تبلیغات
.: 3D2DAY studio - آموزش تری دی مکس - آموزش رایگان تری دی مکس - free 3ds max tutorial and models-web design-photo gallery
جستجـــو
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
آمار و ارقام
 
3d2day_Studio_LDR_Payam_Love
با سلام.
   مقاله شماره 2 از سری مقاله های آبجکت های space warp در تری دی مکس، اکنون در دسترس شما کاربران گرامی قرار گرفته است. در مقاله پیشین، مقدمه ای بر آبجکت های space warp به همراه بررسی Push Space Warp ارائه شد. مقاله شماره 2، به دو space warp مهم دیگر با نام های Vortex و Motor خواهد پرداخت. Motor بر روی آبجکت های تحت تاثیرش، یک گشتاور چرخشی اعمال می کند و Vortex نیروی جالب توجهی بر روی آبجکت های تحت تاثیرش اعمال می کند و آن ها را به سیاه چاله ها، گرداب ها، گردبادها، و آبجکت های قیفی-شکل تبدیل می نماید. برای مطالعه این مقاله، لطفاً با ما در ادامه مطلب همراه شوید . . . 

مقاله 1، مقاله 3

آموزش 3ds Max (تری دی مکس - 3 دی مکس)



- آموزش 3دیمکس، آموزش 3دی مکس، آموزش 3 دی اس مکس
- space warps in 3ds Max، آموزش کار با space warpها در نرم افزار تری دی اس مکس




شروع                                                  

Motor Space Warp

   Motor space warp مانند Push عمل می کند، اما به ذرات یا آبجکت های تحت تاثیرش، به جای یک نیروی مستقیم، گشتاور چرخشی اعمال می نماید. مکان و زاویه آیکن موتوربر ذراتی که گرداگرد آیکن موتور می چرخند، تاثیر می گذارد.

   زمانی که Motor (موتور) در دینامیک مورد استفاده قرار می گیرد، مکان آیکن نسبت به آبجکت تحت تاثیر، هیچگونه تاثیری ندارد.


روندهای کار

   برای ایجاد یک motor space warp

      1. در پنل Create، بر روی Space Warps کلیک می کنیم. از لیست، Forces را برمی گزینیم، سپس در بخش Object Type، بر روی Motor کلیک می نماییم.

      2. در یکی از نماهای مکس، کلیک و درگ می کنیم تا اندازه را مشخص نماییم.
      Motor به شکل یک آیکن مکعب-مانند با یک پیکان (مشخص کننده جهت پیچش) ظاهر می شود.


رابط کاربری

رابط کاربری وارپ موتور در 3 دی مکس


   گروه Timing

      On Time/Off Time
          تعداد فریم هایی که در طی آن، space warp افکت خود را آغاز می کند و پایان می دهد. به دلیل اینکه موتور آبجکت های اختصاص داده شده به خود را حرکت می دهد، هیچ کی-فریمی ایجاد نمی شود.


   گروه Strength Control

     Basic Torque
          مقدار نیروی بکاربرده شده توسط space warp را تعیین می کند.

     N-m/Lb-ft/Lb-in
          واحد سنجش برای تنظیمات پارامتر Basic Torque را با استفاده از معیارهای جهانی چرخش تعیین می کند. N-m نماینده نیوتون متر، Lb-ft نماینده پوند-پا، و Lb-in نماینده پوند-اینچ است.

     Feedback On
          زمانی که فعال است، نیرو بسته به سرعت آبجکت های تحت تاثیر نسبت به Target Speed مشخص شده، متغیر است. زمانی که غیرفعال است، نیرو صرف نظر از سرعت آبجکت های تحت تاثیر، ثابت باقی می ماند.

     Reversible
          زمانی که فعال است، در صورتی که سرعت آبجکت از تنظیمات Target Speed تجاوز نماید، نیرو معکوس می شود. تنها در صورتی در دسترس است که Feedback On را فعال کرده باشیم.

     Target Revs
          حداکثر چرخش ها قبل از تاثیر feedback را معین می کند. تنها در صورتی در دسترس است که Feedback On را فعال کرده باشیم.

     RPH/RPM/RPS
          واحدهای سنجش برای Target Revs را در چرخش/ساعت، چرخش/دقیقه، یا چرخش/ثانیه مشخص می کند. تنها در صورتی در دسترس است که Feedback On را فعال کرده باشیم.

     Gain
          مشخص می کند که سرعت افزایش نیرو برای رسیدن به سرعت هدف چقدر تنظیم شود. اگر به مقدار 100% تنظیم شده باشد، تصحیح، بلادرنگ انجام می شود. تنها در صورتی در دسترس است که Feedback On را فعال کرده باشیم.


