تبلیغات
.: 3D2DAY studio - آموزش تری دی مکس - آموزش رایگان تری دی مکس - free 3ds max tutorial and models-web design-photo gallery
جستجـــو
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
آمار و ارقام
 
3d2day_Studio_LDR_Payam_Love
با سلام.
   آبجکت کمکی Fracture که یکی از ابزارهای بسیار سودمند Reactor در تری دی اس مکس است، تکه تکه شدن یک شی (آبجکت) به قطعات کوچکتر در اثر یک برخورد یا انفجار را شبیه سازی می نماید. برای انجام این کار، شما نیاز دارید تا در ابتدا قطعاتی را به هم بچسبانید تا یک آبجکت کلی ایجاد نمایید. این عمل، اصطلاحاً «پیش-برش » نامیده می شود. Reactor اما این کار را انجام نمی دهد. برای اینکه متوجه شویم که این عمل و عمل اصلی تکه تکه شدن را چگونه در مکس انجام دهیم، لطفاً در ادامه مطلب با ما همراه شوید . . .

آموزش تکه تکه کردن آبجکت ها در تری دی اس مکس
- Fracture in 3ds max, Reactor and fracture in 3d studio Max
- تری دی اس مکس،
در تری دی اس مکس
- 3 دی مکس، آموزش 3دیمکس، آموزش 3دی مکس، آموزش 3 دی اس مکس


شروع                                                  


   Rigid body هایی (آبجکت هایی که در شبیه سازی های Reactor دخیل هستند) که جزء یک Fracture هستند، با هم به عنوان یک body (آبجکت) منفرد حرکت می کنند. زمانی که rigid body ی که وابسته به یک Fracture است با آبجکت دیگری برخورد می کند، اطلاعات برخورد آنالیز می شود و در صورتی که از آستانه ای تعیین شده فراتر رفت، rigid body از Fracture جدا می شود. زمانی که rigid body رها شد، به طور مستقل از آبجکت fracture حرکت خواهد کرد و آزاد است که آبجکت های دیگر و حتی آبجکت هایی که هنوز عضوی از fracture هستند، برخورد نماید.

   شما می توانید به صورت اختیاری استفاده از قابلیت اتصال را فعال نمایید. قابلیت اتصال، body های وابسته به Fracture را آنالیز می کند تا bodyهایی را که قبل از شروع شبیه سازی، با یکدیگر در تماسند را شناسایی نماید. این قابلیت، یک گراف داخلی از body هایی که به دیگران متصلند شکل می دهد. بنابراین گروه هایی از rigid body ها که به یکدیگر متصلند، اما از body های دیگر در Fracture اتصالی ندارند، می توانند به عنوان آبجکت های قابل شکست جداگانه، رفتار نمایند. در نتیجه، شما می توانید افکت چندین آبجکت قابل تکه تکه شدن را در یک Fracture منفرد بدست آورید.

   پس از اینکه یک رویداد تکه تکه شدن (fracture) به وقوع پیوست، reactor دوباره این گراف اتصال را آنالیز می کند تا تکه های جدید را در صورت وجود ایجاد نماید. برای اینکه عملیات تکه تکه شدن به صورت معقول انجام شود، reactor از یک تکنیک شناسایی برخورد خاص استفاده می کند: محاسبه عمق نفوذ. برخلاف rigid body های نرمال در reactor، آبجکت هایی که بخشی از یک fracture هستند اجازه دارند تا به روند برخورد خود با یکدیگر ادامه دهند، حتی در زمانی که در حالت وارد شدن در یکدگیر قرار گیرند. محاسبه عمق نفوذ، به خصوص در زمینه الگوی شبیه سازی استفاده شده در reactor، از لحاظ محاسباتی پرهزینه است، بنابراین، در زمانی که آبجکت های fracture به یکدیگر برخورد می کنند و در هم رسوخ می کنند، ممکن است شما شاهد کارایی پاینتری باشید.

   Reactor تکنیک های زیادی را فراهم آورده است تا بتوان در صورت مفید بودن آن ها، شبیه سازی های تکه تکه شدن را واقع-گرایانه تر نمود.


روندهای کار

   برای ایجاد یک کمکی Fracture

    یکی از گزینه های زیر را برگزینید، و سپس در نمای دلخواه خود کلیک کنید تا کمکی Fracture را ایجاد نمایید.

1)   Create Panel > (Helpers) > reactor > Fracture

2)   Animation menu > reactor > Create Object > Fracture

3)   reactor toolbar > Create Fracture

Fracture در Reactor در 3ds Max


   .: نکته) مکان آیکن تاثیری بر رفتار آبجکت fracture ندارد.


