تبلیغات
.: 3D2DAY studio - آموزش تری دی مکس - آموزش رایگان تری دی مکس - free 3ds max tutorial and models-web design-photo gallery
جستجـــو
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
آمار و ارقام
 
3d2day_Studio_LDR_Payam_Love
باسلام.
   همانطور که احتمالاً می دانید، Vray (وی-ری) یک پلاگین رندر است. وی-ری یک پلاگین است، به این معنی که انبوهی از ابزارها و عاملیت ها را به برنامه (نرم افزار) موجود اضافه می نماید. خصیصه های وی-ری اساساً بر ساخت تصاویر واقع-گرایانه، به همراه بهبود سرعت رندرینگ هدف گذاری شده اند. در حال حاضر، وی-ری برای تری دی اس مکس 3ds Max، مایا (Maya)، رایناسروس (Rhinoceros 3D)، و گوگل اسکچ آپ (Google Sketchup) موجود می باشد. این مقاله آموزشی به Vray و Max اختصاص دارد، اما پلاگین برای بسته های دیگر عموماً بسیار مشابه است. برای مطالعه این مقاله آموزشی، لطفاً با ما در ادامه مطلب همراه شوید . . .

VRay چیست؟

- وی-ری چیست؟، VRAY and 3ds Max
- برای تری دی اس مکس،
در تری دی اس مکس
- 3دی مکس، 3 دی مکس، آموزش 3دیمکس، آموزش 3دی مکس، آموزش 3 دی اس مکس


شروع                                                  


   بیشترین ویژگی های وی-ری را می توان در پنجره render setup مکس یافت (کلید میانبر برای گشودن این پنجره F10 است)، اما بسیاری از آیتم های کوچکتر در سراسر نرم افزار توزیع شده اند. برای مثال، وی-ری، متریال ها، انواع منابع نوری، یک مولد خز (fur)، یک افکت کارتونی (toon)، یک مدیفایر displacement، و . . . اختصاصی خود را داراست.


   VRay بوسیله Chaosgroup، یک کمپانی اروپایی در بلغارستان، خلق شده است.


ویژگی های وی-ری

   شما می توانید همه ویژگی های وی-ری را در وب سایت اختصاصی Chaosgroup بخوانید. ما در اینجا برخی از مهم ترین آن ها را لیست و بررسی خواهیم نمود.


  خوش نما سازی (antialiasing) کامل صحنه

    Antialising مستقیماً به کیفیت تصویر مربوط می شود. این ویژگی با هموارسازی لبه آبجکت ها، جزییات تکسچرها، بازتاب های محوشده (blurry)، سایه های ناحیه ای، و غیره سروکار دارد.

    تغییر در تنظیمات antialising تاثیر عظیمی بر زمان رندر می گذارد، دستکاری تنظیمات از 0.1 به 0.001، باعث می شود که زمان یک رندر از 5 ثانیه به چند ساعت برسد.

    در وی-ری شما می توانید تنها با تنظیمات اندکی کیفیت تصویر را  کنترل نمایید، که این تنظیمات برای تغییر نتیجه نهایی از یک پیش نمایش سریع به یک تصویر نهایی با کیفیت بالا، عالی است. فقط کافی است که تاثیر هر یک از تنظیمات را فرا بگیرید و درک نمایید، بدین سان شما می دانید که با تغییر یک پارامتر چه انتظاری از نتیجه دارید.


  متریال های پیشرفته

    وی-ری متریال های اختصاصی خود را به تری دی مکس اضافه می کند. شما می توانید متریال دلخواه خود را از میان VRay material نرمال، متریال VRayLight، متریال VRayBlend، متریال VRay2Sided، متریال VRayFastSSS، متریال VRayMtlWrapper، متریال VRayCarPaint، متریال VRayFlakes، متریال VRayHair، و . . . برگزینید. با این تنوع بالای انواع متریال (و همچنین ترکیبی از آنها با هم یا با مپ های اختصاصی مکس)، شما می توانید هر آنچه که تصور می کنید را خلق نمایید.

   متریال نرمال وی-ری (VRayMtl)، متریالی است که بیشترین استفاده را دارد. تنها با این متریال، می توان هر چیزی از قبیل شیشه، پلاستیک، انواع فلز، چوب، و از این دست را خلق نمود.

   تصاویر زیر تعداد کمی از متریال هایی که می توان با متریال های وی-ری ساخت را نشان می دهند، که تنها در چند ثانیه ایجاد شده اند. تصویر بالاتر نوعی فلز است، در تصویر بعدی دو کپسول به شکل ساتع کنندگان نور دیده می شوند، و در تصویر سوم یک آبجکت شیشه ای یا پلاستیکی شفاف دیده می شود.

متریال فلز با وی-ری

متریال VRAY LIGHT

متریال شیشه با وی-ری


  Displacement mapping

    این ویژگی بیشترین استفاده را در افزودن جزییات عالی بر آبجکت ها در زمان رندر دارد. شما می توانید از هر نوع الگویی (مپی) برای displacement استفاده نمایید، و وی-ری بر طبق متمایزسازی رنگ های سیاه و سفید، مش شما را displace خواهد کرد. برای مثال پیکسل های سیاه رنگ displace نمی شوند، و پیکسل های سفیدرنگ حداکثر dis[lacement را خواهند داشت. این چیزی شبیه به مپ های bump است، اما با displacement مش واقعی نمایش داده می شود، پس حتی در لبه های آبجکت خود نیز می توانید "bump" ها را ببینید. شما همچنین می توانید از displacement استفاده کنید تا یک plane مسطح را به یک کوهستان پست و بلند تبدیل نمایید.

