تبلیغات
.: 3D2DAY studio - آموزش تری دی مکس - آموزش رایگان تری دی مکس - free 3ds max tutorial and models-web design-photo gallery
جستجـــو
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
آمار و ارقام
 
3d2day_Studio_LDR_Payam_Love
با سلام.
   مقاله شماره 2 و پایانی از سری مقاله های آبجکت ترکیبی loft اکنون به صورت رایگان در دسترس شما کاربران گرامی قرار گرفته است. موضوعات مهمی که در این مقاله مورد بررسی قرار خواهند گرفت عبارتند از: بخش Creation Method، بخش Surface Parameters، بخش Path Parameters، و بخش Skin Parameter. برای دسترسی به این مقاله آموزشی، لطفاً با ما در ادامه مطلب همراه شوید . . .

آموزش 3ds Max
- آموزش 3دیمکس، آموزش 3دی مکس، آموزش 3 دی اس مکس
- Create Loft Objects in 3ds max, LOFT in 3d studio Max



شروع                                                  

بخش Creation Method

   شما می توانید برای ساخت آبجکت loft با استفاده از بخش Creation Method، از میان دو گزینه shape و path یکی را انتخاب نمایید.


رابط کاربری

ساخت اشیای پیچیده در تری دی مکس


   در بخش Creation Method، شما تعیین می کنید که برای ساخت آبجکت loft، از shape یا path استفاده می کنید، و همچنین نوع عملی که می خواهید برای آبجکت loft نتیجه انجام شود را برمی گزینید.

   Get Path
     مسیری را به shape انتخاب شده اختصاص می دهد یا مسیر تخصیص یافته فعلی را تغییر می دهد.

   Get Shape
     یک shape را به مسیر (path) انتخاب شده اختصاص می دهد یا shape تخصیص یافته فعلی را تغییر می دهد.

   Move/Copy/Instance
     به شما اجازه می دهد چگونگی انتقال path یا shape به آبجکت loft را تعیین کنید. در صورت انتخاب move، هیچ کپی باقی نمی ماند.

   .: نکته  اگر قصد دارید مسیر را پس از ایجاد loft ویرایش نمایید، از گزینه Instance استفاده کنید.


بخش Surface Parameters

   رابط کاربری

پارامترهای loft در 3d studio Max


   گروه Smoothing
    
      Smooth Length
        سطحی هموار (ملایم) را در راستای طول مسیر فراهم می نماید. این نوع از همواری زمانی مفید است که مسیر شما منحنی است یا shape های تخصیص یافته به مسیر تغییر اندازه پیدا می کنند. پیش فرض = فعال.

      Smooth Width
        سطحی هموار را در پیرامون لبه های shape های متقاطع فراهم می نماید. این نوع از همواری زمانی مفید است که تعداد رئوس (ورتکس ها) یا فرم shape های شما تغییر می کنند. پیش فرض = فعال.


   گروه Mapping

      Apply Mapping
        مختصات نگاشت را فعال و غیرفعال می کند. برای دسترسی به آیتم های باقیمانده، Apply Mapping باید فعال باشد.

      Real-World Map Size
        متد مقیاس گذاری مورد استفاده برای متریال هایی که با تکسچر نگاشت شده اند و به آبجکت اختصاص یافته اند را کنترل می نماید. مقادیر مقیاس گذاری بوسیله تنظیمات real-world موجود در متریال اختصاص داده شده (در بخش Coordivates) کنترل می شود.

      Length Repeat
        تعداد دفعاتی که یک مپ (نقش، الگو) در راستای طول مسیر تکرار می شود را تعیین می کند. پایین مپ در اولین ورتکس (راس) مسیر مستقر می شود.

      Width Repeat
        تعداد دفعاتی که یک مپ پیرامون shape های متقاطع تکرار می شود را مشخص می نماید. لبه چپ یک مپ با اولین ورتکس هر shape میزان می شود.

      Normalize
        تعیین می کند که فاصله رئوس مسیر، چگونه بر یک مپ در راستای طول مسیر و عرض shape، تاثیر بگذارد. زمانی که فعال باشد، رئوس نادیده گرفته می شوند. مختصات مپ و مقادیر تکرار به شکل عادلانه در راستای طول مسیر و پیرامون shape ها اختصاص می یابد. زمانی که غیرفعال باشد، تقسیمات مسیر و فاصله رئوس shape بر مختصات مپ تاثیر می گذارد. مختصات مپ و مقادیر تکرار بر طبق تقسیمات مسیر یا فواصل رئوس shape به نسبت اختصاص داده می شود.

نرمال کردن تکسچرها در تری دی اس مکس

 
   گروه Materials
    
      Generate Material IDs
        در طی فرآیند loft آی-دی (شماره) های متریال را ایجاد می کند.

      Use Shape IDs
        انتخاب استفاده از آی-دی های متریال spline را برای تعریف ID های متریال فراهم می آورد.


