تبلیغات
.: 3D2DAY studio - آموزش تری دی مکس - آموزش رایگان تری دی مکس - free 3ds max tutorial and models-web design-photo gallery
جستجـــو
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
آمار و ارقام
 
3d2day_Studio_LDR_Payam_Love
با سلام.
   مقاله شماره شانزده از سری مقاله های نورپردازی در تری دی مکس، که اینک در دسترس شما قرار دارد، به ادامه بررسی پارامترهای مختلف منابع نوری موجود در مکس خواهد پرداخت. شما می توانید از طریق لینک های زیر به مقاله های پیشین (1 تا 15) دسترسی پیدا کنید. برای مطالعه مقاله شماره 16، لطفاً با ما در ادامه مطلب همراه شوید . . .

 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 1) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 2) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 3)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 4) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 5) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 6)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 7) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 8) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 9)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 10) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 11) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 12)
نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 13)نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 14)
نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 15)
نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 17)


آموزش تری دی اس مکس، 3d studio max free tutorials


-آموزش تری دی اس مکس، آموزش رایگان برای تری دی اس مکس، آموزش نورپردازی در تری دی ممس
- 3دی مکس، 3 دی مکس، آموزش 3دیمکس، آموزش 3دی مکس، آموزش 3 دی اس مکس



شروع                                                  

بخش Intensity/Color/Attenuation (نورهای استاندارد)

نورها در تری دی اس مکس
تصویر 1. Intensity/Color/Attenuation rollout


اگر شما از یک نور استاندارد مانند directional، spot، یا omni استفاده کنید، کنترل های attenuation برای انواع نورهای استاندارد در دسترستان قرار می گیرد. این بخش برای نورهای photometric متفاوت است.

Multiplier
   آیتم اول در این بخش ضریب شدت (intensity multiplier) است. این گزینه سطح شدت نور انتخاب شده فعلی شما را تعیین می کند.

استفاده از یک ضریب intensity به جای یک مقدار درصدی، بسیار جالب توجه است. به این معنا که، این نیست که یک لامپ حبابی را در خانه خود روشن کنید و قدرت و روشنایی اش 100% باشد. در دنیای مجازی، هیچ حد عملی برای شدت نور وجود ندارد، همچنین هیچ شدت یا شدت های خاصی که بتوان آن را به عنوان «قدرت نهایی و کامل» تلقی کرد، وجود ندارد. نورها می توانند به هر قدرتی تنظیم شوند، چه مثبت و چه منفی. بنابراین، یک مقدار شدتی ساده، از اینکه هنرمندی خود را محدود به یک ایده در مورد قدرت 100 درصدی کند، جلوگیری می نماید.

ورودی رنگ
   کمی جلوتر از ضریب intensity، ورودی رنگ وجو دارد. بوسیله کلیک بر روی آن، پنجره انتخاب رنگ مکس پدیدار می شود، که به شما اجازه می دهد رنگ نور ساتع شده توسط منبع نور انتخاب شده فعلی را انتخاب نمایید.

Decay
   هر نوری در دنیای واقعی، یک واپاشی یا انحراف دارد. به عبارت دیگر، هر چه از یک نور دورتر می شوید، تاری روشنایی نور فرا می رسد. به این دلیل که امواج نوری (یا ذرات) بر طبق فاصله گسترده تر و کم تراکم تر می شوند.

گزینه های واپاشی نور در تری دی اس مکس
تصویر 2. گزینه های Decay


type
   در مکس، شما برای Decay می توانید سه گزینه Inverse، None، و Inverse Square را انتخاب نمایید.

  None
    اولین گزینه شما None است. None به این معنی است که بر حسب فاصله هیچ واپاشی روشنایی وجود ندارد. اهمیتی ندارد که شما چقدر از منبع نور فاصله بگیرید، روشنایی ساتع شده از منبع نور در نهایت خود باقی خواهد ماند.

  Inverse
    Inverse روشی از تشریح یک واپاشی خطی است. اگر نور، شدت 1.0 در منبع و شدت 0.0 در فاصله 1 متری داشته باشد، آنگاه ما می دانیم که در فاصله 0.5 متری، شدت نیز 0.5 خواهد داشت.

  Inverse Square
    این گزینه چگونگی رفتار نور در دنیای واقعی را تداعی می کند. زیرا نور در هر دو راستای افقی و عمودی در سفر خود از منبع، گسترش می یابد، و شدتش، و به تبع تراکم فتون هایش، باید در هر دو راستای افقی و عمودی پراکنده شوند. نور با تنظیمات Inverse Square Decay این گونه خواهد بود؛ در منبع، بسیار درخشان تر و در درخشندگی، با واپاشی سریع تر.

آموزش رایگان 3دی اس مکس، 3 دی مکس
تصویر 3. یک spotlight که با انواع decay های مختلف بر روی یک سطح می تابد.


  Start
    تنظیمگر Decay Start، مشخص می کند که از چه فاصله ای از منبع نور، واپاشی آغاز گردد. اگر شما مقدار 1 متر را برای این گزینه در نظر بگیرید، تا زمانی که به فاصله یک متری از نور نرسیده باشید، شدت نور در نهایت خود باقی خواهد ماند. پس از یک متر، نور در یک نسب مشخص شروع به واپاشیدن می نماید.

  Show
    اگر شما چک باکس مربوط به آن را فعال نمایید، حتی اگر شما هیچ نوع decay ی انتخاب نکرده باشید، Max (تری دی اس مکس) فاصله decay را نشان می دهد.

