تبلیغات
.: 3D2DAY studio - آموزش تری دی مکس - آموزش رایگان تری دی مکس - free 3ds max tutorial and models-web design-photo gallery
جستجـــو
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
آمار و ارقام
 
3d2day_Studio_LDR_Payam_Love
با سلام.
   در استفاده از نرم افزارهای کامپیوتر همواره سرعت در انجام کار، یکی از مهمترین پارامترها به شمار می رود. نرم افزار تری دی اس مکس هم از این قاعده مستثنی نیست. شناخت تمامی جوانب این نرم افزار پرکاربرد، در تسهیل و افزایش سرعت گردش کار امری مهم جلوه می کند. در این مقاله، قصد داریم تا به برخی از مهمترین مواردی که هر مدلساز و انیماتور سه بعدی در حین کار با 3d studio Max باید بداند، بپردازیم. البته این موارد تنها موارد ناچیزی از دنیای عظیم تری دی اس مکس است. بنابراین، برای مطالعه این مقاله، با ما در ادامه مطلب همراه شوید . . .

ترفندها و نکات تری دی اس مکس
-آموزش تری دی اس مکس، آموزش رایگان برای تری دی اس مکس، آموزش نورپردازی در تری دی مکس
- 3دی مکس، 3 دی مکس، آموزش 3دیمکس، آموزش 3دی مکس، آموزش 3 دی اس مکس



شروع                                                  

1. اگر از گاما (gamma) استفاده می کنید، مطمئن شوید که تنظیمات gamma برای Bump/Specs/Normal/Opacity maps مساوی با 1 باشد (این گزینه را در گزینه های file load (بارگزاری فایل) می توان یافت).

2. اگر گیزموی انتقال و تبدیل شما (move/rotate/scale) در نماهای مکس ناپدید شد، دکمه "X" کیبورد را برای بازیابی آن بفشارید.

3. در زمان نیاز به پراکندگی یک bitmap یکسان، از نوع مپ "colorcorrect" استفاده کنید تا سربار رم (RAM) را برای رندرینگ، پایین نگاه دارید.

4. در زمان رندرینگ، شما به ندرت نیاز دارید که بالای  16-بیت ذخیره نمایید. از اینرو این مقدار پیش فرض برای OpenEXR است. تصور غلط این است که 32 بیت نیاز است.

5. برای اینکه یک آبجکت در نماهای مکس شفاف (پشت نما) شود، Alt+X را بفشارید. این کار برای صحنه های شلوغ/پیچیده سودمند است.

6. برای نادیده گرفتن یک آبجکت در هنگام زوم کردن، بر روی آن آبجکت کلیک راست کنید و گزینه Ignore Extents را از Object Properties انتخاب نمایید.

7. برای ذخیره/بازیابی یک فایل مکس در حافظه زمانی که کارهایی انجام می دهید که نمی توانند ناتمام باشند، از "Hold/Fetch" استفاده کنید (در منوی Edit).

8. برای تصاویر HDR از گامای 1.0 استفاده نمایید.

9. برای بازکردن/بستن دیالوگ باکس "environment/effects"، به منظور تغییر سریع تنظیمات exposure از دکمه "8" کیبورد استفاده نمایید.

10. برای ترکیب آبجکت های CGI در عکس ها از شیدرهای mr production استفاده کنید.

11. شما می توانید چندین آبجکت را بوسیله انتخاب در پوینده صحنه، و کلیک راست، تغییر نام دهید.

12. به جای استفاده از "Groups" از "Selection Sets" در نوار ابزار اصلی استفاده نمایید. این ابزار همچنین برای زیر-انتخاب ها هم کار می کند (poly/edge/face).

13. از کلید میانبر F9 برای اجرای یک رندر-مجدد با استفاده از دوربین و تنظیمات خروجی قبلی استفاده نمایید.

14. در زمان استفاده از iRay و material editor، موتور رندر خود را به منتال ری تغییر دهید (F10). با این کار کارایی متریال ادیتور افزایش می یابد.

