تبلیغات
.: 3D2DAY studio - آموزش تری دی مکس - آموزش رایگان تری دی مکس - free 3ds max tutorial and models-web design-photo gallery
جستجـــو
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
آمار و ارقام
 
3d2day_Studio_LDR_Payam_Love
با سلام.
   در این مقاله، به بررسی جامع و کامل پلاگین قدرتمند دیگری خواهیم پرداخت. Terrain، پلاگینی است که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد. در این مقاله علاوه بر معرفی و بررسی Terrain، روش نصب و روش کار با آن نیز ارائه خواهد شد. برای مطالعه مقاله های پیشین از این مجموعه، از لینک های زیر استفاده نمایید. برای دیدن ادامه این مقاله، با ما در ادامه مطلب همراه شوید . . .

مقاله شماره 1، 
مقاله شماره 2، مقاله شماره 3، مقاله شماره 4، مقاله شماره 6

پلاگین های تری دی مکس
دانلود و آموزش پلاگین برای تری دی اس مکس، top plugins for 3ds max to create Amazing Effects، پلاگین های مشهور و محبوب تری دی اس  مکس- 3دی مکس
-آموزش تری دی اس مکس، آموزش رایگان برای تری دی اس مکس، آموزش نورپردازی در تری دی مکس
- 3دی مکس، 3 دی مکس، آموزش 3دیمکس، آموزش 3دی مکس، آموزش 3 دی اس مکس



شروع                                                  

معرفی و بررسی پلاگین Terrain

لوگوی 3d studio Max

نگاه کلی
   پلاگین Terrain برای 3ds Max به شما اجازه می دهد تا با کمک چند کلیک، از داده های دنیای واقعی مناظر طبیعی تولید نمایید. این پلاگین استفاده از داده DEM را به صورت آنلاین و رایگان فراهم می نماید (به جای اینکه شما فایل DEM موردنظرتان را در مکانی ذخیره نمایید). پلاگین Terrain به شما اجازه می دهد تا مستقیماً یک مختصات طول و عرض جغرافیایی تنظیم نمایید و پلاگین به صورت اتوماتیک داده درست را تعیین و برای تولید یک مش در سطح جزییات مطلوب شما به درون مکس (3ds Max) وارد خواهد کرد. شما می توانید آزادانه در سرتاسر محیط حرکت و زوم را عقب و جلو نمایید و پلاگین بر طبق حالت مطلوب شما هر داده جدیدی که نیاز است را واکشی و مش را به صورت اتوماتیک بازسازی می نماید. داده در سیستم شما ذخیره خواهد شد بنابراین تبدیل های آتی نیاز به دانلود مجدد داده نخواهند داشت. داده در وقفه های 90m نمونه برداری می شود و همچنین برای US شما می توانید داده 30m را برای terrainهای دقیق تر انتخاب نمایید.

پروژه های ساخته شده با max و terrain


   پلاگین به شما اجازه می دهد تا با یک جدول رنگ سفارشی، مش خود را بر مبنای ارتفاع رنگ آمیزی نمایند. در هر زمانی شما می توانید چگالی (تراکم) مش را تغییر دهید و می توانید یک بودجه مشخصی از ورتکس (راس) را برای استفاده انتخاب نمایید یا فاصله مشخصی را بین ورتکس ها تنظیم نمایید.

   یکی دیگر از ویژگی های عالی پلاگین، توانایی استفاده از Google Earth برای تولید تکسچرها برای terrain ها است (اگر قصد دارید تا از تصاویر برای اهداف تجاری استفاده نمایید، باید Google Earth Pro را در دسترس داشته باشید). شما می توانید به پلاگین بگویید که چه وضوح تفکیکی (resolution) قصد دارید به مش terrain خود اختصاص دهید و پلاگین به صورت اتوماتیک تکسچر را برای شما تولید می نماید.

<مهم> برای اینکه این پلاگین کار کند، شما باید یک اتصال اینترنتی در دسترس داشته باشید، این پلاگین بوسیله جریان داده DEM که مستقیماً از اینترنت حاصل می شود (در صورت نیاز)، کار می کند.

