تبلیغات
.: 3D2DAY studio - آموزش تری دی مکس - آموزش رایگان تری دی مکس - free 3ds max tutorial and models-web design-photo gallery
جستجـــو
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
آمار و ارقام
 
3d2day_Studio_LDR_Payam_Love
با سلام.
   این مقاله کلیتی از ابزار انتخاب رنگ موجود در مکس (3ds Max) ارائه می نماید. از آنجایی که رنگ در طراحی نورپردازی و عموماً در نورپردازی سی-جی (CG) حیاتی است، شناخت چگونگی بهترین بهره برداری از رنگ ها نیز حیاتی است. درک چگونگی تفاوت های کار ابزار انتخاب رنگ، به شما در درک ترکیب رنگ ها نیز کمک خواهد کرد. تری دی اس مکس یک ابزار انتخاب رنگ فراگیر و نسبتاً کاملی با نام Color Selector (انتخابگر رنگ) دارد. برای آشنایی با این ابزار سودمند، لطفاً با ما در ادامه مطلب همراه شوید . . .

 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 1) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 2) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 3)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 4) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 5) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 6)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 7) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 8) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 9)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 10) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 11) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 12)
نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 13)نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 14)
نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 15)
نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 16)


نورپردازی در تری دی اس مکس، آموزش 3ds max



-آموزش تری دی اس مکس، آموزش رایگان برای تری دی اس مکس، آموزش نورپردازی در تری دی ممس
- 3دی مکس، 3 دی مکس، آموزش 3دیمکس، آموزش 3دی مکس، آموزش 3 دی اس مکس



شروع                                                  


انتخابگر رنگ مکس، پنجره انتخاب رنگ تری دی اس مکس
تصویر1- انتخابگر رنگ در مکس


انتخابگر رنگ بوسیله کلیک بر روی هر ورودی رنگی در مکس مانند ورودی رنگی که در بخش Intensity/Color/Attenuation در پنل مدیفای یافت می شود، قابل دسترسی است.

آموزش رایگان برای 3d studio max، 3دی مکس
تصویر2- مثالی از یک ورودی رنگ در تری دی اس مکس


مدلهای رنگی که در این انتخابگر رنگ ارائه شده اند، عبارتند از: HSB، HSV، RGN، و انتخابگرهای HSW. هر کدام از این متدها تنها روشی متفاوت از بدست آوردن رنگ نهایی مشابه هستند، پس زمانی که شما کنترل های انتخابگر را با استفاده از یکی از مدلهای رانگی، تنظیم می نمایید، کنترل های موجود در مدل های دیگر همرمان به صورت اتوماتیک تنظیم می شوند.


RGB
   مدل انتخاب رنگ قرمز، سبز، آبی احتمالاً ساده ترین مدل برای درک، و همچنین آسانترین مدل در تکنولوژی کامپیوتر است. رنگ RGB استفاده اندکی در دنیای واقعی دارد، به دلیل اینکه مقادیر RGB میزان روشنایی پیکسل های قرمز، سبز، و آبی بر روی مانیتور (نمایشگر) کامپیوتر را تعیین می کنند.

   مانیتور کامپیوتر از شبکه ای از نقاط کوچک درخشان تشکیل شده است که به عنوان عناصر تصویر، یا پیکسل (pixels) معروفند. در هر مکان شبکه، یک عنصر قرمز، یک عنصر سبز، و یک عنصر آبی وجود دارد. اگر تمامی عناصر قرمز روشن باشند و همه عناصر سبز و همه عناصر آبی خاموش باشند، صفحه به رنگ کاملاً قرمز نمایان می شود. اگر همه عناصر آبی و قرمز روشن باشند و عناصر سبز همگی خاموش باشنأ، صفحه به رنگ بنفش نمایان می شود.

   هر عنصر یک مقدار روشنایی  در محدوده صفر (به معنی خاموش، یا ترجیحاً اینکه، هیچ جریانی به عنصر اختصاص نیافته است) تا دویست و پنجاه و پنج (255) (به معنی اینکه جریان بیشینه به عنصر اختصاص یافته است و عنصر در نهایت درخشندگی خود قرار دارد)، داراست. اگر تمامی عناصر تصویر با مقادیر 255 روشن شوند، صفحه سفید نمایان می شود. این مقدار به شکل 255, 255, 255، ارائه می شود، که به ترتیب به مقادیر G، R، و B اختصاص یافته اند.

