تبلیغات
.: 3D2DAY studio - آموزش تری دی مکس - آموزش رایگان تری دی مکس - free 3ds max tutorial and models-web design-photo gallery
جستجـــو
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
آمار و ارقام
 
3d2day_Studio_LDR_Payam_Love
با سلام.
   این مقاله و چند مقاله پیش رو از سری مقاله های نورپردازی در تری دی مکس را به موضوع بسیار با اهمیتی اختصاص خواهیم داد. HDRI، یا High Dynamic Range Images (تصاویر با محدوده دینامیکی بالا) موضوعی است که در این سری مقالات پوشش داده خواهد شد و سعی خواهد شد که راهکارهای استفاده از این ابزار در صحنه های سه بعدی نیز مورد بررسی قرار گیرند. برای مطالعه این مقاله، لطفاً با ما در ادامه مطلب همراه شوید. لازم به توضیح است که اگر تا به حال موفق به مطالعه مقاله های پیشین این مجموعه نشده اید، می توانید از طریق لینک های زیر (همچنین استفاده از امکان جستجوی مطالب واقع در گوشه سمت راست-بالای صفحه) به آن ها دسترسی پیدا کنید . . .

 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 1) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 2) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 3)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 4) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 5) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 6)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 7) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 8) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 9)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 10) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 11) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 12)
نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 13)نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 14)
نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 15)
نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 16)نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 17)

نورپردازی حرفه ای در مکس، تری دی اس مکس




-آموزش تری دی اس مکس، آموزش رایگان برای تری دی اس مکس، آموزش نورپردازی در تری دی ممس
- 3دی مکس، 3 دی مکس، آموزش 3دیمکس، آموزش 3دی مکس، آموزش 3 دی اس مکس



شروع                                                  

   جهان شامل محدوده گسترده ای از روشنایی های مرئی است. چشم انسان می تواند سطوح پایین نور را تشخیص دهد البته توانایی تشخیص چشم محدود به یک آستانه بالایی است. نور بالاتر از این آستانه می تواند باعث بروز درد و حتی آسیب شبکیه ای چشم شود. مردمک چشم در شرایط نور کم بسیار باز می شود تا امکان ورود حداکثر نور به درون چشم را میسر سازد. در وضیت های روشن تر، مانند یک اتاق با نور معمولی، مردمک چشم شما به مقدار کمی بسته می شود، تا نور کمتری به درون چشم راه یابد و از آستانه درد عبور نکند. در این حالت به مقدار کافی نور به درون چشم راه می یابد تا شما بتوانید به وضوح محیط اطراف را ببینید. اگر به محیط بیرون و در زیر نور مستقیم خورشید بروید، مردمک چشمان شما بسیار کوچک می شود، که ورود نور بسیار ناچیزی را به درون چشمان شما میسر می سازد. خورشید نور بسیار بیشتری نسبت به آن چیزی که چشم نیاز دارد تا محیط را به وضوح ببیند، تولید می کند، و مردمک برای جلوگیری از آسیب و درد چشم، بیشتر نور را بی اثر می کند.

   اگر شما از درون محیطی با نور خورشید به اتاقی تاریک بروید، در ابتدا قادر به دیدن درست محیط اطراف خود نخواهید بود. دلیلش این است که مردمک به یک دایره کوچک منقبض شده است و امکان عبور نور بسیار کمی را میسر ساخته است. با گذشت زمان، مردمک باز خواهد شد، و امکان ورود نور بیشتری را میسر خواهد ساخت. به محض اینکه چشمان شما تنظیم شد، جزییات بیشتری در اتاق قابل دیدن خواهند شد.

   حالا که ما درک کردیم که محدوده نور مرئی در جهان، بسیار بیشتر از محدوده ای است که چشم انسان قادر به پردازش آن است، می توانیم به HDRI بپردازیم.

