تبلیغات
.: 3D2DAY studio - آموزش تری دی مکس - آموزش رایگان تری دی مکس - free 3ds max tutorial and models-web design-photo gallery
جستجـــو
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
آمار و ارقام
 
3d2day_Studio_LDR_Payam_Love
با سلام.
   Space warp ها آبجکت های غیرقابل رندری هستند که بر ظاهر و پیدایش آبجکت های دیگر تاثیر می گذارند. Space warp ها میدان های نوری خلق می کنند که آبجکت های دیگر را تغییرشکل می دهند، انواع جلوه های موج، باد (نسیم)، انفجار، جاذبه، و از این دست را ایجاد می کنند. Space warp ها کمی مانند مدیفایرها رفتار می کنند، با این تفاوت که آن ها به جای تاثیرگذاری بر فضای آبجکت، بر فضای جهانی تاثیر می گذارند. با توجه به اهمیت فراوان space warp ها در تری دی اس مکس، این مقاله و سری مقاله های آتی را به بررسی این آبجکت های دوست داشتنی اختصاص داده ایم. مقاله شماره 1 اینک به صورت رایگان در دسترس شما قرار گرفته است. برای مطالعه این مقاله لطفاً در ادامه مطلب با ما همراه شوید . . .

warp ها در تری دی اس مکس، جلوه های ویژه در تری دی مکس
- space warps in 3ds Max، آموزش کار با space warpها در نرم افزار تری دی اس مکس
- آموزش 3دیمکس، آموزش 3دی مکس، آموزش 3 دی اس مکس



شروع                                                  

   زمانی که شما یک آبجکت space warp را ایجاد می کنید، نماهای مکس یک نمایه قاب-سیمی از آن نمایش می دهند. شما می توانید همانطور که آبجکت های دیگر
3ds Max را حرکت و انتقال می دهید، space warp ها را نیز حرکت و انتقال دهید. مکان، چرخش، مقیاس space warp بر رفتار آن تاثیرگذار است.

   یک space warp تنها زمانی بر آبجکت های دیگر تاثیر می گذارد که اصطلاحاً به آن آبجکت، bound (محدود-ملزم) شده باشد. پیوند warp در بالای استک (پشته) مدیفایر آبجکت ظاهر می شود. یک space warp همواره پس از هر تبدیل و انتقال یا مدیفایری، اعمال می شود.

   زمانی که شما چندین آبجکت را به یک space warp پیوند می دهید، پارامترهای space warp بر همه آبجکت ها به طور یکستن تاثیر می گذارد. البته، فاصله هر آبجکت تا space warp یا موقعیت فضایی آبجکت به نسبت warp، می تواند افکت جلوه را متغیر نماید. به دلیل افکت فضایی space warp، حرکت یک آبجکت در سراسر فضای warp شده افکت warp را متغیر می کند.

   شما همچنین می توانید از چندین space warp برای یک یا چند آبجکت استفاده نمایید. چندین space warp در پشته مدیفایر آبجکت (ها) نمایان می شود.


Space Warp ها و آبجکت هایی که پشتیبانی می کنند

   برخی از space warp ها برای کار بروی آبجکت های دفرم-پذیر، مانند مش ها (mesh)، پچ ها (patch)، و . . . طراحی شده اند. انواع دیگر space warp ها بروی سیستم های ذره ای مانند اسپری (Spray) و برف (Snow) کار می کنند.

   پنج space warp (جاذبه (Gravity)، بمب (PBomb)، باد (Wind)، رانشگر (Motor)، و فشار (Push)) می توانند بروی سیستم های ذره ای کار کنند و نیز مقاصد ویژه ای را در یک شبیه سازی دینامیکی دنبال نمایند. در نمونه اخیر، شما space warp ها را به آبجکت ها پیوند نمی دهید، اما آن ها را به عنوان افکت هایی در شبیه سازی اختصاص می دهید.

   در پنل ایجاد (Create) هر space warp یک بخش با برچسب Supports Objects Of Type دارد. این بخش انواع آبجکت هایی که می توانید به warp پیوند دهید را لیست می نماید.