   در ادامه، برخی از مقادیر RGB و رنگ هایی که از ترکیب آنها نتیجه می شوند را می بینید:

برخی رنگ ها و مقادیر RGB آن ها، آموزش 3دیمکس
تصویر 3- مقادیر RGB و رنگ هایی که از ترکیب آنها نتیجه می شوند.


HSV

مقاله، تری دی مکس، سی جی، cg، مکس، 3d max
   تصویر 4- Sat، Hue، و Value در ابزار انتخابگر رنگ مکس


   HSV برای Saturation، Hue، و Value جایگزین می شود. این یک رهیافت "نگارگرانه" بیشتر برای رنگ است. درک این سه مقدار رنگ، در ساخت درست تغییرات مطلوب، زمانی که رنگ شما کاملاً درست نیست، به شما کمک خواهد کرد.

   Hue به رنگ اطلاق می شود. برای مثال، آبی، سبز، قرمز، زرد، نارنجی، و ارغوانی همگی hue هستند. اگر رنگ شما آبی است و مایلید که رنگ شما کمی رنک سبز نیز در ترکیب خود داشته باشد، اسلایدر (لغزنده) مربوط به Hue را تغییر دهید.

   Saturation به چگونگی "عمیق" بودن یک رنگ اطلاق می شود. قرمز پررنگ (تیره) عمق رنگی بیشتری نسبت به صورتی دارد و از این رو اشباع شده تر (saturated) است. آبی آسمان اشباع شدگی کمتری نسبت به آبی لاجوردی دارد. اگر شما از استفاده ازHue خرسندید اما مایلید که در ترکیب خود، Hue کمتر یا بیشتری داشته باشید، از لغزنده Saturation استفاده نمایید.

   به خاطر داشته باشید، که روش های مختلفی برای تغییر مقادیر لغزنده خود دارید. شما می توانید بر روی پیکان هایی که در سمت راست ابزار قرار دارند، کلیک و درگ نمایید، همچنین می توانید بر روی باکس های عددی کلیک نمایید و مقادیر عددی را تایپ و اینتر نمایید، شما همچنین می توانید مستقیماً به روی میله های مربوط به S، H، و V کلیک کنید، یا همچنین می توانید برای انتخاب رنگ دلخواه خود مستقیماً درون صفحه رنگی سمت چپ ابزار کلیک نمایید.

   زمانی که شما مقداری را در پنل HSV تغییر دهید، خواهید دید که مقادیر لغزنده های RGB نیز تغییر می کنند و بالعکس. همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم دلیل این موضوع، روش های مختلف ارائه یک هدف است.


HSB
   HSB به معنی Saturation، Hue، و Blackness است. دو تای اولی را در بالا بررسی نمودیم. اضافه کردن blackness (تیرگی) به ترکیب رنگی، معکوس value است. زمانی که شما مقدار تیرگی را افزایش می دهید، مقدار value را کاهش می دهید. اگر شما لغزنده مربوط به drakness را جابجا کنید (که در قسمت چپ پالت رنگ قرار دارد)، خواهید دید که لغزنده Value در سمت راست، به طور همزمان جابجا می شود. یک بار دیگر خاطرنشان می کنیم که این تنها روشی دیگر از نگاه به انتخاب رنگ است.


HSW
   در سمت راست پالت رنگ، لغزنده Whiteness (سفیدی) وجود دارد. اضافه کردن سفیدی شبیه به اضافه کردن تیرگی است، غیر از اینکه به جای تاثیر تنها بر یک رنگ اصلی، سفیدی بر روی هر سه رنگ تاثیر می گذارد. از انجایی که سفیدی متشکل از هر سه رنگ اصلی است (قرمز، سبز، آبی)، اضافه کردن سفیدی، مقداری از هر سه رنگ اصلی را به ترکیب رنگ اضافه می نماید. فقط لغزنده سفیدی را به پایین و بالا حرکت دهید و حرکت لغزنده های RGB را تماشا کنید.