HDRI چیست؟
   HDRI به تصاویر با محدوده دینامیکی بالا اطلاق می شود. این تصاویر، شامل اطلاعات نوری هستند که بسیار بیشتر از محدوده قابل دیدن برای چشم انسان است. محدوده (range)، تفاوت میان روشن ترین نقاط و تاریک ترین نقاط تصویر است، که بیشتر به کنتراست تصویر مشهور است. محدوده دینامیکی بالا به این معنی است که محدوده میان روشن ترین تا تیره ترین نقطه در تصویر بزرگتر از محدوده قابل تشخیص برای چشم انسان یا مانیتور کامپیوتر برای پردازش است. این محدوده بالای اطلاعات که در یک تصویر HDR رندر می شود، و برای دستکاری و پردازش ثانویه در دسترس کاربر قرار می گیرد. اطلاعات اضافه نمی توانند در یک فرمت فایل تصویری RGB معمول ذخیره شود، و نیاز به فرمت خود مانند فرمت hdr. یا فرمت جدید OpenEXR دارد. محدوده کامل اطلاعات روشنایی HDRI بر روی دستگاه های خروجی استاندارد قابل دیدن نیست.

   پس اگر شما نمی توانید اطلاعات را ببینید، چه چیزی در مورد HDRI خوب است؟ خب، بیشترین سود مشهود زمانی فرا می رسد که شما عناصر سی جی خود را در یک فرمت HDRI رندر کنید و آن را به یک هنرمند ترکیب کننده تحویل دهید. اکنون آن هنرمند زمانی که قصد دارد به ویرایش و دستکاری تصویر بپردازد از انعطاف بیشتری بهره خواهد برد و به عبارت دیگر دستش بازتر خواهد بود. برای مثال، اگر عنصر سی جی بسیار تیره رندر شود، نقاط کاملاً تاریکی در خود داشته باشد، آن هنرمند قادر نخواهد بود که هیچ اطلاعاتی را از نواحی تیره واکشی کند. با یک تصویر HDR، البته، تمامی اطلاعات هندسی باقی می ماند و قابل دسترسی است. به این معنی که هنرمند ترکیب کننده از هنرمند CG نمی خواهد که عناصر CG را به درستی روشن تر رندر نماید. ترکیب کننده می تواند تصویر را بدون اینکه هیچ اطلاعاتی از بین برود، روشن تر نماید.

   اجازه دهید نگاهی به یک فرمت RGB نرمال مانند یک تصویر TGA بیندازیم. هر پیکسل درون محدوده ای از 0 تا 16 میلیون، رنگ می شود. اطلاعات RGB (قرمز، سبز، آبی) درون محدوده ای از 0 تا 255 ذخیره می شود. پس یک یک رنگ سیاه RGB برابر با 0, 0, 0 و یک رنگ سفید RGB برابر با 255, 255, 255 است. قرمز برابر است با 0, 0, 255، سبز برابر است با 0, 255, 0 و آبی نیز برابر با 255, 0 , 0 است. این یک راه دقیق برای ترکیب رنگ هاست. مشکل این است که در دنیای واقعی محدوده بالای نور طبیعی، به نسبت یک تصویر RGB، به طور وسیع تری بر روی رنگها اثر می کند. رنگ ها زمانی که تحت تاثیر شرایط نورپردازی بالا یا پایین قرار می گیرند، به حالت saturation و value (برای آشنایی به این روش ترکیب نور، لطفا مقاله قبلی را مطالعه نمایید)، شیفت پیدا می کنند. برای مثال، درک دیداری از یک صحنه روشن از تابش آفتاب، کاملاً متفاوت با درک دیداری از یک شب با نور مهتاب است. رنگ زمین در زمان شب همان رنگ در زمان روز است، اما، محیط روشنایی، آن درک را تغییر می دهد.

