازی دارند. اشعه های نور، چه از یک نقطه (مثل یک omni یا یک spotlight)، یا چه از یک ناحیه یا یک خط (مثل یک نور area یا linear)، سرچشمه بگیرند، در یک شکل استوانه ای به صورت موازی با یکدیگر حرکت می کنند.

   یک نور directional برای شبیه سازی رفتارهایی مانند نورخورشید، کاندید است، زیرا خیلی اوقات به اشتباه پنداشته می شود که اشعه های نور خورشید همگی موازی اند. اما همانطور که در مقاله های پیشین به طور کامل در مورد آن صحبت شد، نور خورشید اینگونه نیست.

Directional Parameters

پارامترهای نور در تری دی اس مکس

بخش پارامترها برای نورهای spot و directional یکسان است. ابزارهای یکسان برای این دو منبع نور در رفتار اندکی تفاوت دارند، که در ادامه در مورد آن ها بحث می کنیم.

Light Cone
   این بخش همه پارامترهای قابل تنظیم «مخروط» نور، که در حقیقت همیشه مخروطی-شکل نیست، را تشریح می کند. فرم روشنایی یک spotlight مانند یک مخروط است، اما «مخروط» نور یک منبع directional، استوانه ای-شکل است.

آموزش های رایگان تری دی مکس، تریدیمکس
تصویر 9. مخروط نور برای spotlight ها و directional light ها

Show Cone
   فعال کردن چک باکس Show Cone به شما اجازه خواهد داد تا مخروط نور را حتی در صورتی که نور انتخاب نشده باشد، ببینید.

Overshoot
   چک باکس Overshoot به نور directional و spot اجازه می دهد که نواحی خارج از مخروط نور را روشن نمایند. این گزینه در تعدادی مواقع سودمند است. برای مثال، اگر شما یک صحنه بیرونی (فضای آزاد) بزرگ داشته باشید، شما مجبور خواهید بود تا نور directional خود را بزرگ کنید تا کل صحنه را در بر بگیرد. اگر اشتباه کنید، لبه های مخروط نور را در رندر خود می بینید. اما اگر شما Overshoot را انتخاب کنید، هیچ مخروطی وجود نخواهد داشت و کل فضا بوسیله نور directional روشن خواهد شد. در این روش، نور directional ساخته شده است تا رفتار کوچکی شبیه به خورشید داشته باشد.

   دومین مزیت گزینه Overshoot این است که shadow map ها (الگوی سایه) تنها درون مخروط نور محاسبه می شوند. اگر شما نور خود را برای پوشش کل یک صحنه به فاصله زیادی عقب ببرید، آنگاه مجبور خواهید بود تا رزولوشن الگوی سایه را بالا ببرید یا در غیراینصورت شاهد سلول سلول شدن لبه های سایه باشید. حال اگر از گزینه Overshoot استفاده کنید، می توانید مخروط خود را کوچک باقی بگذارید و از یک الگوی سایه با رزولوشن پایین تری استفاده کنید اما هنوز تمامی نواحی بیرون از محدوده مخروط نور را هم روشنایی ببخشید.

   اگر شما چک باکس Overshoot را فعال نمایید، کنترل Hotspot/Beam غیرفعال می شود.

Hotspot/Beam
   بیشتر نورهای نرمال، یک hotspot (ناحیه مرکزی) در جایی نزدیک به مرکز پرتوهای (beam) خود دارا هستند. معمولاً به خاطر اینکه نورهای مستقیم، مانند آنچه که از یک spotlight صحنه نمایش ساتع می شود، از اپتیک های ناکامل استفاده می کنند، و آینه منعکس کننده پشت لامپ یا لنزها، باعث ایجاد کانون نوری ناکاملی برای متمرکز کردن مقداری نور در یک ناحیه و مقدار کمتری نور در نواحی دیگر می شود.

   این افکت در Max با کنترل Hotspot/Beam جایگزین شده است. شما می توانید مخروط Hotspot/Beam را با کمک تنظیمات مربوط به آن، کوچک و بزرگ نمایید.