برای اضافه کردن آبجکت ها (rigid body ها) به یک کمکی Fracture

   1. یک کمکی Fracture و تعدادی آبجکت که به عنوان rigid body مورد استفاده قرار خواهند گرفت، را در صحنه ایجاد می کنیم.
شما می توانید به دو روش rigid body ها را به کمی اضافه کنید: بوسیله برچیدن از صحنه یا بوسیله لیست انتخاب.

   2. در حالی که کمکی Fracture در حالت انتخاب قرار دارد، یک (یا دو) روش زیر را به کار می بریم:
       - بر روی دکمه Pick در بخش Properties کلیک می کنیم و سپس rigid body را بر می گزینیم.
     - بر روی دکمه Add کلیک می کنیم و سپس از دیالوگ باکس برای انتخاب یک یا چند آبجکت مورد استفاده به عنوان عناصر fracture استفاده می کنیم.
نام های rigid body هایی که اضافه کرده ایم، در لیست Pieces نمایش داده می شوند.


رابط کاربری

   بخش Properties

Fracture Effects Using Reactor & 3d studio Max


   Highlight
      کلیک بر روی این دکمه باعث می شود که آبجکت انتخاب شده، به صورت highlight در لیست نمایش داده شود.

   Pieces
      نام آبجکت هایی که در حال حاضر عضوی از آبجکت Fracture هستند را لیست می کند.

   Pick
      به شما اجازه می دهد تا یک آبجکت را به کمکی Fracture اضافه کنید. بر روی این دکمه کلیک می کنیم، و سپس در نمایی از مکس بر روی آبجکت مورد نظر کلیک می کنیم تا به کمکی اضافه شود (اگر آبجکت نتواند به عنوان یک تکه fracture بکار رود، امکان انتخاب آن وجود ندارد).

   Add
      به شما اجازه می دهد تا یک یا چند آبجکت را از صحنه به کمکی اضافه کنید. بر روی آن کلیک می کنیم تا پنجره Select Rigid Bodies For Fracture نمایش داده شود. در لیست ارائه شده، انتخاب های خود را انجام می دهیم، و سپس بر روی دکمه Select کلیک می کنیم.

   Delete
      به شما اجازه می دهد تا آبجکت ها را از لیست قطعه (تکه) (piece) ها حذف نمایید. برای حذف، body های دلخواه خود را از لیست Highlight می کنیم و بر روی این دکمه کلیک می کنیم.


تکه انتخاب شده


   شما می توانید ویژگی های زیر را به تکه های هایلایت شده در لیست، اختصاص دهید.

     Broken
        این چک باکس فقط-خواندنی، نشان می دهد که آیا تکه هایلایت شده، در فریم جاری (فعلی) شکسته شده است یا خیر. برای مثال، فرض کنید که شما با استفاده از Fracture انیمیشنی از فریم 0 تا فریم 50 خلق کرده اید، به طوری که تکه A در فریم 10 شکسته شده است. هایلایت کردن تکه A و حرکت دادن لغزنده زمان به فریم 10 یا بعد از آن، باعث می شود که به صورت خودکار این چک باکس (Broken) فعال شود. حرکت دادن لغزنده زمان به فریم 9 یا قبل از آن، چک باکس Broken را غیرفعال می کند. این موضوع به این دلیل اتفاق می افتد که reactor زمان هایی که تکه ها شکسته می شوند را ردیابی و دنبال می کند. به این شکل، اگر شما انیمیشن را در فریم 50 ادامه دهید، reactor می داند که نباید تکه A به آبجکت Fracture اضافه شود، بنابراین، این تکه حرکت مستقل خود در فضا را ادامه می دهد. شما می توانید با استفاده از دکمه Reset یک قطعه هایلایت شده را به حالت «غیرشکسته» بازیابی کنید (مطلب در ادامه)

   Reset
       کلیک بر روی این دکمه، به reactor می گوید که زمان های ذخیره شده برای تکه ها در انیمیشن قبلی را، نادیده بگیرد.