   تصویر زیر همان آبجکت شیشه ای است که در تصاویر قبلی وجود داشت، اما این بار با یک مپ cellular دستخوش displacement شده است. بنابراین، می بینید که بدون هیچگونه مدلسازی، آبجکت با جزییات زیاد مشاهده می شود.

Displacement using VRay


  روشنایی سراسری فیزیکی دقیق (GI)

    Global illumination یکی از قوی ترین و مهم ترین نقاط قوت VRay است، که افراد زیادی را به سمت خود کشیده است. GI محاسبه دقیق چگونگی رفتار نور در دنیای واقعی است. زمانی که نورها به آبجکت ها برخورد می کنند، بخشی از آن ها جذب و بخشی دوباره بازتابیده می شود. در موتورهای رندر سنتی، این رفتار محاسبه نمی شد. زمانی که شما یک منبع نور قرار می دهید، این منبع، نور را به آبجکت های دیگر می تاباند و همین، تنهایی چیزی که وجود دارد، سایه های سیاه است.

   بنابراین برای روشن تر کردن این بخش های تیره، شما باید منابع نوری بیشتری اضافه کنید... در وی ری، به دلیل اینکه نور از سطوح بارها و بارها بازتابیده می شود، سایه ها کاملاً سیاه نیستند، بخشی از نور بازتابیده شده، به این بخش ها می رسد و آن ها را روشن تر می نماید. این موضوع برای نورپردازی بسیار واقع-گرایانه ساخته شده است.


  Physical Camera
    
    زمانی که شما دوربین استاندارد مکس را با یک دوربین فیزیکی وی-ری جایگزین می کنید، وی-ری نیز ویژگی های دوربین دنیای واقعی را تقلید (شبیه سازی) می نماید. به این صورت شما انبوهی از ویژگی ها در اختیار دارید تا هر چیزی که می توانید با دوربین واقعی انجام دهید را در صحنه مکس پیاده کنید.

    برای مثال، شما کنترل کاملی بروی سرعت دیافراگم، دریچه دیافراگم، عمق دید، محوشدگی در حرکت، انحراف عدسی، سایه روشن زدن، توازن رنگ، iso، و از این دست دارید.


  Sun & Sky
 
    VRay یک سیستم "sun & sky" اختصاصی خود را دارد تا به آسانی نورپردازی محیط بیرونی را خلق نماید. شما می توانید یک نور "sun" ایجاد کنید تا به طور اتوماتیک یک "sky map" ایجاد شود و به این صورت نور ساتع شده از آسمان تقلید شود.

   شما می توانید انبوهی از تنظیمات را کنترل نمایید تا خورشید و آسمان مورد نظرتان را شبیه سازی نمایید. سیستم sun/sky وی ری در پیوستگی با یک دوربین وی-ری بهترین کارایی را خواهد داشت.


  مولد Fur

    VRay Fur یک نوع آبجکت اختصاصی است که به شما اجازه می دهد تا هر نوع خز را بر روی هر آبجکت هندسی مستقر نمایید. Fur به دلیل اینکه در زمان رندر تولید می شود، در نماهای مکس حجیم و سنگین نیست.

    Fur می تواند برای آبجکت هایی مانند مو، چمن، درخت های بسیار زیبا، فرش ها یا حتی یک کاکتوس مورد استفاده قرار گیرد.

VRAY FUR در تری دی اس مکس


  RT (زمان واقعی)

    VRay RT، یک رندرکننده زمان واقعی است! شما می توانید یک نمای مکس را به VRay RT اختصاص دهید، و بدین صورت وی-ری آن صحنه را دائماً در مد رندر نمایش خواهد داد. تغییر هر تنظیماتی مانند متریال یا منبع نور، باعث آپدیت شدن فوری رندر خواهد شد.

   این ویژگی برای مستقرسازی منابع نور، بسیار سودمند است، زیرا شما می توانید تاثیر آن را بی درنگ و درجنبش ببینید، بدون اینکه نیاز به اجرای یک رندر آزمایشی جدید داشته باشید.

   VRay RT همچنین از GPU شما برای رندر تصویر استفاده می کند، بنابراین با سلاح درست، می تواند زمان رندر را واقعاً تسریع بخشد.


در اینجا به پایان این مقاله آموزشی می رسیم. مدلسازی و رندرینگ خوبی داشته باشید . . .

لطفاً چند ثانیه وقت بگذارید و با کلیک بروی تبلیغات، ما را در ادامه کار همراهی نمایید.


استفاده از مطالب، تنها با ارائه منبع (3d2day.mihanblog.com) مانعی ندارد.


از ما حمایت کنیــــــــــــــــــــد




:: مرتبط با: آموزش 3ds max - رایگان , مقاله آموزشی رایگان , آموزش وی ری (VRay) ,
:: برچسب‌ها: وی ری در 3 دی مکس (3دیمکس-3 دی اس مکس) , آموزش وی ری در تری دی اس مکس , VRay for 3ds Max , وی ری چیست؟ - روش کار با وی ری - امکانات و ویژگی های وی ری , موتور رندر قدرتمند VRAY برای تری دی مکس (3ds Max) , همه چیز در مورد وی ری (VRAY) , آموزش تری دی مکس - آموزش تری دی اس مکس - آموزش وی ری - آموزش رندر در تری دی مکس - آموزش رندر در وی ری ,
ن : HSN ZDN
ت : پنجشنبه 2 مرداد 1393
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
تبلیغات