تبلیغات
.: 3D2DAY studio - آموزش تری دی مکس - آموزش رایگان تری دی مکس - free 3ds max tutorial and models-web design-photo gallery
جستجـــو
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
آمار و ارقام
 
3d2day_Studio_LDR_Payam_Love
با سلام.
   نورهای فتومتریک (photometric) در مکس، یک شمشیر دو لبه هستند. از یک طرف، اگر قصد داشته باشید تا به بازآفرینی یک دقت فیزیکی برای یک محیط نورپردازی واقع-گرایانه بپردازید، آن ها ابزار نهایی هستند. در واقع هیچ چیزی همتای قدرت و دقت این ابزارها نیست، بنابراین اگر شما یک معمار یا یک فیزیکدان هستید، این ابزار خواسته های شما را اجابت می کنند. از طرفی دیگر، اگر شما انتخاب کنید که از نورهای photometric استفاده نمایید، بهتر است مطمئن شوید که همه چیز در مورد آبجکت های شما عالی باشد، ساختارها باید از نظر جزییات کامل باشند؛ در غیراینصورت نورها به درستی رفتار نخواهند کرد. در مقاله ای که اکنون در دسترس شماست، به تمامی جوانب این منابع نوری و همچنین Daylight System و Exposure Control پرداخته خواهد شد. البته شما می توانید مقاله های پیشین مجموعه مقالات نورپردازی در مکس (1 تا 13) را از طریق لینک های زیر مطالعه نمایید. برای مطالعه مقاله شماره 14، لطفاً، با ما در ادامه مطلب همراه شوید . . .

 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 1) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 2) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 3)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 4) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 5) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 6)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 7) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 8) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 9)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 10) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 11) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 12)
نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 13)نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 15)

آموزش نورپردازی برای 3ds max
-آموزش تری دی اس مکس، آموزش رایگان برای تری دی اس مکس، آموزش نورپردازی در تری دی ممس
- 3دی مکس، 3 دی مکس، آموزش 3دیمکس، آموزش 3دی مکس، آموزش 3 دی اس مکس



شروع                                                  


انواع نور photometric
   همانند نورهای استاندارد مکس، نورهای فتومتریک با دو حالت free و target در دسترس قرار گرفته اند. البته، به جای نورهای spot، direct، و omni، نورهای photometric در انواع نوری linear، point، و area موحود می باشند.


Point Lights
   
نورهای فتومتریک در 3ds max
تصویر 1. یک نور photometric target point


سایه های سخت در نورهای فتومتریک
تصویر 2. نورهای point سایه های سختی نتیجه می دهند زیرا تمامی نور از یک نقطه منفرد و بدون بعد در فضا منتشر می شود.


نورهای point از این جنبه که نور را از یک نقطه منفرد و بدون بعد انتشار می دهند، رفتاری شبیه به نورهای omni استاندارد دارند. نورهای point به دلیل اینکه برای محاسبه ساده تر هستند، سریع تر از نورهای linear و area رندر می شوند.


Area Lights
یک نور فتومتریک محلی
تصویر 3. یک area light

نورهای Area نور را از یک ناحیه مستطیلی شکل انتشار می دهند. شما می توانید طول و عرض و ارتفاع ناحیه (area) را در بخش Area Light Parameters تنظیم نمایید. نورهای واقعی دارای عمق هم هستند، که آن ها را سه-بعدی گرایانه می سازد. Area light ها دو بعدی هستند، اما برای همه شرایط نورپردازی به اندازه کافی مناسب اند. Raytraced Shadow های طبیعی که از این نورها نتیجه می شود، در میان همه نورهای فتومتریک واقعی ترین نوع است.

سایه های و منبع نور area
تصویر 4. این تصویر با Advanced Raytraced Shadows رندر شده است، نه با Area Light Shadows. زمان رندر در مقایسه با یک point light با area shadows بیشتر به طول می انجامد، اما کیفیت سایه ها بسیار بالاتر است.


Linear Lights
 
نور خطی فتومتریک در تری دی اس مکس
تصویر 5. در این تصویر توجه کنید که یک نور linear توسط یک خط نمایش داده می شود، به طوری که این خط، شکل منبع نور است.

Linear light ها برای بازآفرینی منابع نوری مثل لامپ های فلورسنتی کاندید هستند. مشکل اینجاست که Raytraced Shadow هایی که از طریق این نور ایجاد می شوند، تنها در طول (درازای)  نور، ملایم هستند، نه در عرض نور، زیرا برای یک نور linear، عرضی وجود ندارد. Linear Light ها یک-بعدی هستند، و بنابراین سایه ها تنها در یک بعد ملایم می شوند.