   برای مثال، اگر، شما نور اسپات (spotlight) درخشانی که بر یک دیوار سفید می تابد داشته باشید، نتیجه می گیرید که دیوار به رنگ 255, 255, 255، یا سفید خالص است. اگر ما نور خورشید را بروی دیوار بتابانیم چگونه خواهد بود؟ بدیهی است که خورشید بسیار درخشان تر از یک spotlight است، پس شرایط روشنایی بایستی تغییر کند، اما ما در حال حاضر مقادیر RGB خود را داریم. چه چیزی در محدوده بالایی از مقادیر نیاز است. این دلیلی است که HDR ابداع شد. هنرمندان نیاز به روشی داشتند تا با شرایط نورپردازی متغیر و وسیعی که در عکس های واقعی وجود دارند، برخورد نمایند. رنگ آمیزی و تکسچرینگ ساده سطوح تنها نیازمند رنگ هایی است که در تصویر RGB یافت می شود، اما نورپردازی یک صحنه یک سطح جدید از واقعیت را موجب می شود. تصاویر HDR به ما امکان می دهند تا بوسیله مقادیر نقطه ای شناور به جای 0 تا 255 قدیمی و محدود RGB، در واقعیت جاری شویم. مقادیر نقاط شناور مشابه مقادیر RGB هستند به شکلی که 0 در RGB همان 0 در نقطه شناور (FP) است، و مقدار نقظه شناور 1 همان 255 در RGB است. اما نقطه شناور به یک کرانه بالای 1.0 محدود نمی شود؛ شما می توانید اگر مایل باشید بالاتر هم بروید، تا جایی که دوست دارید. این جایی است که محدوده بالاتر وارد بازی می شود، و شما را با سطوح نورپردازی نامحدود مجازی تجهیز می کند.

نورپردازی یک صحنه با HDRI
   در نورپردازی یک صحنه، استفاده از HDRI موافقان و مخالفانی دارد. چیز عالی این است که شما می توانید یک تصویر HDR را به شکل یک نگاشت محیطی کروی درون صحنه خود بارگزاری نمایید و از آن برای روشنایی صحنه تان استفاده نمایید. از آنجایی که فرمت های تصویری HDR شامل سطح بالایی ازاطلاعات نورپردازی است، آن اطلاعات برای انتشار نور از محیط به درون صحنه مورد استفاده قرار می گیرد. این رفتار به عنوان نورپردازی مبتنی بر تصویر مشهور است.

   زمانی که شما مثلاً Light Tracer را فعال می کنید، اطلاعات رنگ و روشنایی محدوده دینامیکی بالا برای نورپردازی صحنه مورد استفاده قرار می گیرد. اگر تصور کنید که هر پیکسل در تصویر HDR یک رنگ متمایز و یک مقدار متمایز است، HDRI چیزی مانند قرار دادن یک spotlight با رنگ و مقدار روشنایی درست در هر پیکسل است. پس اگر شما تصویری با یک آسمان آبی و یک خورشید در طرفی از آن داشته باشید، نور کلیدی خورشید است که صحنه را روشن می سازد، و نور مکمل، سرتاسر آسمان موجود در تصویر خواهد بود. نورهای حقیقی وجود ندارند، اما دوربین روشنایی خورشید را در مقیاس، بسیار بالا ذخیره می کند، پس عمده روشنایی صحنه از ناحیه ای از تصویر که خورشید واقع شده است خواهد آمد.

من چگونه از HDR برای نورپردازی (روشن سازی) یک صحنه استفاده کنم؟
   یک روش استفاده از یک تصویر HDR در تری دی مکس
      بسته به شرایط، شما فرصتی خواهید داشت که با استفاده از نورپردازی HDRI واقعی، صحنه ای را نورپردازی نمایید. دستیابی به این شرایط در تری دی اس مکس (3d studio Max) از آنجایی که مکس تصاویر با فرمت HDR را مستقیماً بارگزاری می نماید، کاملاً آسان است.

   ابتدا، متریال ادیتور را باز می کنیم (می توان از کلید M کیبورد هم برای بازکردن متریال ادیتور استفاده کرد)، یک اسلات اختصاص نیافته را بر می گزینیم، و بر روی دکمه Get Material کلیک می کنیم. به تصویر زیر نگاه کنید.

ویرایش مواد، آموزش تری دی مکس، HDRI
تصویر 2- استفاده از ویرایشگر مواد در تری دی اس مکس


   در پنجره بازشده (Material/Map browser)، گزینه Bitmap را انتخاب می کنیم. این کار باعث باز شدن پنجره انتخاب فایل تصویری می شود، در این پنجره می توانید یک تصویر با فرمت hdr. انتخاب کنید. پس بر روی تصویر مورد نظر کلیک می کنیم و دکمه Open را می فشاریم. به تصویر 3 نگاه کنید.

روش استفاده از تصاویر HDRI در مکس، آموزش 3ds max
تصویر 3- نحوه اختصاص یک bitmap به متریال، انتخاب یک فایل hdr.


