تبلیغات
.: 3D2DAY studio - آموزش تری دی مکس - آموزش رایگان تری دی مکس - free 3ds max tutorial and models-web design-photo gallery
جستجـــو
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
آمار و ارقام
 
3d2day_Studio_LDR_Payam_Love
با سلام.
   Reactor Rope (ریسمان) یک آبجکت یک بعدی دفرم پذیر است. شما می توانید از آن برای شبیه سازی ریسمان (طناب)، رشته سیم، مو، و مانند آنها، استفاده نمایید. تنها shapes (آبجکت های دوبعدی)، قابلیت شبیه سازی شدن به عنوان rope ها را دارند. مقاله آموزشی که اینک به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته است، به بررسی این قابلیت سودمند reactor می پردازد. برای مطالعه آن، لطفاً با ما در ادامه مطلب همراه شوید . . .

مدلسازی و انیمیت ریسما، طناب، . . . در تری دی مکس

- Rope in 3ds max, Reactor and Rope in 3d studio Max
- نحوه (روش) مدلسازی و انیمیت ریسمان، نخ، طناب، و . . . در تری دی مکس، تری دی اس مکس،
در تری دی اس مکس
- 3 دی مکس، آموزش 3دیمکس، آموزش 3دی مکس، آموزش 3 دی اس مکس


شروع                                                  


موضوعات مورد گفتگو در این مقاله

   - Rope Modifier
        شما می توانید یک reactor Rope را با استفاده از هر آبجکت spline موجود در 3ds Max ایجاد نمایید. مدیفایر Rope آبجکت را به زنجیره ای قابل دفرم و یک بعدی از رئوس (ورتکس ها) تبدیل می نماید. شما می توانید از آبجکت های rope برای شبیه سازی ریسمان ها، همچنین، مو، زنجیرها، و دیگر آبجکت های ریسمان-مانند بهره ببرید.

   - Rope Collection
        Rope Collection یک آبجکت کمکی (helper) از reactor است که به عنوان لفافه ای برای ropeها انجام وظیفه می کند. زمانی که شما یک Rope Collection را در صحنه خود قرار دادید، آنگاه می توانید هر rope موجود در صحنه را به آن مجموعه (collection) اضافه نمایید.


   Rope Modifier
     
      Modify panel > Modifier List > reactor Rope

      Animation menu > reactor > Apply Modifier > Rope Modifier

      reactor toolbar > (Apply Rope Modifier) ICON

    همان طور که قبلاً اشاره شد، شما می توانید با استفاده از هر آبجکت spline موجود در تری دی مکس برای ایجاد reactor Rope استفاده نمایید.
  
    به منظور اینکه یک rope شبیه سازی شود، باید ایتدا به یک rope collection افزوده شود.


روندهای کار

   برای ایجاد یک rope:

     1. یک آبجکت مبتنی بر spline ایجاد می کنیم تا از آن برای ایجاد rope استفاده نماییم. مانند همه آبجکت های دفرم پذیر، توپولوژی اصلی این آبجکت هم بر رفتار rope تاثیر می گذارد. اگر spline تنها شامل دو راس (vertex) باشد، آنگاه rope تنها دارای یک بخش خواهد بود و در نتیجه رفتاری مانند یک آبجکت غیر-ریسمان خواهد داشت. رئوس بیشتر به rope اجازه خواهد داد که آسانتر خمیده شود و در نتیجه رفتاری واقع-گرایانه تر ارائه نماید.

     2. در حالی که آبجکت انتخاب شده است، از یک از روش های زیر برای تخصیص مدیفایر Rope به آن استفاده نمایید.
         مدیفایر Rope پس از تخصیص، در پشته مدیفایرهای آبجکت نمایان می شود.
  
      Modify panel > Modifier List > reactor Rope

      Animation menu > reactor > Apply Modifier > Rope Modifier

      reactor toolbar > (Apply Rope Modifier) ICON

ایجاد نخ ،طناب، ریسمان در تری دی مکس


   برای ویرایش ویژگی های فیزیکی Rope:

     1. آبجکت Rope را انتخاب می کنیم.

     2. در پنل Modify، مطمئن می شویم  که در پشته مدیفایرها، Rope modifier در حالت انتخب قرار داشته باشد.

     3. از بخش Properties برای ویرایش ویژگی ها استفاده می کنیم. این بخش و سایر بخش ها در ادامه مورد گفتگو قرار می گیرند.


رابط کاربری

  پشته مدیفایر (Modifier Stack)

ورتکس طناب


     Vertex
        به شما اجازه می دهد تا رئوس منحصربفرد rope را برای اختصاص و ویرایش قیودهای دفرم پذیر، انتخاب کنید.