15. ALT+W نمای انتخاب شده شما را ماکزیمایز/مینیمایز (بیشینه/کمینه) می نماید.

16. Shift+C را برای غیرمخفی/مخفی کردن سریع  دوربین ها در صحنه استفاده نمایید.

17. اگر نیاز دارید آبجکت هایی را بر روی وجوه آبجکت های دیگر ایجاد نمایید از گزینه کنترلی "Autogrid" استفاده نمایید. این گزینه را می توان در بالای دکمه های create (ایجاد) در پنل فرمان (command panel) یافت.

18. از CTRL+R برای چرخاندن نمای صحنه خود استفاده نمایید.

19. از مدیفایر "ProOptimiser" برای کاهش سریع تعداد وجوه آبجکت خود بوسیله یک مقدار درصدی، استفاده نمایید.

20. در زمان اجرای شبیه سازی های rigid body (برای مثال، MassFX)، از آبجکت های "حجم دار" استفاده نمایید. برای مثال، برای احتراز از خطا از آبجکت "Plane" استفاده نکنید.

21. زمانی که به آبجکت های بولین (Boolean) نیاز دارید، از Create>Compound Objects>ProBoolean استفاده نمایید. این ابزار تاریخچه ای را در مدیفایر نگاه می دارد، که انعطاف پذیری را افزایش می دهد.

22. برای شبیه سازی دینامیک های soft-body از مدیفایر Flex استفاده نمایید. این مدیفایر با نیروها کار می کند (مانند باد، جاذبه، و . . .). در مدیفایر "Add Force" را انتخاب کنید، و گیزموی مورد نظر (مثلا باد (wind)) را برگزینید.

23. برای تغییر شکل دادن یک آبجکت متحرک در طول یک spline (پاره خط، خط)، از مدیفایر "Path Deform" و "world space" استفاده نمایید.

24. اگر نمی توانید تارگت (هدف) دوربین خود را انتخاب کنید، بر روی بدنه دوربین در صحنه کلیک راست کنید، و به بالای سمت چپ منوی بازشده بروید.

25. برای تسهیل جریانهای کاری انیمیشن از هلپرهای نقطه ای (Point Helpers) استفاده نمایید. Command Panel>Create>Helpers>

26. برای تغییر سریع ساب-آبجکت های یک آبجکت (مدهای انتخابی ساب-آبجکت ها مثلا راس (vertex)، یال (edge)، و . . .) لز دکمه های 4,3,2,1 استفاده نمایید.

27. برای رفتن به مد Keyframe از دکمه N استفاده کنید.

28. برای نمایش/عدم نمایش صفحه شطرنجی (Grid) اصلی در نماهای خود، کلید میانبر "G" را به کار ببرید.

29. شما می توانید با استفاده از درگ (کشیدن) موس متریال یا مپی را به وجه/وجوه یک Editable Mesh اختصاص دهید.

30. و البته آخرین این ها، که مهمترین نیز به شمار می رود! = سایت ما را دنبال کنید . . . 



استفاده از مطالب، تنها با ارائه منبع (3d2day.mihanblog.com) مانعی ندارد.

از ما حمایت کنیــــــــــــــــــــد




:: مرتبط با: آموزش 3ds max - رایگان , مقاله آموزشی رایگان ,
:: برچسب‌ها: کار با تری دی اس مکس (تری دی مکس) , آموزش کار با 3 دی مکس (3دی مکس) , فوت و فن های تری دی اس مکس (3 دی اس مکس) , 3ds Max for all (نکات و ترفندهای 3ds Max) , آموزش ها و نکات کاربردی تری دی مکس (تری دی اس مکس - 3دیمکس) , دنیای مقالات و آموزش های گرافیک کامپیوتری (دنیای CG) , دانلود رایگان آموزش ها و مقالات رایگان تری دی اس مکس (3ds Max) ,
ن : HSN ZDN
ت : جمعه 15 فروردین 1393
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
تبلیغات