تبلیغات
.: 3D2DAY studio - آموزش تری دی مکس - آموزش رایگان تری دی مکس - free 3ds max tutorial and models-web design-photo gallery
جستجـــو
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
آمار و ارقام
 
3d2day_Studio_LDR_Payam_Love
با سلام.
   مقاله شماره 13 از سری مقاله های نورپردازی در تری دی مکس، اکنون در دسترس شما قرار گرفته است. این مقاله به بررسی منابع نور مهم دیگری از جمله Spotlight ها، Omni Light ها، و همچنین mr Omni Light ها و mr Area Spot Light ها خواهد پرداخت. با گفتن این نکته که شما می توانید مقالات پیشین این مجموعه (مقالات 1 تا 12) را از طریق لینک های زیر مطالعه فرمایید، به منظور مطالعه این مقاله، لطفاً با ما در ادامه مطلب همراه شوید . . .


 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 1) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 2) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 3)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 4) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 5) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 6)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 7) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 8) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 9)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 10) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 11) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 12)
نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 14)



آموزش نورپردازی در 3ds max
-آموزش تری دی اس مکس، آموزش رایگان برای تری دی اس مکس، آموزش نورپردازی در تری دی ممس
- 3دی مکس، 3 دی مکس، آموزش 3دیمکس، آموزش 3دی مکس، آموزش 3 دی اس مکس



شروع                                                  


Spotlight ها
   Spotlight ها قطع نظر از هر چیز (مثلاً نرم افزار، شخص، و . . .) شاید پرکاربردترین ابزار نورپردازی در دنیای CG هستند. spotlight ها می توانند برای هر چیزی، از چراغ های اتومبیل و چراغ قوه گرفته تا منابع آسمان و نورخورشید مورد استفاده قرار گیرند. آنها، ارزان، آسان برای استفاده و درک، و به شدت فراگیر(متنوع) هستند. حقیقت این است که آن ها نور را از یک منبع نقطه ای ساتع می کنند که این هم یک امتیاز به شمار می رود، در حالی که بیشتر منابع نور، نور را به شکل محوری (از یک منبع شعاع دار) ساتع می کنند. نورهای spot به هر حال خیلی عالی نیستند. از آنجایی که تمامی نور آن ها از یک نقطه منفرد بدون بعد منتشر می شوند، آن ها به درستی مانند منابع نور واقعی رفتار نمی کنند. انبوهی از ابزارها و فوت و فن ها وجود دارند تا به نورهای spot کمک کنند تا خود را به جای منابع نور واقعی جا بزنند.

آموزش نورپردازی در تری دی اس مکس
تصویر 1. Spotlight

تنها تفاوت میان یک spotlight و یک directional light این است که directional light پرتوهای کاملاً موازی دارد، در حالی که پرتورهای spotlight همگی از یک نقطه سرچشمه می گیرند. فقط همین. تمامی پارامترها عیناً یکی است، پس در مورد پارامترهای spotlight می توانید به مقاله پیشین مراجعه نمایید.

Omni Lights
   یک نور omni یک نقطه در فضا است که نور را به شکل همه-سویه انتشار می دهد. در بخش پارامترهای اصلی یعنی basic parameters، شما سایه ها، شدت، و انتخاب رنگ معمول را در اختیار دارید.

تری دی مکس، تری دی اس مکس
تصویر 2. Omni light

   نورهای omni مناسب ترین انتخاب برای استفاده در شعله های شمع، جرقه ها، یا هر ماده درخشان کوچک دیگری هستند. شما می توانید آن ها را درون یک لامپ حبابی یا در یک شعله راکت قرار دهید. اگر بخواهید، آن ها حتی می توانند یک خورشید تقلبی خوب نیز بسازند! شما می توانید از آنها به عنوان عناصر درخشان برای لامپ های حبابی کوچک و دور، ستاره ها، یا حتی نور پنجره ای بر روی یک ساختمان دور، استفاده نمایید.

   موارد استفاده بیشمار ی برای نورهای omni وجود دارد برای اکنون، تمام چیزی که نیاز است بدانید این است که شما آن ها را در صحنه خود قرار می دهید و آن ها نور را در هر جهتی منتشر می نمایند.