        رفتار تکه های هایلایت شده را برگزینید:

            - Normal  رفتار پیش فرض برای یک تکه fracture
            - Unbreakable  تکه هایلایت شده هرگز از آبجکت Fracture جدا نمی شود، حتی اگر یک برخورد سخت را تجربه نماید.
            - Keystone  اگر تکه هایلایت شده بشکند، آنگاه همه تکه ها شکسته می شوند.
            - Break At Time  تکه انتخاب شده در زمانی که شما مشخص می کنید، شکسته می شود. برای این نوع از تکه ها، چک باکس Broken، حالت تکه در فریم جاری (فعلی) را بازتاب می کند. بنابراین، اگر شما مشخص کنید که یک قطعه در فریم 5 بشکند، چک باکس Broken در فریم 5 و بعد از آن فعال است، و در فریم های قبل از 5 غیر فعال می باشد.

   Use Connectivity
        زمانی که فعال است، گروهی از تکه ها که به یکدیگر متصلند، از تکه هایی که به آن ها متصل نیستند، به صورت مستقل حرکت و رفتار می کنند. این شبیه به داشتن همزمان چند آبجکت fracture در یک کمی fracture است. تشخیص دهنده برخورد، در صورتی متوجه می شود دو تکه به یکدیگر متصلند که فاصله آن ها از یکدیگر کمتر از تلرانس برخورد جهانی باشد.


Break on

   انتخاب متدی که reactor تعیین کند که عمل تکه تکه شدن بوسیله آن انجام شود:
      
        - Impulse  زمانی که یک تکه از آبجکت fracture، برخوردی را تجربه کند، اگر تکانه (impulse) از آستانه مشخص شده بیشتر شود، آن تکه از آبجکت fracture شکسته و جدا می شود. تکانه برخورد متناسب با سرعت نسبی برخورد و نیز جرم آبجکت های سهیم در برخورد است. جرم زیادتر آبجکتی که به تکه برخورد می کند، باعث بروز تکانه بزرگتری می شود.

        - Volecity  زمانی که یک تکه از آبجکت fracture، برخوردی را تجربه کند، اگر سرعت نسبی از یک آستانه مشخص شده بیشتر شود، آن تکه از آبجکت fracture شکسته و جدا می شود. سایز یا جرم آبجکت در این حالت مورد محاسبه قرار نمی گیرد.


   Energy Loss
        در برخورد، به علت شکستن پیوندهای fracture، مقدار زیادی انرژی جنبشی از دست می رود. این دارای افکت تعدیل برخورد و همچنین انتقال انرژی به بخش باقیمانده (تکه های شکسته نشده آبجکت fracure) است. برای شبیه سازی یک آبجکت کم دوام (شکننده)، با حداکثر افکت خردشدن، این مقدار (Energy Loss) را پایین نگاه دارید. برای شبیه سازی شکستگی یک متریال شبیه به چوب یا بتن، از یک مقدار بالا برای این گزینه استفاده نمایید.

  .: نکته) افزایش مقدار Energy Loss می تواند کارایی و ثبات شبیه سازی را بهبود بخشد.


Display

   Show Bounding Box: زمانی که فعال است، نماهای مکس، یک مکعب (باکس) که همه تکه های آبجکت fracture را در بر می گیرد، نمایش می دهند.

   Disabled: زمانی که فعال است، کمکی Fracture هیچ تاثیری بر rigid body هایی که عضوی از آن هستند، نخواهد داشت.

   Reset Default Values: تنظیمات را به مقادیر پیش فرضشان بازمی گرداند.



در اینجا به پایان این مقاله آموزشی می رسیم. مدلسازی خوبی داشته باشید . . .

لطفاً چند ثانیه وقت بگذارید و با کلیک بروی تبلیغات، ما را در ادامه کار همراهی نمایید.


استفاده از مطالب، تنها با ارائه منبع (3d2day.mihanblog.com) مانعی ندارد.


از ما حمایت کنیــــــــــــــــــــد

 


:: مرتبط با: آموزش 3ds max - رایگان , مقاله آموزشی رایگان ,
:: برچسب‌ها: آموزش تری دی مکس - آموزش ساخت جلوه های ویژه با استفاده از 3ds Max , آموزش Reactor - Fracture در 3ds Max (تری دی اس مکس) , روش خردکردن و شکستن آبجکت ها در اثر برخورد با استفاده از تری دی مکس (3 دی مکس - 3دی مکس) , جلوه های ویژه در تری دی مکس (3 دی اس مکس) , Fracture Effects Using Reactor and 3ds Max , افکت تکه تکه شدن (شکست) (انهدام) در تری دی مکس (3d studio Max) , آموزش - دانلود - فایل - تری دی مکس - مقاله - درسهای آموزشی سه بعدی - انیمیشن و گرافیک سه بعدی - Fracture Reactor ,
ن : HSN ZDN
ت : جمعه 10 مرداد 1393
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
تبلیغات