   پلاگین Terrain برای ورژن های مکسی که در ادامه می بینید، در دسترس است.
لطفا به این نکته توجه داشته باشید که شما به یک اتصال اینترنتی نیاز دارید تا این پلاگین کار کند (به دلیل اینکه این پلاگین داده های مورد نیاز خود را مستقیماً از اینترنت دریافت می نماید).

Max 2008 فقط 32 بیتی
Max 2009
Max 2010
Max 2011
Max 2012
Max 2013 beta
Max 2014 beta


منطقه ای که DEM پوشش می دهد
   داده استفاده شده برای تولید terrain، هشتاد درصد (%80) از زمین، در ناحیه بین 60 درجه شمالی و 54 درجه جنوبی (همانطور که در شکل زیر می بینید) را پوشش می دهد.

ناحیه تحت پوشش فایل DEM


نصب پلاگین Terrain
   زمانی که شما پلاگین را دانلود نمودید، یک فایل Rar که شامل همه ورژن های پلاگین (هم 32بیتی و هم 64بیتی) است را در دسترس خواهید داشت. ورژنی که دلخواهتان است را به درون پوشه (folder) نصب تری دی اس مکس خود، extract (استخراج محتوای فایل از طریق نرم افزارهای مربوطه مانند WinRAR و ...) نمایید. همچنین فایل های EGM180.DAT و TerrainLink.exe را در همان پوشه extract کنید. اکنون فقط مکس را راه اندازی کنید و کار خود را شروع نمایید.

نصب پلاگین terrain در 3d studio Max


خلق یک Terrain
   برای ایجاد یک مش terrain، از منوی کشویی موجود در پنل Create در تری دی اس مکس، "Terrain" را انتخاب نمایید، پس از این کار شما یک دکمه 'Terrian' خواهید دید، بر روی آن کلیک نمایید تا پارامترهای مربوطه نمایش داده شوند. اکنون شما می توانید مقادیر طول و عرض جغرافیایی را برای مکانی که دلخواهتان است تنظیم نمایید. فقط اگر بر روی پنجره اصلی کلیک چپ نمایید، مش terrain شما نمایان خواهد شد. اگر بار اولی است که شما از سیستم استفاده می کنید یا مکانی که تعیین کرده اید قبلاً مدل نشده است، شما یک پنجره دانلود مشاهده خواهید کرد، این پنجره مفروش های DEMی که دانلود می شوند تا cache آماده استفاده در سیستم شود، را نشان می دهد. زمانی که پروسه دانلود کامل شد، مش ایجاد خواهد شد. زمانی که مش در اختیار شما قرار گرفت، می توانید به پنل مدیفای (Modify Panel) بروید، اکنون شما می توانید مقادیر را بر طبق نیازها و خواست های خود تنظیم نمایید.اگر مکان به طور کامل برای شما درست نیست، می توانید به صورت دستی مقادیر طول و عرض جغرافیایی را تنظیم نمایید و یا بر روی آیکن اول در بالای پارامترها کلیک نمایید. در حالی که این آیکن به حالت انتخاب قرار دارد، شما می توانید بر روی مش کلیک چپ کنید و برای تغییر مکان داده terrain خود، به مکانی که مایل هستید درگ نمایید (بکشید).

آموزش ساخت کوهستان و مناظر طبیعی با استفاده از MAX


پارامترهای Terrain
   به محض ورود به پنل مدیفای، آیکن اول (پیکان ها) فعال خواهد بود، با کلیک بر روی آن شما اجازه خواهید داشت مکان طول و عرض جغرافیایی مش را با استفاده از موس تعیین نمایید، به این صورت که کلیک چپ موس را پایین نگاه دارید (بر روی مش) و آن را بر روی مش بکشید تا terrain در زمان واقعی بازسازی شود. این یک روش آسان برای بدست آوردن ویژگی های مورد نیازتان است بدون اینکه مقادیر طول و عرض جغرافیایی را تغییر دهید. آیکن دوم، یک فلاپی دیسک آبی رنگ است که به شما اجازه می دهد مکان داده فعلی را در فایلی ذخیره نمایید و در صورت نیاز آن فایل را در آینده با استفاده از آیکن مجاور (پوشه زردرنگ)، دوباره بارگزاری نمایید. آخرین آیکن وب پیج (صفحه وب) اختصاصی Terrain را باز می کند و شما می توانید برای مقادیر مورد نیازتان از آن کمک بگیرید.