اساس استفاده از Space Warp ها

   برای استفاده از space warp ها این گام های کلی را دنبال می کنیم:

     1. space warp را ایجاد می کنیم.

     2. آبجکت ها را به space warp پیوند می دهیم.
          در نوار ابزار اصلی، بر روی آیکن Bind To Space Warp کلیک می کنیم، و سپس بین space warp و آبجکت کلیک و درگ می نماییم.
          تا زمانی که شما یک آبجکت، سیستم، یا مجموعه انتخابی را به Space warp پیوند ندهید، آن warp هیچگونه جلوه قابل مشاهده ای در صحنه شما نخواهد داشت.

     3. پارامترهای space warp را تنظیم می نماییم.

    4. با استفاده از Move (تغییرمکان)، Rotate (چرخش)، و Scale (تغییر اندازه)، space warp را دستخوش تغییر می کنیم. این تغییرات، به طور مستقیم بر روی آبجکت ملزم شده تاثیر می گذارد.
      شما می توانید پارامترها و تبدیلات space warp را انیمیت نمایید.


نفوذ ذرات و Deflector Space Warp ها (منحرف کنندگان جریان)

   یک deflector یک space warp است که به عنوان مانعی برای ذرات در سیستم های ذره ای عمل می کند.
   اگر ذرات بسیار سریع حرکت کنند و deflector در یک موقعیت خاص قرار داشته باشد (برای مثال، بسیار نزدیک به منتشرکننده)، بسیاری از ذرات می توانند از درون deflector ها عبور کنند. برخی اوقات شما به وسیله تغییر برخی پارمترها مانند سرعت ذرات می توانید بر این مشکل چیره شوید. در موارد دیگر شما مجبور هستید که مکان deflector را تغییر دهید و آن را از منتشرکننده ذرات دورتر نمایید.


اقلام Space Warp

   چهار قلم از space warp ها، بوسیله لیست فراهم شده در دسته Space Warp های پنل Create قابل دسترسند.

آموزش رایگان برای تری دی مکس


   Forces (نیروها)
     این space warp ها برای تاثیر بروی سیستم های ذره ای و سیستم های دینامیکی مورد استفاده قرار می گیرند. بخش Supports Objects of Type، سیستم های قابل پشتیبانی را ارائه می نماید.

3ds Max for free


Motor Space Warp
Push Space Warp
Vortex Space Warp
Drag Space Warp
Path Follow Space Warp
PBomb Space Warp
Displace Space Warp
Gravity Space Warp
Wind Space Warp


   Deflectors (منحرف کننده ها)
     این space warp ها برای منحرف کردن ذرات یا تاثیر بر سیستم های دینامیکی مورد استفاده قرار می گیرند. همه آن ها می توانند به همراه ذرات و دینامیک ها مورد استفاده قرار گیرند. بخش Supports Objects of Type، سیستم های قابل پشتیبانی را ارائه می نماید.

PDynaFlect Space Warp
POmniFlect Space Warp
SDynaFlect Space Warp
SOmniFlect Space Warp
UDynaFlect Space Warp
UOmniFlect Space Warp
SDeflector Space Warp
UDeflector Space Warp
Deflector Space Warp


   Geometric/Deformable (دفرم کننده ها)
     این space warp برای تغییر شکل دادن آبجکت های هندسی به کار می روند.

FFD(Box) Space Warp
FFD(Cyl) Space Warp
Wave Space Warp
Ripple Space Warp
Displace Space Warp
Conform Space Warp
Bomb Space Warp


   Modifier-Based (مبتنی بر مدیفایر)
     این موارد، نسخه های space warp ی از مدیفایرها هستند.

Bend Modifier
Noise Modifier
Skew Modifier
Taper Modifier
Twist Modifier
Stretch Modifier


روندهای کار

   برای ایجاد یک space warp:

     1. در پنل Create، بر روی آیکن Space Warps کلیک می نماییم.
         پنل Space Warps نمایش داده می شود.

     2. دسته ای از space warp را از لیست انتخاب می کنیم.

