تبلیغات
.: 3D2DAY studio - آموزش تری دی مکس - آموزش رایگان تری دی مکس - free 3ds max tutorial and models-web design-photo gallery
جستجـــو
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
آمار و ارقام
 
3d2day_Studio_LDR_Payam_Love
با سلام.
   آبجکت های پیشرفته AEC در تری دی اس مکس، برای استفاده در حوزه های معماری، مهندسی، و ساختمان، طراحی شده اند. Foliage برای خلق گیاهان، Railing برای خلق نرده ها و حصارها، و Wall برای ایجاد دیوارها مورد استفاده قرار می گیرند و بدون شک هر کدام از این آبجکت ها، می توانند به نوبه خود سودمند واقع شوند. از این رو، این مقاله آموزشی را به بررسی کامل آبجکت Wall (دیوار) اختصاص داده ایم. لطفاً با ما در ادامه مطلب همراه شوید . . .

دیوار در تری دی اس مکس
- تری دی اس مکس، آموزش رایگان برای تری دی اس مکس، آموزش  تری دی مکس
- برای تری دی اس مکس،
در تری دی اس مکس
- 3دی مکس، 3 دی مکس، آموزش 3دیمکس، آموزش 3دی مکس، آموزش 3 دی اس مکس


شروع                                                  

Wall AEC OBJECT

   آبجکت Wall از سه نوع زیر-آبجکت ساخته شده است که شما می توانید آن ها را در پنل مدیفای (Modify) ویرایش نمایید. مشابه با روشی که شما splineها را ویرایش می کنید، می توانید آبجکت دیوار، راس ها، سگمنت ها، و پروفایل آن را ویرایش نمایید.


استقرار در و پنجره بر روی  دیوار
   
   3ds Max می تواند به صورت خودکار برای درها و پنجره ها جاهای خالی ایجاد نماید. در همان زمان، درها و پنجره ها را به عنوان فرزند دیوار، به آن پیوند می زند. موثرترین روش برای انجام این کار، ایجاد مستقیم در و پنجره بر روی سگمنت های دیوار با استفاده از ابزار snapping بروی وجوه، رئوس، یا لبه های آبجکت دیوار است.

   اگر آبجکت دیوار را حرکت دهید، تغییر اندازه دهید، یا بچرخانید، درها و پنجره هایی که به آن پیوند خورده اند (عضو آن شده اند) به همراه و همسان با آن حرکت می کنند، تغییر اندازه پیدا می کنند، و می چرخند. همچنین اگر با استفاده از پنل مدیفای، طول و عرض درها و پنجره ها را تغییر دهید، حفره مربوط به آن ها بروی دیوار هم این تغییرات را بازتاب می کند.


دیوارها و متریال ها

   به طور پیش فرض، 3ds Max پنج شماره (ID) مختلف را به دیوارها اختصاص می دهد. هر مولغه از دیوار/متریال با شماره متریال (Material ID) مربوط به آن، در زیر لیست شده است.

material components of WALL


روند کار

برای ایجاد یک دیوار:

   شما می توانید در هر نمایی از مکس، دیوار را ایجاد نمایید، اما برای دیوارهای عمودی، از یک نمای پرسپکتیو، دوربین، یا از نمای بالا (top) استفاده نمایید.
 
   1. پارامترهای Height، Width، و Justification دیوار را تنظیم نمایید.

   2. در یک نما، کلیک کنید و کلیک را رها کنید، موس را حرکت دهید تا به طول مطلوب خود برای سگمنت دیوار دست یابید، سپس دوباره کلیک کنید.
       این کار باعث می شود تا یک سگمنت (بخش) دیوار ایجاد شود. شما می توانید بوسیله کلیک راست ساخت دیوار را پایان بخشید، یا با ادامه کار، سگمنت دیگری ایجاد نمایید.

   3. برای اضافه کردن سگمنت های دیگر، موس را حرکت دهید تا به طول مطلوب برای سگمنت جدید دست یابید، سپس دوباره کلیک نمایید.