Near and Far Attenuation
     Near Attenuation تقریباً شبیه به reverse decay است. تنظیم Near Attenuation تعیین می کند که در چه فاصله ای از منبع نور، intensity، شروع شود. با استفاده از near attenuation، شما می توانید یک منبع نور ایجاد کنید که بر خلاف نورهای واقعی، در مرکزش هیچ روشنایی نداشته باشد یا روشنایی کمی داشته باشد. شما می توانید فاصله شروع و خاتمه near attenuation را تعیین کنید.

نورپردازی، لایتیگ، lighting in 3ds max
تصویر 4. در این تصویر، near attentuation از صفر، درست مرکز منبع نور شروع می شود.


Far attenuation مانند normal decay است، اما در اینجا شما می توانید فواصل دقیق شروع و خاتمه decay را مشخص نمایید.

  Use
    این گزینه، ابزارهای near attenuation و far attenuation را فعال و غیرفعال می کند.

  Show
    اگر گزینه Use انتخاب نشده باشد، شما همچنان می توانید مکان near attenuation و far attenuation را با استفاده از فعال کردن چک باکس Show ببینید.

  Start/End
    ورودی های عددی Start و End فاصله از منبع نور برای شروع و خاتمه هر کدام از گزینه های near attenuation و far attenuation را مشخص می کنند. برای مثال، شما می توانید تعیین کنید که near attenuation کجا شروع شود و کجا پایان یابد، و همینطور برای far attenuation.

بخش Intensity/Color/Attenuation (نورهای photometric)

free 3ds max tutorials، آموزش های رایگان تری دی اس مکس
تصویر 5. Intensity/Color/Distribution


Light Distribution
    نورها در دنیای واقعی روشنایی را به طور یکنواخت و بی عیب توزیع نمی کنند. به دلیل اینکه نورهای فتومتریک برای تظاهر کردن منابع نوری دنیای واقعی طراحی شده اند، با پارامترهای توزیع نور متنوعی تجهیز شده اند که توزیع دنیای-واقعی را تداعی نمایند. اگر شما از یک نور point استفاده کنید، گزینه های توزیع شما Spotlight، Isotropic، و Web است. اگر از یک نور linear یا area استفاده کنید، گزینه های توزیع شما، Diffuse و Web هستند.

  Isotropic
     توزیع isotropic، نور را به طور مساوی در همه جهات منتشر می کند، چیزی شبیه به یک نور omni.

  Spotlight
     انتخاب مد توزیعی Spotlight، بخش Spotlight Parameters را فعال می کند. در این مد، نور، بسیار شبیه به یک spotlight رفتار خواهد کرد.

  Diffuse
     توزیع Diffuse، باعث می شود که نورهای area و linear بسیار شبیه به نورهای استاندارد رفتار کنند.

  Web
     ویژگی Web distribution به شما اجازه می دهد که یک فایل ies. را به درون یک نور، بارگزاری نمایید.

Color
   برای راحتی شما، تعدادی از رنگ های نوری استاندارد در لیستی در دسترس شما قرار گرفته اند. تمامی تنظیمات، مبتنی بر دمای رنگی حقیقی آن ها در دنیای واقعی است. شما در این لیست با تنوع گسترده ای از تنظیمات استاندارد روبرو هستید.

آموزش 3دیمکس، 3دی مکس، 3 دی مکس
تصویر 6. گزینه های Color

Kelvin
   اگر شما مایل نیستید که از موارد پیش ساخته color که در بالا اشاره شد، استفاده کنید، می توانید با استفاده از گزینه Kelvin، یک رنگ سفارشی تعیین نمایید. مقیاس کلوین می گوید که قرمز سردتر از آبی است. برای مثال، یک آتش، گرم است - قرمز، نارنجی، و زرد. در حالی که یخ و آب سردند - آبی و سبز. اما این فقط درک ماست! در حقیقت، اگر ما قطعه ای از آهن را گرم کنیم، ابتدا دچار درخشش قرمز رنگ می شود، سپس نارنجی، زرد، سفید، و اگر هنوز ذوب نشده باشد، سرانجام شروع به ساتع کردن نوری آبی رنگ می نماید. به این دلیل است که آبی در حقیقت بسیار گرم تر از قرمز است.

   در دنیای واقعی نور مرئی، مقیاس کلوین در کرانه ای میان 1000 و 2000 درجه محدود شده است. در ادامه لیست کوتاهی از برخی از منابع نوری طبیعی رایج و دماهای رنگی آن ها را می بینید.

منابع نوری و درجات کلوین آنها در تری دی اس مکس

تنظیم گر Kelvin برای تنظیم دمای رنگی کلوین مورد استفاده قرار می گیرد.

در اینجا به پایان این مقاله آموزشی می رسیم. در مقاله آتی، موارد مهم باقیمانده مورد بررسی قرار خواهند گرفت. نورپردازی خوبی داشته باشید . . .


استفاده از مطالب، تنها با ارائه منبع (3d2day.mihanblog.com) مانعی ندارد.

از ما حمایت کنیــــــــــــــــــــد


 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 1) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 2) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 3)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 4) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 5) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 6)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 7) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 8) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 9)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 10) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 11) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 12)
نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 13)نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 14)نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 15)
نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 17)





:: مرتبط با: آموزش 3ds max - رایگان ,
:: برچسب‌ها: آموزش 3دی مکس , آموزش 3 دی مکس , 3دی مکس , 3 دی اس مکس , 3دیمکس , آموزش 3ds max , نورپردازی در 3دی مکس ,
ن : HSN ZDN
ت : شنبه 20 مهر 1392
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
تبلیغات