  بخش Rope Properties

تنظیم خصیصه های طناب (ROPE) در تری دی مکس


     Mass
        جرم rope بر حسب کیلوگرم است. این ویژگی بر رفتار rope در زمان برخورد با آبجکت های دیگر، شناوری آن در زمان تعامل با مایع (آب)، و کشش آن بوسیله rigid body های متصل به آن، تاثیرگذار است: هر چه mass (جرم) rope بیشتر باشد، کشیدگی متحمل از آبجکت های متصل، کاهش می یابد.

     Thickness
        از آن جایی که shape مورد استفاده برای rope، ذاتاً ضخامتی ندارد، این ویژگی به شما امکان می دهد تا ضخامتی برای rope شبیه سازی شده تان تعیین نمایید. یک rope با ضخامت 0.0 در شبیه سازی نمایش داده نخواهد شد.

     Friction
        ضریب اصطکاک برای سطح rope را مشخص می کند. همانند rigid body ها، این ویژگی بر چگونگی حرکت rope بر سطوحی که با آن ها در تماس می باشد، تاثیرگذار است. مقادیر اصطکاک هر دو آبجکت ترکیب می شود تا ضریبی برای تعامل تولید شود.

     Air Resistance
        مقدار انرژی که rope در اثر حرکت و جنبش خود از دست می دهد را تعیین می کند.

     Rope Type
        + Spring  نوع پیش فرض برای rope است.
            - Stiffness  مقدار کششی که rope می تواند داشته باشد.
            - Damping  سرعتی که نوسان های rope در زمان متراکم و منبسط شدن می تواند داشته باشد.
            - Num Weaves  مقدار انعطاف ناپذیری (سختی) rope در سرتاسر رئوس را مشخص می کند. مقادیر زیاد برای Num Weaves یک rope انعطاف ناپذیر را نتیجه می دهد.

           - Keep Shape  زمانی که فعال است، rope تلاش می کند تا شکل اصلی خود را حفط نماید. اثربخشی این ویژگی به تعداد weave ها دارد (مقادیر زیادتر weave (بافت)، باعث می شود که rope مقاوم تر شود).

        + Constraint  از یک مدل ساده تر و در نتیجه با هزینه محاسباتی کمتر برای شبیه سازی rope استفاده می کند. rope هایی از این دست، تماماً سخت و مقاومند، و نمی توانند به مانند rope های از نوع Spring، پیکربندی شوند.

     Avoid Self-Intersections
        زمانی که فعال باشد، rope در طول شبیه سازی خودش را قطع نمی کند. بنابراین، نتیجه ای که بدست می آید واقع-گرایانه تر است، اما زمان شبیه سازی را افزایش می دهد.

     Start With Current State
        Rope شبی سازی را از حالت جاری که در مدیفایر ذخیره شده است آغاز می نماید. این ویژگی می تواند زمانی مفید باشد که برای مثال، ریسمانی را گرداگرد چیزی بپیچانیم (در پنجره پیش نمایش) و سپس با استفاده از دستور Update MAX، نماهای مکس را بروزرسانی نماییم. زمانی که غیرفعال باشد، rope با حالتی که در ابتدا داشت، شبیه سازی را آغاز می کند.

     Stored Keyframes #
        کی-فریم ها، در صورت وجود، برای rope ذخیره می شوند.

     Use Soft Selection
        به شما امکان می دهد تا از Soft Selection برای ملایم سازی انتقال میان راس های کی-فریم شده و شبیه سازی شده استفاده کنید.

     Reset Default Values
        مقادیر را برای Rope به مقادیر پیش فرض بازمی گرداند.


  بخش Constraints

قیود rope


   این گزینه ها به شما امکان می دهند تا انواع مختلفی از قیود دفرم پذیر را ایجاد نمایید. در مقاله های آتی در مورد این بخش بیشتر گفتگو خواهیم نمود.


Rope Collection
     
      Create panel > (Helpers) > reactor > RPCollection

      Animation menu > reactor > Create Object > Rope Collection

      reavtor toolbar > (Create Rope Collection) ICON

    همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، Rope Collection یک reactor helper است که به عنوان لفافه ای برای rope ها انجام وظیفه می نماید. زمانی که شما یک Rope Collection در صحنه خود مستقر کردید، آنگاه می توانید هر Rope موجود در صحنه را به آن مجموعه (collection) اضافه کنید.

    زمانی که شما شبیه سازی را اجرا می کنید، rope collection های موجود در صحنه سنجش می شوند، و به شرطی که collection ها غیرفعال نباشند، rope های موجود در آن ها در شبیه سازی دخیل می شود.


روندهای کار

   برای ایجاد و استفاده از یک Rope Collection

     1. یکی از روش های زیر را به کار برید، و سپس در نمایی از مکس کلیک کنید تا Rigid Body Collection به صحنه اضافه شود.
     
      Create panel > (Helpers) > reactor > RPCollection

      Animation menu > reactor > Create Object > Rope Collection

      reactor toolbar > (Create Rope Collection) ICON

ساخت rope collection


   .: نکته   مکان آیکن، هیچ تاثیری بر رفتار collection ندارد.