   4. برای خاتمه دادن به ساخت دیوار، کلیک راست کنید.


برای متصل کردن دیوارهای جداگانه

   1. آبجکت دیوار را انتخاب کنید.

   2. در پنل مدیفای، بر روی Attach کلیک کنید، و سپس آبجکت دیوار دیگری را برگزینید.
      دو آبجکت دیوار، بخشی از یک آبجکت یکتا می شوند، اما به طور فیزیکی متصل نمی شوند.
      Attach فعال می ماند، و شما می توانید کلیک کردن بر روی سگمنت های دیگر را ادامه دهید یا با کلیک راست، عملیات Attach (اتصال) را خاتمه بخشید.
      برای متصل کردن همزمان چندین آبجکت دیوار به آبجکت دیوار انتخاب شده، در پنل مدیفای بر روی Attach Multiple کلید کنید تا پنجره Attach Multiple گشوده شود. این پنجره، فقط آبجکت های دیوار موجود در صحنه را نمایش می دهد؛ دیوارهای مورد نظر را انتخاب، و سپس بر روی دکمه Attach کلیک کنید.


برای اتصال راس ها در یک دیوار

   این متد اجازه می دهد تا دو بخش جداگانه دیوار را به یک سگمنت جدید به هم متصل نمایید.

   فن) در کارکردن با رئوس دیوار بهتر است که از حالت نمایش wireframe استفاده شود.

   1. یک آبجکت دیوار که دارای بیش از یک بخش است را انتخاب کنید. شما می توانید از Attach برای ساخت چنین آبجکتی استفاده کنید.

   2. در استک (پشته) مدیفایر، به ساب-آبجکت ورتکس (Vertex) بروید.

   3. بر روی Connect کلیک کنید و موس را بروی راس پایانی حرکت دهید تا نشانه گر موس به شکل یک ضربدر تغییر کند.

   4. یکبار بروی آن راس کلیک کنید.

   5. نشانه گر موس را روی یک راس پایانی دیگر حرکت دهید، و سپس کلیک کنید تا دو سگمنت به هم متصل شوند.


برای اختصاص یک تکسچر به یک دیوار:

   همانطور که بیان شد، دیوارها با پنج آی-دی متریال جداگانه برای بخش های مختلفشان ایجاد می شوند. شما می توانید متریال اختصاصی خود برای دیوار را به روش زیر ایجاد نمایید:

   1. یک متریال Multi/Sub-Object با 5 تکسچر ایجاد کنید:
      - Slot #1 متریال برای انتهاهای عمودی دیوار است.
      - Slot #2 متریال برای بخش بیرونی دیوار است.
      - Slot #3 متریال برای بخش داخلی دیوار است.
      - Slot #4 متریال برای بخش بالایی دیوار است.
      - Slot #5 متریال برای بخش زیرین دیوار است.

    نکته) تعاریف اسلات های 2 و 3 تبادل پذیرند؛ بخش بیرونی و بخش درونی، به زاویه دید، و چگونگی ساخت دیوار بستگی دارد.

   2. اگر سطوح بالا و پایین دیوار در صحنه رندرشده قابل مشاهده نباشد، شما می توانید از یک متریال سه-طرفه استفاده کنید. بخش خارجی و داخلی دیوار به جهتی که دیوار ایجاد شده باشد بستگی دارد. برای تعویض یک تکسچر بین اسلات های موجود در متریال ادیتور، یکی از تکسچرها را کلیک و آن را بروی اسلات دیگری در بخش Basic Parameters متریال Multi/Sub-Object درگ (رها) نمایید، و سپس گزینه Swap را انتخاب نمایید.


رابط کاربری

بخش Keyboard Entry

آموزش رایگان 3 دی اس مکس


   X
      مکان مختصاتی در امتداد محور X را برای نقطه آغازین یک سگمنت دیوار تعیین می نماید.