آموزش آموزش آموزش آموزش آموزش رایگان
تصویر 3. استفاده از یک نور omni

تا اینجا، شما باید یک درک خوب از انواع نورهای اولیه در 3ds Max و چگونگی دسترسی و دستکاری پارامترهای آن ها بدست آورده باشید. در ادامه با نورهای پیچیده تر، نورهای mental ray، نورهای photometric، و سایر سیستم های نورپردازی در دسترس تری دی اس مکس، سروکار خواهیم داشت

نورهای mental ray
   از تری دی اس مکس 6 به بعد، موتور رندر mental Ray به همراه دو نوع نور mental ray با مکس همراه شدند: نور mental ray Area Omni و نور mental ray Area Spotlight. این دو نور، اگر با موتور رندر استاندارد مکس (Default Scanline Reenderer) استفاده شوند، مانند نورهای omni عادی رفتار خواهند کرد. اگر می خواهید این دو نور را در ظرفیت های کامل استفاده کنید، باید موتور رندر خود را از Default Scanline Renderer به mental ray Renderer تغییر دهید (به شکل زیر نگاه کنید).

رندرگیری در مکس، رندرینگ در تری دی مکس


نورهای mr (منتال ری) مانند دیگر نورهای استاندارد مکس از طریق تب create در command panel قابل دسترسی اند.

3دیمکس، 3دی اس مکس، 3 دی مکس، 3 دی اس مکس

   نورهای mr می توانند از shadow maps، rautraced shadows، یا mr shadow maps استفاده نمایند. با در نظر گرفتن قدرت نور های منتال ری (mr)، مصرف کردن آن ها با shadow maps  نابخردانه به نظر می رسد. ما همواره از raytraced shadows استفاده می کنیم.

mr Area Omni Lights
   mr Area Omni در صحنه مکس، به شکل یک جسم هشت وجهی نمایان می گردد.

شگفت آورترین چیزی که الان می توان در مورد mr Area Omni گفت این است که این منبع نور، رفتاری بسیار نزدیک به یک منبع نور واقعی دارد زیرا دارای یک حجم سه-بعدی حقیقی است. mr Area Omni می تواند به عنوان یک کره یا یک استوانه تعریف شود، به این معنی که، بر خلاف تمام انواع نوری استاندارد موجود در مکس، یک حجم واقعی از منبع نور دارا باشد.

mr Area Light Parameters Rollout - Area Omni Lights

نورهای اختصاصی منتال ری، mental Ray
تصویر 6. بخش Area Light Parameters مربوط به mr Area Lights

On
   چک باکس On، نور mr Area را فعال یا غیرفعال می نماید. اگر شما چک باکس را غیرفعال کنید، نور مانند یک منبع نور omni معمول رندر می شود.

Show Icon in Renderer
   اگر شما این گرینه را فعال نمایید، نور Area Omni به شکل یک توپ سفید مسطح رندر می شود (اگر در نمای پرسپکتیو یا دوربین باشید).

آیکن منبع نور در 3ds max


این ویژگی برای قرار دادن لامپ های حبایب ساده و کروی، بدون استفاده از هیچ آبجکتی، مناسب است.


Type
   یک نور Area omni می تواند به شکل یک کره یا یک استوانه تعریف شود. منوی کشویی Type مکانی است که شما این انتخاب را انجام می دهید.

نوع آیکن نور در مکس


 Sphere
    اگر شما Sphere را انتخاب کنید، شما گزینه تغییر دادن شعاع کره را در اختیار خواهید داشت.

3d studio max for free free


زمانی که شما شعاع را با تغییر مقدار Radius دستخوش تغییر می کنید، گیزموی شعاع در نماهای مکس آشکار (مرئی) می گردد (به تصویر زیر نگاه کنید).

گیزموی منبع نور در مکس

Cylinder
   اگر شما Cylinder را برگزینید، شما گزینه های تغییردادن شعاع و ارتفاع استوانه را در اختیار خواهید داشت.

تریدیمکس، تری دی اس مکس، تری دی مکس


زمانی که شما شعاع و ارتفاع را با تغییر مقادیر Radius و Height دستخوش تغییر می کنید، گیزموی منبع نور در نماهای مکس آشکار (مرئی) می گردد (به تصویر زیر نگاه کنید).