سایه های ملایم که تنها در یک جهت دیده می شوند
تصویر 6. توجه کنید که چگونه سایه ها تنها در یک جهت ملایم به نظر می رسند، در راستای طول نور linear.


Daylight System - نور مستقیم خورشید شبیه سازی شده به همراه photometric Skylight
   Daylight System می تواند از طریق مسیر زیر در مکس در دسترس باشد.
در منوی اصلی > Create > سپس Lights

آموزش های رایگان تری دی اس مکس
تصویر 7. یک مسیر دسترسی به Daylight System در تری دی اس مکس

به محض اینکه Daylight System به صحنه شما اضافه شود، شما بخشی با عنوان Control Parameters خواهید دید که به شما اجازه می دهد مکان دقیق مطلوب خود همینطور تاریخ و زمان روز مطلوب خود را انتخاب نمایید.

آموزش 3ds max، آموزش های 3d studio Max
تصویر 8. بخش Control Parameters برای Daylight System

هدف Daylight System فراهم آوردن مدل های روشنایی روز دقیق از لحاظ فیزیکی بر طبق مکان شما در دنیا و ساعت و زمان است.

نورهای photometric پیش ساخته
   در اینجا به یک ویژگی عالی از نورهای فتومتریک می رسیم. تعدادی از انواع نوری پیش ساخته وجود دارد. برای مثال، شما قصد دارید که یک لامپ حبابی 60-وات، یک لامپ هالوژن، یا یک چراغ خیابان ایجاد نمایید. شما می توانید مقادیر پارامتری زیادی را تست کنید تا به تنظیمات درست دست یابید، یا از مسیری که در شکل زیر می بینید، به سادگی منبع نوری مطلوب خود را انتخاب نمایید.

نورهای فتومتریک پیش ساخته در تری دی مکس


نورهای مختلف با آیکن های مختلفی نمایان می شوند. همه تنظیمات در پنل مدیفای قابل تغییر و دستکاری هستند.

Exposure Control
   Exposure control می تواند از طریق پنل Environment and Effects قابل دسترسی است.
   این ابزار به شما امکان می دهد که نوردهی (exposure) تصویر خود را پردازش کنید. زمانی که از نورهای استاندارد استفاده می کنید، احتمالاً در اکثر اوقات از این ابزار استفاده نخواهید کرد؛ البته، زمانی که از نورهای فتومتریک استفاده می کنید، محاسبات انرژی نور می تواند کمی پیش بینی نشده باشد و در این صورت شما تنظیمات این ابزار را مفید خواهید یافت.

استفاده از پنل environment and effects در تری دی اس مکس
تصویر 10. پنل Environment and Effects

در اینجا به پایان مقاله شماره 14 از سری مقاله های نورپردازی در تری دی مکس می رسیم. مقاله آتی از این مجموعه به موارد مهم دیگر مثل Volume Lights، Caustics، و همچنین استفاده از آبجکت ها به عنوان منابع نور، خواهد پرداخت. نورپردازی خوبی داشته باشید . . .


از ما حمایت کنیــــــــــــــــــــد


 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 1) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 2) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 3)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 4) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 5) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 6)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 7) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 8) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 9)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 10) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 11) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 12)
نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 13)نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 15)




:: مرتبط با: آموزش 3ds max - رایگان ,
:: برچسب‌ها: نورهای فتومتریک در مکس , کاربرد نورها در تری دی مکس , کاربرد نورهای photometric در 3 دی اس مکس , نورهای فوتومتریک چیستند , نورهای photometric در 3ds max , استفاده از پنجره و پنل Environment and Effects در 3 دی اس مکس , آموزش تری دی مکس , آموزش تری دی اس مکس , آموزش نورپردازی در مکس , نورپردازی در تری دی اس مکس , آموزش نورپردازی در 3ds max , مقاله های آموزشی رایگان , آموزش های رایگان , تری دی مکس , مایا , نرم افزارهای سه بعدی , lighting in 3ds max , نور , light , انواع سایه و نور در مکس , ایجاد نور در مکس , ایجاد سایه در تری دی مکس , تریدیمکس , تریدی مکس , 3دیمکس , 3دی مکس , 3دی اس مکس , 3دی استدیو مکس , 3دی , نورپردازی 3دی , نورپردازی سه بعدی , نورپردازی 3بعدی ,
ن : HSN ZDN
ت : یکشنبه 14 مهر 1392
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
تبلیغات