     3. در بخش Object Type، بر روی دکمه مربوط به space warp کلیک می کنیم.

     4. با استفاده از کلیک و درگ موس، space warp را در نمایی از مکس ایجاد می کنیم.


   برای پیوند یک آبجکت به Space Warp

     1. یک آبجکت را انتخاب می کنیم.

     2. در نوار ابزار اصلی مکس، بر روی آیکن مربوط به Bind To Space Warp کلیک می کنیم.

     3. خط-چینی از آبجکت انتخاب شده به آبجکت space warp می کشیم، همچنین می توانیم کلید H کیبورد را کلیک کنیم تا space warp را بر اساس نام انتخاب نماییم. space warp برای لحظه ای چشمک-زن می شود تا نشان دهد که پیوند با موفقیت انجام شده است.

اختصاص space warp ها به آبجکت ها در 3d studio Max


بررسی یک به یک Space Warp ها

   از این بخش به بعد، قصد داریم تا هر یک از space warp های موجود در تری دی اس مکس را به صورت جزیی تر بررسی نماییم. باقیمانده این مقاله آموزشی را به بررسی Push Space Warp (فشار) اختصاص می دهیم و بحث در مورد دیگر warp ها را به مقاله های آتی موکول می نماییم. کماکان با ما همراه باشید . . .


   Push Space Warp
  
     Push برای سیستم های ذره ای، یک نیروی یکنواخت و یک-سویه ایجاد می نماید. Push یک نیروی نقطه ای فراهم می نماید: مانند فشردن چیزی با انگشت.

   Push space warp هم بر روی سیستم های دینامیک و هم بر روی سیستم های ذره ای اعمال می شود. افکت بر طبق سیستم، متفاوت است:

     - ذرات (Particles): یک نیروی یکنواخت و یک-سویه را در جهتی مثبت یا منفی اعمال می نماید. وسعت نیرو بی نهایت است؛ شما می توانید آن را با استفاده از گزینه Range محدود نمایید.

     - دینامیک (Dynamics): یک نیروی نقطه ای (که بار نقطه ای هم نامیده می شود) ایجاد می نماید. در دینامیک، اعمال یک نیروی Push، مشابه با فشردن چیزی با انگشت است.


روندهای کار

   برای ایجاد یک Push space warp:

     1. در پنل Create، بروی آیکن Space Warps کلیک می کنیم. از لیست، Forces را برمی گزینیم، سپس در بخش Object Type، دکمه Push را کلیک می کنیم.

     2. برای تعیین اندازه، در نمایی از مکس درگ موس انجام می دهیم.
          Push warp به شکل آیکنی شبیه به جک هیدرولیکی نمایان می شود.


رابط کاربری

رابط کاربری PUSH در مکس


   گروه Timing

     On Time/Off Time
          تعداد فریم هایی که space warp افکت خود را در آن ها شروع می کند و پایان می دهد. به دلیل اینکه Push ذرات اختصاص یافته به خود را در طی زمان حرکت می دهد، هیچ کی-فریمی ایجاد نمی شود.


   گروه Strength Control

     Basic Force
          مقدار نیرویب اعمال شده توسط space warp.

     Newtons/Pounds
          این گزینه واحدهای نیروی استفاده شده توسط چرخنده Basic Force را مشخص می کند.
          یک پوند حدود 4.5 نیوتون است، و یک نیوتون برابر با یک کیلوگرم بر هر مربع ثانیه است. زمانی که Push به سیستم ذره ای اختصاص می یابد، این مقادیر تنها معنی غیرعینی دارند زیرا آن ها به فاکتورهای وزن-سنجی موجود و مقیاس زمانی مورد استفاده بوسیله سیستم ذره ای وابسته اند. البته، زمانی که در یک سیستم دینامیکی استفاده می شوند، مقادیر لیست شده، صراحتاً همان مقادیر مورد استفاده خواهند بود.

     Feedback On
          زمانی که فعال است، نیرو بسته به سرعت ذرات تحت تاثیر، به نسبت Target Speed مشخص شده، متغیر است. زمانی که غیرفعال است، نیرو قطع نظر از سرعت ذرات تحت تاثیر، ثابت باقی می ماند.