   گروه Output
    
      Path
        فرآیند lofting، یک آبجکت path را تولید می کند.

      Mesh
        فرآیند lofting، یک آبجکت مش را تولید می کند. این حالت پیش فرض است.


بخش Path Parameters

   رابط کاربری

پارامترهای مسیر (path) در loft


   بخش پارامترهای مسیر به شما اجازه می دهد تا مکان shapeها در فواصل مختلف مسیر آبجکت loft را کنترل نمایید.
   به عبارت دیگر، در بخش Path Parameters، شما مکان چندین shape را در فواصل مختلف مسیر آبجکت loft کنترل می نمایید.

   Path
      به شما اجازه می دهد تا بوسیله وارد کردن یک مقدار، یک سطح مسیر تعیین نمایید. مقدار Path به متد سنجش انتخابی بستگی دارد. تغییر متد سنجش باعث می شود که مقدار Path تغییر نماید.

3ds max free


   Snap
      به شما اجازه می دهد تا میان shape های موجود در طول مسیر، یک فاصله ثابت تعیین کنید. مقدار Snap به متد سنجش انتخاب شده بستگی دارد. تغییر متد سنجش، مقدار Snap را نیز دستخوش تغییر می کند.

   On
      زمانی که فعال باشد، Snap فعال است. پیش فرض = غیرفعال.

   Percentage
      سطح مسیر را به شکل درصدی از کل طول مسیر در نظر می گیرد.

   Distance
      سطح مسیر را به شکل فاصله مطلق از اولین ورتکس (راس) مسیر در نظر می گیرد.

   Path Steps
      به جای در نظر گرفتن درصد یا فاصله، shape ها را در گام های و راس های مسیر مستقر می کند.

      زمانی که Path Steps فعال باشد، موارد زیر اتفاق می افتد:

         - لغزنده Path، گام موجود در طول مسیر را مشخص می کند. گام اول، در 0، ورتکس (راس) اول است.

         - کل تعداد گام ها، که شامل راس هاست، در پرانتز در کنار لغزنده Path ظاهر می شود.

         - سطح فعلی مسیر بوسیله X استاندارد زردرنگ مشخص می شود (اگر گام باشد)، و به شکل یک X بسته مشخص می شود (اگر ورتکس باشد).

         - Get Shape، یک shape انتخاب شده را در گام مشخص شده یا یک ورتکس از مسیر مستقر می کند.

         - پارامتر Adaptive Path Steps در بخش Skin Parameters غیرقابل دسترس می شود.


   Pick Shape
      سطح فعلی در مسیر را به هر shape ی تنظیم می نماید. زمانی که شما در مسیر یک shape را انتخاب کردید، Snap غیرفعال می شود و Path به سطح shape انتخاب شده تنظیم می شود. Pick Shape فقط از پنل Modify قابل دسترس است.

   Previous Shape
      سطح مسیر از محل فعلی اش به محل shape قبلی موجود در مسیر پرش می نماید. کلیک بر روی این دکمه، Snap را غیرفعال می کند.

   Next Shape
      سطح مسیر از محل فعلی اش به محل shape بعدی موجود در مسیر پرش می نماید. کلیک بر روی این دکمه، Snap را غیرفعال می کند.


بخش Skin Parameters

   رابط کاربری

پارامترهای پوسته در loft در تری دی مکس (3دی مکس)


   در بخش پارامترهای پوسته، شما پیچیدگی مش آبجکت loft را تنظیم می نمایید. همچنین بوسیله کنترل تعداد وجوه می توانید مش خود را بهینه نمایید.


   گروه Capping
    
      Cap Start
        زمانی که فعال باشد، انتهای یک loft در آخرین ورتکس مسیر، پوشش داده می شود، یا کلاهک دار می شود. زمانی که غیرفعال است، انتها باز است، یا بدون کلاهک است. پیش فرض = فعال.

      Cap End
        زمانی که فعال باشد، انتهای یک loft در ورتکس انتهایی مسیر، پوشش داده می شود، یا کلاهک دار می شود. زمانی که غیرفعال است، انتها باز است، یا بدون کلاهک است. پیش فرض = فعال.

      Morph
        وجوه کلاهک را در یک الگوی تکرارپذیر و پیش بینی پذیر مرتب می نماید.

      Grid
        وجوه کلاهک را در یک شبکه مستطیلی مرتب می نماید. این متد یک سطح از وجوه با اندازه یکسان تولید می کند که می تواند بوسیله مدیافایرهای به سادگی تغییر شکل داده شود.


   گروه Options
    
      Shape Steps
        تعداد گام های موجود میان هر راس موجود در shape های سطح متقاطع را تنطیم می نماید. این مقدار بر تعداد اضلاع پیرامون loft تاثیرگذار است.

      Path Steps
        تعداد گام های میان هر تقسیم اصلی موجود در مسیر را تعیین می کند. این مقدار بر تعداد سگمنت های موجود در طول آبجکت loft تاثیرگذار است.