در ادامه ما پنجره ای با عنوان HDRI Load Settings را خواهیم دید. تنظیمات پیش فرض را قبول می کنیم و بر روی دکمه OK کلیک می نماییم.

   در متریال ادیتور، در بخش Coordinates، متریال را از Texture به Environment تغییر می دهیم. سپس، در منوی کشویی Mapping، از میان گزینه های موجود، گزینه Spherical Environment را بر می گزینیم. به شکل زیر نگاه کنید.

3ds max tutorials, free hdri tutorials, mental ary, vray
تصویر 4- انتخاب Environment به جای texture در متریال ادیتور


   اکنون پنجره Environment and Effects را باز می کنیم (می توان از کلید میانبر 8 نیز برای این کار استفاده کرد). در بخش Common Parameters، در زیربخش Background، دکمه None که مربوط به گزینه Environment Map است  را می یابیم. حال، متریالی که در متریال ادیتور ساختیم را با استفاده از کلیک و درگ موس، بر روی آن (None) می کشیم و کلیک موس را رها می کنیم. در پنجره جدیدی که گشوده می شود، متد Instance را انتخاب و OK می نماییم. پس از انجام این کار، گزینه Use Map نیز به صورت اتوماتیک فعال می شود.

محیط در مکس، محیط در 3دیمکس، 3 دی مکس، 3 دی اس مکس
تصویر 5- اختصاص متریال به محیط (Environment)


   اکنون زمان آن فرا رسیده است که از یک Skylight درون صحنه خود استفاده نماییم. ما می توانیم skylight را هر جایی درون صحنه خود قرار دهیم، البته به شرطی که قسمت کروی آن همواره رو به بالا باشد. پس از قرار دادن آن در صحنه، به پنل مدیفای می رویم و بی درنگ در بخش Skylight Parameters دکمه None دیگری را پیدا می کنیم. اکنون دوباره متریال ساخته شده خود را از پنجره متریال ادیتور بروی دکمه None می کشیم و کلیک موس را رها می نماییم. و اطمینان حاصل می کنیم که چک مربوط به گزینه Map فعال شده باشد.

آموزش مایا، مکس، زیبراش، سینما فوردی
تصویر 6- اختصاص متریال به Skylight


   در این نمونه، ما انتخاب می کنیم که از منتال ری (mental Ray) و Final Gather با تنظیمات پیش فرض آن ها برای محاسبات خود استفاده نماییم.

3دی مکس، 3دیمکس، 3 دی استدیو مکس، 3 مکس
تصویر 7- انتخاب موتور رندر منتال ری و ابزار محبوب آن یعنی Final Gather


و این هم تصویر ما پس از رندر

روش استفاده از HDRI در 3ds max
تصویر 8- رندر یک تصویر با استفاده از تصویر HDR


   استفاده از تصاویر HDR به عنوان منابع نور برای نورپردازی مبتنی بر تصویر واقعاً آسان است، و تغییرات غیرموازی و ظریفی برای نورپردازی محیطی فراهم می کند. نورپردازی خوبی داشته باشید . . .

استفاده از مطالب، تنها با ارائه منبع (3d2day.mihanblog.com) مانعی ندارد.

از ما حمایت کنیــــــــــــــــــــد


 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 1) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 2) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 3)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 4) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 5) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 6)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 7) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 8) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 9)
 نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 10) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 11) نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 12)
نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 13)نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 14)نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 15)
نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 16)نورپردازی در تری دی مکس (مقاله شماره 17)





:: مرتبط با: آموزش 3ds max - رایگان , مقاله آموزشی رایگان ,
:: برچسب‌ها: آموزش استفاده از تصاویر HDR در مکس , HDRI in 3ds max-mental ray-scanline-skylight , آموزش 3دیمکس - مکس - تری دی اس مکس- نحوه استفاده از HDRI در زمان نورپردازی , 3ds max free tutorials and models , آموزش رایگان. دانلود رایگان. مقاله رایگان. مدل رایگان. آبجکت رایگان , HDRI چیست- تصویر HDR چیست- تعریف HDRI , نورپردازی حرفه ای با HDRI در تری دی اس مکس 3ds max ,
ن : HSN ZDN
ت : دوشنبه 4 آذر 1392
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
تبلیغات