     Reversible
          زمانی که فعال است، اگر سرعت ذرات از تنظیمات Target Speed تجاوز نمود، نیرو معکوس می گردد. تنها زمانی در دسترس است که Feedback On فعال باشد.

     Target Speed
          بیشینه سرعت را پیش از اعمال تاثیر Feedback در واحدهای فریم مشخص می کند. تنها زمانی در دسترس است که Feedback On فعال باشد.

     Gain
          مشخص می کند که سرعت نیرو برای رسیدن به سرعت هدف (target speed) چقدر باشد. اگر این پارامتر به مقدار 100 درصد باشد، تصحیح بلادرنگ است. اگر به مقدار کمتری تنظیم شود، یک پاسخ کندتر و «سست تر» اتفاق می افتد. تنها زمانی در دسترس است که Feedback On فعال باشد.


   گروه Periodic Variation
 
    این تنظیمات بوسیله تاثیر تصادفی بر مقدار نیروی پایه (Basic Force)، ناپایداری هایی را در نیرو فراهم می کنند.

     Enable
          variations را فعال می کند.

     Period 1
          زمانی که ناپایداری نویز یک دوره کامل را طی می کند. برای مثال، مقدار 20 به این معنی است که در هر 20 فریم یک دور وجود داشته باشد.

     Amplitude 1
          قدرت ناپایداری را تعیین می کند (به درصد).

     Phase 1
          الگوی ناپایداری را افست می کند.

     Period 2
          یک الگوی ناپایداری اضافه (موج دوم) برای افزایش نویز فراهم می آورد.

     Amplitude 2
          قدرت ناپایداری موج دوم را مشخص می کند (به درصد).

     Phase 2
          الگوی ناپایداری موج دوم را افست می نماید.


   گروه Particle Effect Range
 
    اجازه می دهد تا محدوده تاثیر Push را به حجم مشخصی محدود نمود. این گروه تنها بر روی سیستم های ذره ای تاثیر می گذارد.

     Enable
          زمانی که فعال است، محدوده تاثیر را به یک کره (sphere)، محدود می کند. به این صورت که ذرات نزدیک به کران های کره، تاثیر انحراف Push را بیشتر احساس می کنند.

     Range
          شعاع محدوده تاثیر را مشخص می کند.


   گروه Display Icon
 
     Icon Size
          اندازه آیکن Push را تنظیم می کند. این پارامتر فقط برای نمایش است، و بر تاثیر Push دخالتی ندارد.

مثالی از وارپ PUSH (فشار) اعمال شده بروی سیستم ذره ای برف (SNOW)


در اینجا به پایان مقاله آموزشی شماره 1 از سری مقاله های space warp ها در تری دی اس مکس می رسیم. در مقاله شماره 2 به بررسی جامع و کامل Motor Space Warp و Vortex Space Warp خواهیم پرداخت. مدلسازی و انیمیت خوبی داشته باشید . . .


لطفاً چند ثانیه وقت بگذارید و با کلیک بروی تبلیغات، ما را در ادامه کار همراهی نمایید.


استفاده از مطالب، تنها با ارائه منبع (3d2day.mihanblog.com) مانعی ندارد.


از ما حمایت کنیــــــــــــــــــــد



:: مرتبط با: آموزش 3ds max - رایگان , مقاله آموزشی رایگان ,
:: برچسب‌ها: جلوه های ویژه در مکس - space warps in 3ds max , آموزش تری دی اس مکس (تری دی مکس - 3 دی مکس) , جلوه فضای push (فشار) در تری دی مکس , آموزش استفاده از space warp ها در 3ds Max , نحوه و روش کار با ابزارها و آبجکت های حرفه ای تری دی مکس (3d studio Max) , دنیای گرافیک و انیمیشن سه بعدی (3بعدی) , استفاده از space warp ها به همراه سیستم های ذره ای در تری دی مکس (3ds Max) ,
ن : HSN ZDN
ت : چهارشنبه 5 شهریور 1393
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
تبلیغات