گام های مسیر


      Optimize Steps
        زمانی که فعال باشد، Shape Steps برای سگمنت (یال) های افقی shape های سطح متقاطع، نادیده گرفته می شود. اگر چندین shape در مسیر وجود داشته باشد.

      Optimize Path
        زمانی که فعال باشد، Path Steps برای سگمنت های افقی موجود در مسیر نادیده گرفته می شود. پیش فرض = غیرفعال.

      Adaptive Path Steps
        زمانی که فعال باشد، loft را آنالیز می کند. تعداد تقسیمات مسیر برای تولید بهترین پوسته را اقتباس می کند.

      Contour
        زمانی که فعال باشد، هر shape انحنای مسیر را دنبال می کند. زمانی که غیرفعال باشد، shape ها موازی باقی می مانند و همان زاویه shape مستقر در سطح 0 را خواهند داشت. پیش فرض = فعال.

      Banking
        زمانی که فعال باشد، هر جایی که مسیر خمیده شود و در محور Z محلی اش تغییر ارتفاع دهد، shape ها گرداگرد مسیر چرخش می یابند. مقدار bank بوسیله 3ds Max کنترل می شود. اگر مسیر 2D (دو بعدی) باشد، Banking نادیده گرفته می شود. زمانی که غیرفعال باشد، shape ها گرداگرد محور Z خود نمی چرخند. پیش فرض = فعال.

      Constant Cross Section
        زمانی که فعال باشد، سطوح متقاطع در زوایای موجود در مسیر مقیاس داده می شوند تا پهنای یکسان مسیر حفظ شود. زمانی که غیرفعال باشد، سطوح متقاطع ابعاد محلی اصلی خود را حفظ می کنند.

      Linear Interpolation
        زمانی که فعال باشد، یک پوسته loft با لبه های مستقیم بین هر shape تولید می کند. زمانی که غیرفعال باشد، یک پوسته loft با منحنی های هموار بین هر shape تولید می نماید. پیش فرض = غیرفعال.

      Flip Normals
        زمانی که فعال باشد، نرمال ها را 180 درجه معکوس می نماید. از این گزینه برای تصحیح آبجکت هایی که درون-بیرون هستند استفاده می کنیم. پیش فرض = غیرفعال.

      Quad sides
        زمانی که فعال باشد، و زمانی که دو بخش از یک loft تعداد اضلاع یکسان داشته باشند، وجوهی که بخش ها را به یکدیگر متصل کرده اند، به شکل چهارگانه هایی نمایش داده می شوند.

      Transform Degrade
        باعث می شود که آبجکت loft در طی تبدیلات زیر-آبجکت shape/path ناپدید شود. برای مثال، حرکت دادن یک ورتکس در مسیر باعث می شود که loft ناپدید شود. زمانی که غیرفعال باشد، شما می توانید پوسته را در طی این تبدیل ها مشاهده نمایید. پیش فرض = فعال.


   گروه Display
    
      Skin
        زمانی که فعال باشد، پوسته یک loft را در همه نماها با استفاده از هر سطح شیدینگ نمایش می دهد و گزینه Skin in Shaded را نادیده می گیرد.
    
      Skin in Shaded
        زمانی که فعال باشد، پوسته یک loft را قطع نظر از گزینه Skin، در نماهای shaded نمایش می دهد. زمانی که غیرفعال باشد، نمایش پوسته بوسیله گزینه Skin کنترل می شود. پیش فرض = فعال.

در اینجا به پایان مقاله شماره 2 می رسیم. مدلسازی خوبی داشته باشید . . .

لطفاً چند ثانیه وقت بگذارید و با کلیک بروی تبلیغات، ما را در ادامه کار همراهی نمایید.


استفاده از مطالب، تنها با ارائه منبع (3d2day.mihanblog.com) مانعی ندارد.


از ما حمایت کنیــــــــــــــــــــد




:: مرتبط با: آموزش 3ds max - رایگان , مقاله آموزشی رایگان ,
:: برچسب‌ها: ساخت آبجکت ها و اشیای پیچیده با استفاده از loft و تری دی اس مکس (3ds Max) , آموزش کار با نرم افزار 3 دی مکس (3دی اس مکس) , آبجکت های ترکیبی 3 دی اس مکس - آموزش 3دیمکس - آموزش 3دی مکس , 3ds Max and Loft for free - loft object in 3ds Max , آموزش loft - آموزش اختصاص تکسچر و مپ به آبجکت های loft در 3ds Max , مدلسازی و ساخت آبجکت های زیبا و باکیفیت در 3 دی مکس (تری دی مکس - تری دی اس مکس) , گرافیک 3بعدی (سه بعدی) و تری دی اس مکس (3 دی اس مکس) ,
ن : HSN ZDN
ت : پنجشنبه 23 مرداد 1393
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
تبلیغات