Kelvin Color Picker - Photometric Lights
   نورهای فتومتریک با یک گزیننده رنگ در بخش Intensity/Color/Distribution آذین بسته شده است.
   زیبایی واقعی جایی است که نورهایی مانند التهابی، فلورسنت، HMI، و ابزارهای بخار جیوه، نور را درون محدوده ای از دمای رنگی کلوین منتشر می نمایند. از آنجایی که نورهای فتومتریک برای شبیه سازی ابزارهای نورپردازی واقعی پیش بینی شده اند، گزیننده رنگ کلوین برای خلق نور رنگی واقع گرایانه به شما براستی کمک خواهد کرد. متاسفانه این ابزار انتخاب رنگ عموماً برای گزیننده رنگ در دسترس نیست.

برگزیننده رنگ برای انتخاب دمای رنگی کلوین
تصویر 5- برگزیننده رنگ کلوین (نورهای فتومتریک)


   برای انتخاب یک دمای رنگی کلوین، به سادگی پیکان های مربوطه را بچرخانید تا به دمای رنگی مطلوب خود دست یابید. البته، شما نیاز دارید که در ابتدا بدانید یک نور چه دمای رنگی باید داشته باشد. که این مطلب در پارت های قبلی نورپردازی در تری دی مکس به طور کامل بررسی شد (شما می توانید مطالب قبلی از این مجموعه را در همین سایت مطالعه نمایید). یاد آور می شویم که در پارت های پیشین جدولی ارائه شد که رایج ترین منابع نوری به همراه دمای رنگی آنها را در خود داشت.


کلوین و فیلتر ها (Kelvin and Filters)
   طبیعتاً، همه رنگ های نور درون محدوده کلوین، که از نارنجی عمیق تا آبی کمرنگ بسط داده می شوند، قرار نمی گیرند. نورهای ارغوانی، نورهای سبز، نورهای صورتی، و غیره ای نیز وجود دارند. هیچکدام در مقیاس دمای رنگی کلوین یافت نمی شوند. سبب این چیست؟ اگر همه نورهای طبیعی بتوانند در مقیاس کلوین یافت شوند، دیگر رنگ های نوری چگونه می توانند وجود داشته باشند؟ خیلی ساده است. با استفاده از فیلترهای رنگی. برای مثال، زمانی که شما یک نور (علامت) نئون صورتی یا سبز می بینید، نوری که از درون تیوب منتشر می شود سبز یا آبی نیست، اما تیوب با یک رنگ فیلترشده رنگ شده است.
  
فیلتر رنگ، رنگ فیلتر، 3 دی مکس، 3 دی اس مکس
تصویر 6- رنگ فیلتر برای دمای رنگی کلوین


   بنابراین سازنگان مکس، به اندازه کافی باهوش بوده اند که یک کنترل رنگ فیلتری را در پایین تنظیمات دمای رنگی کلوین بگنجانند.

   اگر شما به شدت در خلق رنگ های درست فیزیکی اصرار دارید، ابتدا تنظیمات دمای رنگی کلوین نور موردنظر خود را
انجام دهید، سپس هر فیلتر رنگی را بروی آن اضافه نمایید.

   در پایان این پارت از سری مقاله های نورپردازی در تری دی مکس، شما باید درک خوبی از کل چگونگی کار ابزارهای انتخاب رنگ داشته باشید. اکنون شما می توانید هر چیز موجود در صحنه خود را رنگ آمیزی کنید و رنگ ها را به یکدیگر برخورد نمایید... نورپردازی خوبی داشته باشید . . .


استفاده از مطالب، تنها با ارائه منبع (3d2day.mihanblog.com) مانعی ندارد.

از ما حمایت کنیــــــــــــــــــــد


 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 1) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 2) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 3)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 4) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 5) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 6)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 7) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 8) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 9)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 10) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 11) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 12)
نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 13)نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 14)نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 15)
نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 16)






:: مرتبط با: مقاله آموزشی رایگان ,
:: برچسب‌ها: رنگ های در تری دی مکس , colors in 3ds max - 3ds max color selector tool , نحوه استفاده از رنگها در نورپردازی , colors in lighting in 3d studio Max , بررسی روشهای مختلف انتخاب رنگ در تری دی اس مکس-3دی اس مکس-3 دی اس مکس- 3دیمکس-3 دی مکس , دمای رنگی کلوین - Kelvin Color Temp. Scale , آموزش 3ds max - آموزش مکس ,
ن : HSN ZDN
ت : سه شنبه 28 آبان 1392
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
تبلیغات