اندازه گیزموی استوانه


Samples
   گزینه های U و V، کیفیت سایه ایجاد شده mr Area Light را افزایش و کاهش خواهد داد. مقادیر کم می توانند برای رندرهای آزمایشی سریع استفاده شوند، اما مقادیر بالاتر برای رندرهای تولیدی نیاز خواهند بود. مانند همیشه، کیفیت بالاتر، با هزینه هایی از زمان های رندرگیری بالاتر همراه است.

mr Area Spotlights
   این نورها برادر دوبعدی نورهای mr Area Omni هستند. این نورها، به جای اینکه در اشکال کره یا دایره ظاهر شوند، در اشکال مستطیل و دیسک نمایان می شوند. Rectangles به وضوح برای منابه نور پنجره مفید هستند، در حالی که یک دیسک می تواند برای خورشید یا هز منبع نور دیسکی-شکل که فکرش را بکنید، مورد استفاده قرار گیرد.

بخش mr Area Lihgt Parameters در Area Spotlights

نورپردازی و lighting با استفاده از 3ds max تری دی اس مکس

On
  مانند نورهای mr Area Omni، این چک باکس فعال بودن یا غیرفعال بودن mr Area Spotlight را مشخص می نماید. اگر غیرفعال باشد، این نور مانند یک spotlight معمول مکس رفتار می کند.

Show Icon in Renderer
   این چک باکس، بر حسب اینکه چه شکلی را برگزیده اید، نور را به شکل یک مستطیل یا یک دیسک درون نمای رندر نمایش خواهد داد. آیکن تنها زمانی نماین خواهد بود که نور در فریم دوربین یا نمای جاری قرار گرفته باشد.

آموزش مکس رایگان


Type
   منوی کشویی Type مکانی است که شما شکل منبع نور خود را از بین مستطیل و دیسک انتخاب می نمایید.

تریدیمکس رایگان، نور رایگان، انواع تری دی مکس


Height، Radius، و Width

   مقادیر این گزینه ها ابعاد Area Spotlight را تعیین می نماید. اگر شما Disc را به عنوان شکل نور خود انتخاب کرده باشید، تنها گزینه Radius را خواهید داشت و دو گزینه دیگر خاکستری غیرفعال می گردند. اگر شما Rectangle را انتخاب کنید، دو گزینه Height و Width را در دسترس خواهید داشت، و Radius خاکستری و غیرقابل دسترس خواهد بود.

Samples
   همانطور که قبلاً در مورد نورهای Area Omni گفته شد، تنظیمات بالاتر در بخش Samples، رندرهای با کیفیت بالاتری را نتیجه می دهد، اما زمان رندرینگ را نیز افزایش خواهد داد. مطمئن شوید که این مقادیر، بیشتر از نیازتان نباشد.

در اینجا به پایان مقاله شماره سیزده، از سری مقاله های نورپردازی در تری دی مکس می رسیم. در مقاله بعدی، به بررسی نورهای photometric خواهیم پرداخت. نورپردازی خوبی داشته باشید . . .

از ما حمایت کنیــــــــــــــــــــد


 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 1) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 2) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 3)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 4) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 5) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 6)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 7) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 8) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 9)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 10) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 11) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 12)
نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 14)


-استفاده از مطالب سایت تنها با ارائه تک تک منابع، بلامانع است-
-نظرات شما بی تاثیر نخواهد بود-




:: مرتبط با: آموزش 3ds max - رایگان ,
:: برچسب‌ها: آموزش نورپردازی در 3ds max , دنیای نورپردازی سه بعدی , 3بعدی نور , لایتینگ , نورها , نورپردازی تری دی , نورپردازی 3d , آموزش نورپردازی در تری دی مکس , نورپردازی در مکس , نورپردازی در 3دی مکس , 3دی مکس , نورپردازی در 3 دی اس مکس , آموزش تری دی مکس , آموزش تری دی اس مکس , آموزش 3ds max , آموزش 3ds max for free , آموزش نورها در تری دی مکس , 3ds max , انواع نورپردازی , نورپردازی سه بعدی , نورپردازی تری دی مکس , تری دی مکس نورها , تری دی اس مکس نورپردازی نورها لایت ها , lighting using 3ds max , نورپردازی مستقیم , نورپردازی غیرمستقیم , تریدیمکس , تریدی مکس , 3دیمکس , 3دی م ک س , آموزش رایگان , آموزش , مقاله آموزشی , آموزش مرحله به مرحله , 3d studio max , تری دی مکس 3ds max ,
ن : HSN ZDN
ت : سه شنبه 9 مهر 1392
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
تبلیغات