Terrain and 3ds Max، آموزش تری دی مکس


 Latitude
   مقدار دسیمال (اعشاری) عرض جغرافیایی برای مرکز مش

 Longitude
   مقدار اعشاری طول جغرافیایی برتی مرکز مش

 Length
   طول مش terrain  که در واحد کیلومتر ساخته خواهد شد

 Width
   عرض مش terrain که در واحد کیلومتر ساخته خواهد شد

 Height
   این پارامتر می تواند برای مقیاس مولفه عمودی مش terrain تولیدشده مورد استفاده قرار گیرد، مقدار 1 از مقادیر فراهم شده توسط داده DEM استفاده خواهد کرد، مقدار 2، مقادیر را دوبرابر خواهد کرد و . . .  .

 Zoom
   این پارامتر به شما اجازه می دهد تا بروی terrain بزرگنمایی یا کوچک نمایی (zoom in یا zoom out) انجام دهید، در حالی که اندازه مش تغییر نکند. از این پارامتر برای قاب بندی ناحیه ای از مش که مایلید، استفاده نمایید.

 Scale
   این پارامتر به صورت یکنواخت، کل مش را بزرگ و کوچک خواهد نمود.

 Sea Level
   شما می توانید سطح دریا را در هر زمانی تغییر دهید.

Contour
   اگر قصد دارید تا یک مش به فرم پله پله ایجاد نمایید، می توانید مقدار این پارامتررا افزایش دهید.

 Flat Projection
   به طور پیش فرض مشی که تولید می شود از Flat Projection استفاده خواهد کرد. برای بدست آوردن دقت و درستی بیشتر در نتایج می توانید این پارامتر را غیرفعال نمایید، در این صورت پلاگین سایز را بر مبنای مکان جهانی که از داده بدست می آید، تنظیم می کند، پس در صورتی که شما نزدیک به قطب ها باشید، عرض کم پهناتر می شود تا خمیدگی زمین تصحیح شود.

 Interactive Update
   اگر این باکس، فعال باشد (چک شده باشد)، مش terrain با هر تغییری که در پارامترها رخ دهد، آپدیت (بروز) خواهد شد. اگر شما یک مش بسیار حجیم دارید که می تواند کارایی مکس را کند یا دچار اختلال نماید، آنگاه می توانید این پارامتر را غیرفعال نمایید. شما می توانید بعداً پس از اینکه تغییری در پارامترها انجام دادید، با کلیک بر روی دکمه Apply، عملیات آپدیت را به صورت دستی اعمال نمایید.

پارامترهای مش Terrain
   این مجموعه مقادیر، مشی که از داده DEM تولید می شود، را کنترل می نماید، برای مثال شما می توانید تعیین کنید که چه تعداد ورتکس تولید خواهد شد.

3دیمکس، 3 دی مکس، 3 دی اس مکس


 Method
   شما می توانید متدی را انتخاب کنید که بر طبق آن تعداد ورتکس هایی برای ساخت مش استفاده می شوند، محاسبه می شوند. 3 گزینه را در ادامه می بینید:

   Size- ورتکس ها بوسیله مقدار سایز فاصله دار می شوند.
   Grid- مش بر مبنای مقادیر شبکه به تعداد ورتکس هایی تقسیم خواهد شد.
   Budget- مش از تعداد پولیگون های موجود در مقدار Max ساخته می شود.

 Units
   اگر گزینه size انتخاب شده باشد، شما می توانید تعیین کنید که مقدار آن بر مبنای متر باشد یا درجه.