   Y
      مکان مختصاتی در امتداد محور Y را برای نقطه آغازین یک سگمنت دیوار تعیین می نماید.

   Z
      مکان مختصاتی در امتداد محور Z را برای نقطه آغازین یک سگمنت دیوار تعیین می نماید.

   Add Point
      نقطه ای را از مقادیر مختصاتی Y،X، و Z که شما وارد کرده اید، اضافه می کند.

   Close
      ساخت آبجکت دیوار را پایان می دهد و یک سگمنت بین نقطه پایانی آخرین سگمنت و نقطه شروع اولین سگمنت ایجاد می کند، تا یک دیوار بسته ایجاد شود.

   Finish
      ساخت آبجکت دیوار را پایان می دهد، و آن را انتها-باز رها می کند.

   Pick Spline
      به شما اجازه می دهد تا از یک Spline به عنوان مسیر دیوار استفاده کنید. این را کلیک کنید، و سپس Splineی را در نمایی از مکس انتخاب کنید تا به عنوان مسیر دیوار استفاده شود. 3ds Max از spline انتخاب شده به عنوان مسیری که دیوار قرار است بر طبق آن امتداد یابد، استفاده می کند.

   نکته) اگر شما یک خط (spline) منحنی را به عنوان مسیر تعیین کنید، 3ds Max سگمنت های دیوار را مستقیم (نه خمیده) ایجاد می کند به طوری که تا حد امکان مطابق با spline انتخاب شده باشد.


بخش Parameters

3ds Max FOR Free


      پیش فرض ها یک آبجکت دیوار با عرض 5 واحد، ارتفاع 96 واحد، و ترازشدگی مرکزی (justified) دیوار، ایجاد می کنند.

   width
      ضخامت دیوار را مشخص می کند. محدوده = 0.01 واحد تا 100,000 واحد. پیش فرض = 5.

   Height
      ارتفاع دیوار را مشخص می کند. محدوده = 0.01 واحد تا 100,000 واحد. پیش فرض = 96.


گروه Justification

   Left
      دیوار را در لبه چپ خط-پایه ای اش تنظیم می کند (خط بین وجوه جلویی و پشتی دیوار، که مساوی با ضخامت دیوار است).

   Center
      دیوار را در مرکز خط-پایه ای اش تنظیم می کند.

   Right
      دیوار را در لبه راست خط-پایه ای اش تنظیم می کند.

   Generate Mapping Coords
      mapping coordinates را به دیوار اختصاص می دهد. پیش-فرض = فعال. mapping coordinates مکان، زاویه چرخش، و مقیاس مپ را مشخص می کند.

   Real-World Map Size
      متد مقیاس گذاری مورد استفاده برای متریال هایی که به آبجکت اختصاص یافته اند را کنترل می کند.


لطفاً چند ثانیه وقت بگذارید و با کلیک بروی تبلیغات، ما را در ادامه کار همراهی نمایید.


استفاده از مطالب، تنها با ارائه منبع (3d2day.mihanblog.com) مانعی ندارد.



از ما حمایت کنیــــــــــــــــــــد




:: مرتبط با: آموزش 3ds max - رایگان , مقاله آموزشی رایگان ,
:: برچسب‌ها: آموزش ساخت دیوار در تری دی اس مکس , مقاله آموزشی رایگان برای ساخت دیوار در تری دی مکس (3ds Max) , ابزار wall در 3ds Max - ابزار دیوار در تری دی اس مکس (3 دی مکس) , آموزش 3دی مکس - آموزش 3 دی اس مکس - آموزش 3 دی مکس , Wall and 3ds Max , دنیای گرافیک کامپیوتری - 3بعدی - 2 بعدی- 3 بعدی , آموزش رایگان تری دی مکس - آموزش مکس - آموزش 3 دی مکس ,
ن : HSN ZDN
ت : پنجشنبه 5 تیر 1393
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
تبلیغات