   گروه Periodic Variation

     این تنظیمات بوسیله تاثیر تصادفی بر مقدار پارامتر Basic Torque، ناپایداری هایی را در نیرو فراهم می کنند. می توان 2 موج مختلف برای ایجاد یک افکت نویزی تنظیم نمود.

     Enable
          ناپایداری (variations) را فعال می کند.

     Period 1
          مشخص کننده زمانی است که ناپایداری نویز یک دوره کامل را طی می کند. برای مثال، مقدار 20 به این معنی است که در هر 20 فریم یک دور وجود داشته باشد.

     Amplitude 1
          قدرت ناپایداری را تعیین می کند (به درصد).

     Phase 1
          الگوی ناپایداری را افست می کند.

     Period 2
          یک الگوی ناپایداری اضافه (موج دوم) برای افزایش نویز فراهم می آورد.

     Amplitude 2
          قدرت ناپایداری موج دوم را مشخص می کند (به درصد).

     Phase 2
          الگوی ناپایداری موج دوم را افست می نماید.


   گروه Particle Effect Range

     اجازه می دهد تا محدوده تاثیر Motor (موتور) را به حجم مشخصی محدود نمود. این گروه تنها بر روی سیستم های ذره ای تاثیر می گذارد.

     Enable
          زمانی که فعال است، محدوده تاثیر را به یک کره (sphere)، محدود می کند. به این صورت که ذرات نزدیک به کران های کره، تاثیر را بیشتر احساس می کنند.

     Range
          شعاع محدوده تاثیر را مشخص می کند.


   گروه Display Icon
 
     Icon Size
          اندازه آیکن Push را تنظیم می کند. این پارامتر فقط برای نمایش است، و بر تاثیر Push دخالتی ندارد.

مثالی از وارپ موتور (motor space warp)


در ادامه مقاله، به بررسی Vortex Space Warp خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید . . .


Vortex Space Warp

   Vortex space warp نیرویی بر سیستم های ذره ای، اعمال می کند، و آن ها را درون یک گرداب (گردباد، ...) چرخان می چرخاند، و سپس آن ها را به سمت پایین حرکت می دهد (یک دهانه کشیده و باریک یا حفره گرداب). Vortex برای خلق سیاه چاله ها، گرداب ها، گردبادها، و آبجکت های قیفی-شکل دیگر مفید و مناسب است.

   تنظیمات این space warp اجازه می دهد تا شکل vortex (گرداب، گردباد، . . .)، خصیصه های چاله، و نرخ و محدوده تسخیر ذرات را کنترل نمایید. شکل vortex همچنین بوسیله تنظیمات سیستم ذره ای تحت تاثیر قرار می گیرد (مانند سرعت (speed)).


روندهای کار

   برای ایجاد یک Vortex space warp:
 
     1. در پنل Create، بر روی Space Warps کلیک می کنیم. از لیست، Forces را انتخاب، سپس در بخش Object Type، دکمه Vortex را کلیک می کنیم.

     2. محور جهانی که مایل هستیم vortex پیرامون آن بچرخد را تعیین می کنیم، و سپس در نمای مناسبی کلیک و درگ می کنیم تا space warp را ایجاد نماییم. برای مثال، اگر بخواهیم vortex در راستای محور قائم بچرخد،، space warp را در نمای بالا (Top) ایجاد می نماییم. می توان جهت vortex را در آینده نیز تغییر داد، و زاویه چرخش آن را انیمیت نمود.

    .: نکته   مکان space warp نقش مهمی در نتیجه کار ایفا می نماید. مکان عمودی بر شکل vortex تاثیر می گذارد، و مکان افقی محل استقرار آن را تعیین می کند.


رابط کاربری

رابط کاربری وارپ ورتکس (گردباد، گرداب، افکت های قیفی)


   گروه Timing

     Time On/Time Off
          تعداد فریم هایی که space warp در آن ها فعال و غیرفعال می شود.


   گروه Vortex Shape

     Taper Length
          درازای vortex و نیز شکل آن را کنترل می نماید. تنظیمات پایین تر، به شما یک vortex «تنگ تر» ارائه می کند، در حالی که تنظیمات بالاتر، یک vortex «عریض تر» را ارائه می نماید. پیش فرض = 100.0.

     Taper Curve
          شکل vortex را کنترل می کند. مقادیر کم یک vortex با دهانه عریض ایجاد می کند، در حالی که مقادیر زیاد یک vortex با اضلاع (پهلوهای) تقریباً قائم ایجاد می کند. پیش فرض = 1.0. Range = 1.0 - 4.0.