    آیکن collection به صحنه اضافه می شود. شما می توانید به دو روش rigid body (آبجکت) ها را به collection اضافه کنید: بوسیله برچیدن یا بوسیله لیست انتخاب.


     2. با استفاده از یک (یا هر دو) متد زیر آبجکت ها را به collection اضافه می کنیم:
         - در بخش Properties، بر روی دکمه Pick، و سپس در نمایی از مکس بر روی آبجکت دلخواه کلیک می کنیم تا به collection اضافه شود.
         - در بخش Properties، بر روی دکمه Add کلیک می کنیم، و سپس با استفاده از پنجره (دیالوگ) Select Rigid Bodies، یک یا چند آبجکت را برای اضافه شدن به collection انتخاب می کنیم.


رابط کاربری

   بخش Rope Collection Properties

ویژگی های Rope Collection


   Highlight
      باعث می شود که آبجکت ها، در نماهای مکس چشمک بزنند.

   Rope Entities
      نام آبجکت هایی که در آن لحظه در Rope Collection موجود هستند را لیست می نماید.

   Pick
      یک آبجکت را به Rope Collection اضافه می کند. بر روی این دکمه کلیک می کنیم، و سپس در نمایی از مکس نشانگر موس را بر روی آبجکت دلخواه می بریم. اگر آبجکت به عنوان یک آبجکت Rope پذیرفته شود، نشانگر موس تغییر شکل می دهد و ما می توانیم آبجکت را برای اضافه شدن به مجموعه انتخاب نماییم.

   Add
      یک یا چند آبجکت از صحنه را به مجموعه اضافه می کند. بر روی آن کلیک می کنیم تا پنجره (دیالوگ باکس) Select Ropes گشوده شود. یک یا چند آبجکت را از لیست انتخاب، و سپس دکمه Select را کلیک می کنیم تا به مجموعه اضافه شود (شوند).

   Delete
      آبجکت ها را از مجموعه حذف می کند. در لیست Rope Entities، آبجکت (body) های دلخواه را هایلایت می کنیم و بر روی این دکمه کلیک می کنیم.

   Disabled
      زمانی که فعال است، collection و آبجکت هایی که عضوی از آن هستند، در شبیه سازی دخالت نخواهند کرد.


   بخش Advanced
   
روش ساخت ROPE در تری دی اس مکس


   Internal Steps
      به دلیل اینکه آبجکت های دفرم پذیر برای شبیه سازی، پیچیده تر هستند، برای افزایش ثبات و اطمینان، معمولاً لازم است که گام های شبیه سازی بیشتری به اجرا درآید. این پارامتر تعیین می کند که برای هر زیرگام شبیه سازی سراسری در طی شبیه سازی، چه تعداد گام درونی برای شبیه سازی آبجکت ها در نظر گرفته شود. این گزینه به آبجکت های موجود در این مجموعه (Rope Collection) اجازه می دهد، بدون اینکه باقیمانده شبیه سازی را کند نمایند، دقیق تر شبیه سازی شوند. به طور کلی شما می توانید اینگونه فرض کنید:
  
     - دقت (ثبات) کلی شبیه سازی = تعداد زیرگام ها (که در بخش Preview and Animation تعیین می شود)
     - دقت (ثبات) آبجکت های موجود در این مجموعه = دقت کلی شبیه سازی × (ضربدر) زیرگام های داخلی


   Internal Steps
      گام های درونی را به مقدار پیش فرضشان باز می گرداند.


در اینجا به پایان این مقاله آموزشی می رسیم. مدلسازی خوبی داشته باشید . . .

لطفاً چند ثانیه وقت بگذارید و با کلیک بروی تبلیغات، ما را در ادامه کار همراهی نمایید.


استفاده از مطالب، تنها با ارائه منبع (3d2day.mihanblog.com) مانعی ندارد.


از ما حمایت کنیــــــــــــــــــــد




:: مرتبط با: آموزش 3ds max - رایگان , مقاله آموزشی رایگان ,
:: برچسب‌ها: آموزش ساخت ریسمان-طناب-نخ-زنجیر- . . . در تری دی اس مکس , روش مدلسازی (خلق) طناب (ROPE) با استفاده از 3ds Max , روش کار با ROPE مربوط به Reactor در 3d studio Max , آموزش تری دی مکس - تریدیمکس-3دی مکس - 3 دی اس مکس , آموزش های رایگان و حرفه ای برای 3ds Max , مقاله های آموزشی - آموزش های مبتدی تا پیشرفته برای تری دی مکس (3 دی مکس) , نحوه ساخت و انیمیت (متحرک سازی) rope (طناب) در تری دی اس مکس ,
ن : HSN ZDN
ت : دوشنبه 13 مرداد 1393
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
تبلیغات