 Size
   اگر متد Size باشد، آنگاه سایز شبکه ای که مش از آن ساخته می شود، تنظیم می شود. بنابراین یک terrain با مقدار طول و عرض 10 کیلومتر و مقدار سایز 25، باعث ساخته شدن مشی با 400 در 400 ورتکس خواهد شد.

 Grid
   اگر متد Grid باشد، این مقادیر خواهند گفت که چه تعداد ورتکس در طول هر لبه (یال) از شبکه ای که مش از آن ساخته می شود، موجود باشد.

 Max
   اگر متد Budget باشد، این مقدار تعداد بیشینه پولی های که مش مجاز است از آن ها استفاده نماید، را تعیین می کند. اسلایدر موجود در پایین این پارامتر به شما اجازه می دهد که درصدی از آن مقدار را اختیار کنید به طوری که شما می توانید به آسانی آن را کاهش دهید (اگر بر روی مش بسیار متراکم و سنگین کار می کنید).

 Count As
   شمارش poly (پولی) tris یا quads (سه گانه یا چارگانه) خواهد بود.

 Cap Mesh
   شما شاید بخواهید که مش کلاهک داشته باشد، فعال کردن این گزینه، این امکان را برای شما فراهم می نماید.

 Height
   این ارتفاع اطراف مش کلاهک دار خواهد بود.

 Color Sides
   اطراف مش باید از رنگ هایی که در پایین آن قرار دارد استفاده نمایند یا از رنگ های مش تولیدشده استفاده نمایند.

 Blend
   آمیخته شدن رنگ های تولید شده با side colors.

 Side Color
   رنگ برتی پایه های اطراف

 Base Color
   رنگ برای کف پایه ها

 Gen UV
   UVهایی را برای مش terrain تولید می کند.

 Grab Size
   اگر می خواهید که تکسچری را از Google Earth به دست آورید، این مقدار، سایز تکسچری که به دست آورده خواهد شد را ارائه می کند.

 Tile Size
   زمانی که واکشی کننده Google Earth از سیستمی استفاده می کند که نیاز دارد Google Earth باز و در حال اجرا باشد، بسته به سایز صفحه نمایش، شما ممکن است ناحیه بزرگی را در دست نداشته باشید، پس می توانید اندازه قطعات واکشی مستقل را تنظیم نمایید، این قطعه های کوچک با یکدیگر ترکیب خواهند شد تا تکسچر نهایی را تشکیل دهند.

 Grab Texture
   برای کلیک بر روی Grab Texture، شما نیاز خواهید داشت که Google Earth را در حال اجرا و مشاهده در دسترس داشته باشید.


متریال Terrain
   اگر شما قصد ندارید که از یک تکسچر بر روی terrain خود استفاده نمایید، می توانید از سیستم بخواهید که مش تولیدشده را با رنگ های مختلف بر مبنای ارتفاع terrain رنگ آمیزی نماید. این مجموعه از پارامترها به شما اجازه می دهند تا رنگ های استفاده شده خود را شفارشی نمایید. شما می توانید تنظیمات خود را ذخیره و بارگزاری نمایید.

پارامترهای متریال (ماده) Terrain

آموزش 3دیمکس، آموزش 3 دی اس مکس
  

 Num Slots
   چه تعداد رنگ مختلف برای استفاده در ساخت متریال خود نیاز دارید.

 Color
   برای هر اسلات (مدخل) شما می توانید رنگی که تراز سطح مربوطه استفاده نموده اید را تنظیم نمایید.

 Height
   برای هر اسلات، شما می توانید تراز سطحی که رنگ مربوطه را استفاده خواهید کرد تنظیم نمایید.

 Level 1
   شما می توانید به آسانی با استفاده از تغییر مقدار این پارامتر، درجه بندی کلی رنگ را تغییر مقیاس دهید، این پست ترین (پایین ترین) مقدار جدیدی است که در رنگ آمیزی مش استفاده خواهد شد. همه اسلات های رنگی نیز تنظیم خواهند شد.