   گروه Capture and Motion

     این گروه تنظیمات اصلی برای Orbital Speed، Axial Drop، و Radial Pull، به همراه Falloff، Range، و مدیفایرهای (ویرایشگرهای) Damping برای هر کدام را شامل می شود.

     Unlimited Range
          زمانی که فعال است، Vortex قدرت ارتعاشی کاملی بروی محدوده ای نامتناهی به کار می برد. زمانی که غیرفعال است، تنظیمات Range و Falloff تاثیرگذار خواهند بود.

     Axial Group
          سرعت حرکت ذرات در راستای محور drop را مشخص می کند.

     Range
          فاصله از مرکز آیکن vortex، که Axial Damping (ارتعاش محوری) در آن حداکثر تاثیر را داراست، مشخص می کند. تنها زمانی که پارامتر Unlimited Range غیرفعال است، این پارامتر فعال خواهد بود.

     Falloff
          فاصله فراتر از Axial Range (محدوده محوری) که Axial Damping (ارتعاش محوری) در داخل آن اعمال شده است را تعیین می کند. Axial Damping در فاصله Range، نیرومندترین حالت را داراست. تنها زمانی که پارامتر Unlimited Range غیرفعال است، این پارامتر فعال خواهد بود.

     Damping
          درجه ی حرکت ذراتی که موازی با راستای محور drop (چرخش) در هر فریم نگاه داشته می شود، را کنترل می نماید. پیش فرض = 5.0. Range = 0 to 100. برای افکت های ریز و نافذ، از مقادیر کمتر از 10% استفاده می کنیم. برای افکت های آشکارتر، از مقادیر بالاتر استفاده می کنیم.

     Orbital Speed
          سرعت چرخش ذرات را مشخص می کند.

     Range
          فاصله از مرکز آیکن Vortex که در آن Orbital Damping (ارتعاش مداری) در حداکثر تاثیر خود است، را مشخص می کند.  تنها زمانی که پارامتر Unlimited Range غیرفعال است، این پارامتر فعال خواهد بود.

     Falloff
          فاصله فراتر از Orbital Range که Orbital Damping در داخل آن اعمال شده است را مشخص می کند. تنها زمانی که پارامتر Unlimited Range غیرفعال است، این پارامتر فعال خواهد بود.

     Damping
          درجه حرکت مداری ذرات که در هر فریم نگاه داشته می شود را کنترل می کند. مقادیر کوچکتر یک مارپیچ عریض تولید می کند، در حالی که مقادیر بزرگتر یک مارپیچ نازک تولید می کند. پیش فرض = 5.0. Range = 0 to 100.

     Radial Pull
          فاصله از محور چرخش که ذرات در آن می چرخند را مشخص می کند.

     Range
          فاصله از مرکز آیکن Vortex که Radial Damping در آن حداکثر تاثیر خود را داراست. تنها زمانی که پارامتر Unlimited Range غیرفعال است، این پارامتر فعال خواهد بود.

     Falloff
          فاصله فراتر از Radial Range (محدوده شعاعی) که Radial Damping در داخل آن اعمال شده است را مشخص می نماید. تنها زمانی که پارامتر Unlimited Range غیرفعال است، این پارامتر فعال خواهد بود.

     CW/CCW
          تعیین می کند که ذرات در جهت ساعت گرد بچرخند یا پادساعت گرد.


   گروه Display

     Icon Size
          اندازه آیکن را مشخص می کند.

مثالی از وارپ vortex در 3 دی اس مکس


..:::::پایان مقاله شماره 2::::::: در مقاله شماره 3، دو space warp جالب توجه Drag و PBomb مورد بررسی قرار خواهند گرفت. با ما همراه باشید . . .

مقاله 1، مقاله 3

لطفاً چند ثانیه وقت بگذارید و با کلیک بروی تبلیغات، ما را در ادامه کار همراهی نمایید.


استفاده از مطالب، تنها با ارائه منبع (3d2day.mihanblog.com) مانعی ندارد.


از ما حمایت کنیــــــــــــــــــــد

 


:: مرتبط با: آموزش 3ds max - رایگان , مقاله آموزشی رایگان ,
:: برچسب‌ها: ساخت گردباد-گرداب با استفاده از تری دی اس مکس , نیروها و سیستم های ذره ای در تری دی اس مکس , آموزش 3ds Max , آموزش تری دی مکس , گردباد - گرداب - سیاهچاله - سیستم های قیفی شکل - تری دی مکس - تری دی اس مکس - 3 دی مکس - 3 دی اس مکس - مدل سازی - انیمیشن , Vorex and Motor in 3ds Max , خلق افکت های و جلوه های ویژه جالب توجه با استفاده از نرم افزار تری دی اس مکس ,
ن : HSN ZDN
ت : جمعه 14 شهریور 1393
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
تبلیغات