Falloff/Field
   Falloff/Field ناحیه ای از روشنایی است که خارج از hotspot رخ می دهد و تا جایی که لبه های روشنایی موجود می باشند، ادامه می یابد.

ایجاد نور در تری دی اس مکس
تصویر 10. Hotspot/Beam و Falloff/Field

با استفاده از ترکیب کردن Hotspot/Beam و Falloff/Field، شما می توانید spotlight های لبه-سخت تماشاخانه ای (تئاتریکال)، نور لبه-ملایم، یا هر چیزی بین این دو، ایجاد نمایید.

آموزش های مایا، مکس، زیبراش
تصویر 11. استفاده از Hotspot/Beam و Falloff/Field با هم.

Circle/Rectangle
   شما می توانید به آسانی فرم (شکل-قالب) پرتوی خود را از یک مخروط به یک مستطیل با انتهای دایره و مستطیل تبدیل نمایید.

دانلود تری دی اس مکس، آموزش 3ds max


Aspect
   ورودی و تنظیم گر عددی Aspect، چگونگی مستطیلی شکل بودن یک پرتوی مستطیلی را کنترل می کنند. برای مثال، اگر شما aspect ی مساوی با 1.0 تعیین کنید، پرتوی نور کاملاً مربع خواهد بود. اگر شما aspect ی مساوی با 2.0 تعیین نمایید، عرض پرتو 2 برابر طول آن خواهد بود، و . . .

...Bitmap Fit
   اگر شما یک پرتوی مستطیلی انتخاب کنید، می توانید aspect را به طور اتوماتیک با دکمه ...Bitmap fit تنظیم نمایید. انتخاب این دکمه، یک دیالوگ (پنجره) فایل نمایان می سازد. زمانی که شما یک فایل تصویری صحیح را انتخاب کنید، aspect نور به طور اتوماتیک بر طبق تصویر انتخاب شده تنظیم می گردد.

در اینجا به پایان مقاله شماره 12 از سری مقاله های نورپردازی در تری دی مکس می رسیم. مقاله ی آتی، به بررسی کامل Spotlightها، Omni light ها، و نورهای mental ray خواهد پرداخت. نورپردازی خوبی داشته باشید . . .

از ما حمایت کنیــــــــــــــــــــد


 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 1) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 2) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 3)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 4) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 5) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 6)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 7) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 8) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 9)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 10) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 11) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 13)

-استفاده از مطالب سایت تنها با ارائه تک تک منابع، بلامانع است-
-نظرات شما بی تاثیر نخواهد بود-




:: مرتبط با: آموزش 3ds max - رایگان ,
:: برچسب‌ها: آموزش 3ds max رایگان , free max آموزش ها , نور ها و lights در 3ds max , دنیای آموزش , the world of 3ds max , آموزش نورپردازی سه بعدی , آموزش لایتینگ , نورپردازی در تری دی مکس , نورها در مکس , نورها در تری دی مکس , نورها در تریدیمکس , lights in 3ds max , تری دی اس مکس , 3ds max , مفاهیم کلیدی در نورپردازی , مفاهیم نورپردازی , نورپردازی از مبتدی تا حرفه ای , تریدی مکس , تری دیمکس , 3دیمکس , 3 دی مکس , 3 دیمکس , 3دی اس مکس , 3دی , نورپردازی 3بعدی , 3بعدی , 3بعدی نورپردازی , آموزش 3بعدی , انواع نورها , انواع منابع نوری , نورها , نور , lights , light , lighting using 3ds max , نورپردازی حرفه ای , به سادگی در مکس نورپردازی کنید , آموزش تری دی اس مکس , آموزش تری دی مکس , آموزش رایگان تری دی مکس , آموزش رایگان 3دیمکس , آموزش رایگان برای 3 دی مکس ,
ن : HSN ZDN
ت : سه شنبه 2 مهر 1392
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
تبلیغات