 Level 2
   شما می توانید به آسانی با استفاده از تغییر مقدار این پارامتر، درجه بندی کلی رنگ را تغییر مقیاس دهید، این بلندترین مقدار جدیدی است که در رنگ آمیزی مش استفاده خواهد شد. همه اسلات های رنگی نیز تنظیم خواهند شد.

Blend
   اگر این پارامتر فعال باشد، رنگ ها در زمان تغییر ارتفاع، آمیخته می شوند و درجه بندی دلپذیر و ملایمی را منجر می شوند. اگر این پارامتر غیرفعال باشد، آنگاه یک لبه سخت میان رنگ های متمایز وجود خواهد داشت.

 Save & Load
   شما می توانید تنظیمات رنگی خود را در یک فایل ذخیره نمایید تا در زمان دیگری آن را دوباره بارگزاری نمایید.


پارامترهای امتیازی Terrain

ترین، terrian، تری دی مکس، 3d Max


 Cache
   مقدار بیشینه حافظه ای که برای caching داده DEM تخصیص می یابد (در واحد مگابایت)

 Plugs Holes
   حالت هایی وجود داری که داده DEM کامل نیست و در داده حفره هایی ظاهر می شود، شما می توانید از سیستم بخواهید تا در میان این حفره ها دخل و تصرف نماید تا این نواحی پر شوند. این روش در بیشتر حالات به خوبی کار می کند.

 Use 1 Arcsec
   اگر شما terrain را برای US تولید می کنید، گزینه استفاده از رزولوشن بالاتر (30m) یا داده 1ArcSec را در اختیار دارید. این گزینه سه برابر باکیفیت تر از داده استاندارد 90m است.

 No Download
   اگر شما نمی خواهید که سیستم هیچ فایل DEM بیشتری دانلود نماید، می توانید آن را با برداشتن تیک مربوطه، غیرفعال نمایید.

 Apply Geoid Correction
   زمین کاملاً کروی نیست، پس اگر شما می خواهید مش های دقیق تری داشته باشید، می توانید این گزینه را فعال نمایید و اینگونه داده ارتفاع از فایل های DEM تنظیم خواهید شد. شما به ندرت به این کار نیاز پیدا می کنید.

 Export Terrain
   شما می توانید داده جمع آوری شده از فایل های DEM را به فایل های Terragen ویا VTerrain صادر کنید (ter. یا bt.).

 Cache Path
   شما می توانید مسیری که پلاگین داده DEM را ذخیره می کند، تغییر دهید. به طور پیش فرض این مسیر C:/Landscape است.


در اینجا به پایان این مقاله آموزشی می رسیم. در مقاله آتی به بررسی پلاگین Stoke MX خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید . . .


مطالعه مقاله های پیشین از این مجموعه >>>>مقاله شماره 1، مقاله شماره 2، مقاله شماره 3، مقاله شماره 4، مقاله شماره 6

استفاده از مطالب، تنها با ارائه منبع (3d2day.mihanblog.com) مانعی ندارد.

از ما حمایت کنیــــــــــــــــــــد



:: مرتبط با: آموزش 3ds max - رایگان , مقاله آموزشی رایگان ,
:: برچسب‌ها: پلاگین terrain برای 3ds Max , آموزش ساخت مناظر طبیعی در تری ای مکس - آموزش ساخت کوهستان در تری دی مکس , برترین و قدرتمندترین پلاگین های 3ds max - ساخت سرزمین ها - مراتع - دشت ها و . . . با استفاده از پلاگین ترین terrain و 3ds Max , آموزش ساخت کوه-کوهستان-چمنزار-منظره طبیعی با استفاده از تری دی مکس - تری دی اس مکس- 3دی اس مکس - 3 دی اس مکس , آموزش رایگان تری دی مکس free for 3ds max , آموزشهای رایگان برای تری دی اس مکس - آموزش های رایگان پلاگینهای نرم افزارهای سه بعدی , آموزش رایگان ساخت جلوه های ویژه سینمایی با استفاده از پلاگین های تری دی مکس ,
ن : HSN ZDN
ت : چهارشنبه 16 بهمن 1392
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
تبلیغات